معاون میراث‌فرهنگی استان کردستان عنوان داشت:

اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصتی برای اشتغال‌زایی روستایی

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری، میراث‌فرهنگی استان کردستان گفت: مردمان ساکن در روستا می‌توانند در بحث ایجاد کسب‌وکار‌های کوچک، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند چرا که اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصتی برای اشتغال‌زایی روستایی است.
کد خبر: ۹۶۲۳۴۰۳
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۸


به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، آرمان وطن‌دوست، معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری، میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی‌وگردشگری استان کردستان، اظهارداشت:برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی که در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ برای شهرستان دهگلان پیش‌بینی‌شده در راستای تقویت زیرساخت‌های حوزه گردشگری است.

وطن‌دوست در ادامه گفت: روستای کاکو سفلی به‌عنوان روستای بارز در صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دهگلان شناخته شده است و مورد حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی استان قرار گرفته است، تسهیلاتی در این زمینه نیز به ساکنان روستا تعلق خواهد گرفت.

وی بیان داشت: در طی چند سال اخیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با حمایت و همکاری ادارات محیط‌زیست، منابع آب منطقه‌ای و فرمانداری دهگلان، مطالعات سد سورال این شهرستان را به اتمام رسانیده است و در طی ماه‌های آتی در قالب ماده ۲۷ قانون واگذاری، فراخوان عمومی را صادر و به بخش خصوصی واگذار خواهد گردید.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری، میراث‌فرهنگی کردستان عنوان کرد: در سد سنگ سیاه و قوچم نیز با شرایط تعیین شده و در بحث تأمین زیرساخت و اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری، واگذار خواهد شد، البته دراین‌خصوص نیز تأمین اعتبار صورت‌گرفته است که امید داریم با تأمین زیرساخت‌های آب، برق و گاز، این دو سد و سرمایه‌گذاری در این بخش، شرایط لازم را جهت فعالیت‌های اجرایی فراهم آوریم.

وی در ادامه اضافه کرد: در مسیر سنندج به دهگلان و دهگلان به قروه نیز بالغ بر ۱۲ مجوز در جهت اختصاص اقامتگاه بوم‌گردی، واحد‌های پذیرایی، مجتمع‌های گردشگری و خدمات رفاهی با همکاری اداره کل راهداری استات فراهم شده است.

وطن‌دوست، ابراز داشت: تمام توان و سیاست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان بر این است که شهرستان دهگلان به‌عنوان مسیر ورودی استان بوده و در حوزه خدمات رفاهی بین‌راهی و اقامتگاه و کسب‌وکار‌های کوچک در روستا‌هایی که قابلیت دوره گردشگری را در حوزه شهرستان دارند، تأمین اعتبار کند و اختصاص تسهیلات نیز صورت گیرد.

وی افزود: سرمایه‌گذار یا متقاضی ایجاد زیرساخت بوم‌گردی به اداره مراجعه کند، می‌تواند از تسهیلات موجود بهره ببرد، اعتباراتی که در قبل از چندین منبع اعتباری شامل میراث فرهنگ، جهاد کشاورزی و صمت که اداراتی اصلی صدور مجوز هستند، منابع اعتباری مختلفی در جهت تجمیع تسهیلات انجام شده است.

وطن‌دوست خاطرنشان کرد: سهمیه تسهیلات اختصاص‌یافته اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال بوده که برای ۹۰ پروژه در دست اجرا تعیین شده است.

وی یادآور شد: سامانه گویای ۰۹۶۲۹ در زمینه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خدمات ارائه می‌دهد، مردم بصیر و آگاه نیز می‌توانند با تماس از طریق این سامانه، پیشنهاد و انتقادات و حتی گزارش‌ها تخلف در زمینه افراد سودجو در اقدام به حفاری مربوطه را اطلاع دهند.

وطن‌دوست بیان نمود: متأسفانه متخلفان و حفاران و افراد سودجو در زمینه حفاری با اطلاعات ناکافی و یا در صورت عدم اطلاع از اقدام خود نسبت به حفاری در جهت دستیابی به اشیا قدیمی و عتیقه‌جات اقدام می‌کنند و با یک اشتباه کوچک، تاریخ و تمدن یک سرزمین را به فنا می‌دهند، از مردم خواهشمندیم که در صورت مشاهده تخلف افراد سودجو، حفاری‌های غیرمجاز سریعاً با سامانه گویای ۰۹۶۲۹ و یا تماس با اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در میان بگذارند و یا گزارش دهند.

معاون گردشگری میراث‌فرهنگی استان کردستان، اضافه نمود: میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان و حوزه یگان حفاظت در طی چندین ماه اخیر در زمینه دستگیری و برخورد‌های قانونی با متخلفان و حفاران غیرمجاز به‌خوبی عمل کرده و استان کردستان، جزو استان‌های برتر کشور در این زمینه قرار دارد.

وی تأکید داشت: از کلیه سرمایه‌گذاران و متقاضیانی که در حوزه طرح‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به‌ویژه گردشگری، علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، درخواست می‌شود که در بحث ایجاد کسب‌وکار‌های کوچک، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند و بدون تردید سرمایه‌گذاری در این زمینه در شهرستان دهگلان جواب‌دهی خوبی را خواهد داشت.

انتهای خبر/

ارسال نظرات
آخرین اخبار