خبرهای داغ:
شلیله:

مرجع صحیح برای دریافت رژیم غذایی فقط کارشناس تغذیه است

همدان- کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان ضمن تأکید به مراجعه به متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی، گفت: رژیم‌های غیراصولی آسیب‌های زیادی به بدن وارد می‌کند.
کد خبر: ۹۶۲۶۷۹۸
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
مرجع صحیح برای دریافت رژیم غذایی فقط کارشناس تغذیه است

مریم شلیله در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در همدان با بیان اینکه شاخص توده بدنی یا همان BMI یکی از معیارها برای تعیین وجود اضافه وزن و چاقی است، اظهار کرد :بر این ‌اساس شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از ۱۸.۵ نشان‌دهنده کاهش وزن، BMI  بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ وزن ایده‌آل، BMI  بین ۲۵ تا ۲۹.۹ مبتلا به‌اضافه وزن و BMI بیش از ۳۰ بیانگر مشکل چاقی است.

وی مطرح کرد: مقدار BMI اگر بیش از ۳۵ باشد، مشکل چاقی بسیار شدید بوده و ممکن است خطرات نگران‌کننده‌ تری برای سلامتی فرد وجود داشته باشد.

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه تنها نمی‌توان با شاخص توده بدنی به چاقی یا لاغری فرد پی برد، تصریح کرد: برای پی بردن به وجود چاقی یا لاغری از روش هایی  از جمله  تعیین ترکیب بدن نیز استفاده می شود .

 وی ضمن تأکید به مراجعه به متخصص تغذیه برای دریافت رژیم غذایی، تصریح  کرد: افرادی که قصد کاهش وزن  دارند به‌هیچ‌عنوان اقدام به رژیم‌های خودسرانه نکنند زیرا رژیم‌های غیراصولی آسیب‌های زیادی به بدن وارد می‌کند.

شلیله با بیان اینکه متخصصین تغذیه در شرایطی که فرد دچار اضافه‌وزن و چاقی است متناسب با مجموعه شرایط  فرد برنامه رژیم لاغری او را طراحی می‌کنند، اذعان کرد: امکان دارد فرد دچار چاقی مفرط یا کشنده باشد که در این صورت ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد که فرد به پزشک  متخصص  ارجاع داده می‌شود .

وی در خصوص رژیم های غذایی کتوژنیک، عنوان کرد: رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است در این رژیم مصرف کربوهیدرات به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و منبع اصلی تأمین انرژی چربی خواهد بود که به دلیل کاهش کربوهیدرات دریافتی احتمال کاهش قند و استفاده ازپروتئین‌ها برای تامین انرژی وجود دارد بنابراین در صورت نیاز به تجویز این نوع رژیم غذایی همانند سایر رژیم‌ها، مرجع قابل اعتماد همچنان کارشناسان تغذیه  هستند.

کارشناس ارشد تغذیه مرکز بهداشت شهرستان همدان اسیدی شدن خون، ازدست‌دادن آب بدن، یبوست، کاهش فشارخون، خستگی، افت قند خون و غیره را از عوارض استفاده از  رژیم‌های کتوژنیک غیر علمی توصیه شده توسط افراد غیر متخصص تغذیه در طولانی‌مدت دانست و افزود: توصیه می‌شود که افراد برنامه رژیم غذایی خود را فقط از متخصصین تغذیه دریافت کنند چرا که متخصصین تغذیه بر اساس وزن، قد، شرایط فیزیولوژیک خاص مانند دوران بلوغ و همچنین نوع و مقدار داروی مصرفی، میزان خواب، فعالیت و بیماری‌های زمینه‌ای و ... رژیم غذایی فرد را طراحی می‌کنند .

وی با بیان اینکه برخی افراد معتقد هستند حتی با خوردن  آب هم چاق می‌شوند، اظهار کرد: علل این قضیه می‌تواند متعدد باشد که لازم است ابتدا بررسی‌های لازم توسط پزشک و متخصص تغذیه به عمل آید و پس از تشخیص علت اضافه وزن و چاقی در صورت لزوم رژیم غذایی توسط متخصص تغذیه تنظیم شود.

شلیله عنوان کرد: معمولا هر نوع رژیم غذایی که حاوی مقدار کالری کمتر از نیاز بدن باشد، باعث کاهش وزن خواهد شد، اما در صورتی که این برنامه علمی و صحیح نباشد می‌تواند عوارض نامطلوب و غیر قابل جبرانی بر سلامت فرد بجا بگذارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار