خبرهای داغ:

فراخوان سی‌وششمین جشنواره تئاتر آذربایجان شرقی منتشر شد

تبریز- سی و ششمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همکاری انجمن نمایش استان و با هدف ارتقا و اعتلای سطح کیفی هنر نمایش، تولید آثار فاخر و ارزشمند و همچنین حمایت از اجراهای عمومی برای شهروندان برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۶۲۷۷۸۲
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، جشنواره تئاتر استانی به عنوان با سابقه‌­ترین و مهم­ترین رویداد تئاتری استان­‌ها، جایگاهی مهم برای رشد و توسعه تئاتر بوده و برگزاری این جشنواره بر تداوم و تثبیت این جایگاه، ارتقای تولیدات سالانه هنرمندان تئاتر استان و همگرایی بیش از پیش ایشان تاکید دارد.

این جشنواره در دو بخش صحنه­‌ای و خیابانی برگزار می‌شود و دبیرخانه به جهت حمایت از آثار ایرانی به ویژه نویسندگان بومی استان صرفا متون ایرانی را پذیرفته و متون اقتباسی نیز باید با ذکر مشخصات صاحب اصلی اثر و ارائه مجوز از نویسنده یا ناشر مترجم ارائه شوند.

انتخاب موضوع و مضامین آزاد بوده، ولی آثار با موضوعات؛ امید اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، همگرایی و هویت ملی، جوانی جمعیت و فرزندآوری، استکبار ستیزی، فرهنگ شهروندی شامل (آپارتمان نشینی، رانندگی و ترافیک، فضای سبز، زباله و...)، آسیب های اجتماعی شامل (طلاق، نزاع های اجتماعی، خودکشی و ...) توجه به شعار سال ( جهش تولید با مشارکت مردم ) بهره گیری از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، سیاسی و آداب و رسوم و سنتها جهت رشد توسعه جامعه، نگاهی به تاریخ پر افتخار آذربایجان شرقی و معرفی مفاخر فرهنگی، هنری  علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی از محورهای مورد تاکید جشنواره می‌باشد.

جشنواره تئاتر استانی جهت ارتقای سطح کیفی تئاتر استانها برگزار می­‌شود و برگزیده آنها از طریق جشنواره مناطق به جشنواره بین المللی فجر معرفی خواهد شد.

اولویت پذیرش آثار توسط هیات انتخاب جشنواره با نمایش‌­هایی است که با توجه به موضوعات و مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و بهره گیری از شیوه‌­ها، رویکردها و جریانات روز تئاتر جهان و همچنین موضوعات اشاره شده پرداخته و تولید شده باشد.

حضور گونه­‌های مختلف نمایشی از جمله فیزیکال، آیینی سنتی، محیطی، هنرهای اجرایی بینا رشته­‌ای خارج از صحنه، شورایی، میدانی و فضای باز و.... بلامانع است.

طرح و ایده و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود خواهد بود و هنرمندان می­‌توانند با رعایت این مهم در جشنواره حضور داشته باشند و در غیر اینصورت دبیرخانه می­تواند در هر مرحله اثر درخواستی مربوطه را حذف کند.

ارائه مجوز کتبی نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر برای شرکت در جشنواره از طرف گروه متقاضی به دبیرخانه الزامی است و حفظ حقوق معنوی نویسنده یا ایده پرداز در اقلام تبلیغاتی نمایش­ها لازم و ضروری است.

آثار متقاضی شرکت در جشنواره می­‌بایست اجرای عمومی را در فاصله زمانی بعد از اتمام جشنواره استانی سال قبل (۱۴۰۲ ) تا دو هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۳ به اتمام رسانده باشند. اجرای عمومی متقاضیان در بخش تئاتر صحنه­ای حداقل ۵ نوبت در شهرستان­های تابعه و ۱۰ نوبت در تبریز و در بخش تئاتر خیابانی حداقل ۶ نوبت در شهرستان‌های استان و ۱۲ نوبت در تبریز خواهد بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار