مثبت سوژه/مسجد مسلمیه، از برپایی یک چادر تا مرکزیت فرهنگی، درمانی یک محله؛

خیمه ای که مستضعفان را یاری می کند

خیمه ای که مستضعفان را یاری می کند
موقوفه مسلمیه و مسجد مسلم ابن عقیل ابتدا با یک چادر در ماه رمضان برای عبادت مذهبی برپا شد و امروز با دستگیری از مستضعفان به یک مجتمع فرهنگی با خدمات عالی برای نیازمندان تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۶۳۴۲۲۵
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

خیمه ای که مستضعفان را یاری می کند

قزوین_به گزارش بسیج، در دهه های اخیر در حوزه رویکرد برنامه ریزی توسعه محله ای پایدار بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این رویکرد که مشارکت مردم از مهمترین ارکان اصلی آن محسوب می شود، به دنبال آن است که مردم را در مراحل مختلف تصمیم گیری، اجرا و ارزیابی دخیل و از ظرفیت ها و استعدادهایی که در بین مردم محله وجود دارد به بهترین شکل استفاده کند.

 

یکی از ویژگی ها، سرمایه ها و ارکان اصلی محله های شهرهای اسلامی و ایرانی، نهاد مسجد است که معمولا در هر شهر و محله های آن نوعی مرکزیت داشته و کارکردهای مختلفی در طول تاریخ و زمان معاصر برعهده داشته و از این جهت می تواند در الگوی بومی توسعه فرهنگی اجتماعی در سطح محله موثر و کارآمد باشد. نگاهی گذرا به دوران انقلاب اسلامی، نشان می دهد که مردم حقایق انقلاب اسلامی و حوادث جهانی را از طریق مساجد دنبال می کردند. مسوولان و شخصیت های سیاسی و مذهبی انقلاب، از طریق مساجد با مردم ارتباط داشتند و مطالب گفتنی را به مردم منتقل می کردند.

 

در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه ها و پیامدهای سیاسی و اجتماعی عملیات رزمندگان، بیشتر از طریق تریبون های مساجد برای مردم تبیین می شد؛ حتی فرماندهان مؤثر دفاع مقدس پس از انجام عملیات های مهم، در مساجد حضور پیدا می کردند و درباره چگونگی عملیات ها و دستاوردهای آن به ویژه تأثیر آن در تحولات منطقه ای و جهانی سخن می گفتند و مردم هم سخنان پرشور آنان را به عنوان سفیران صادق دفاع مقدس، به جان و دل می سپردند و برای دیگران نقل می کردند.

 

خیمه ای که مستضعفان را یاری می کند

مساجد در دوران دفاع مقدس از جمله مراکز مهم اعلام اقلام مورد نیاز جبهه ها و نیز محل جمع آوری کمک های مردمی بودند. صرف نظر از ارزش مادی کمک های مردمی که در خور توجه است، حضور معنوی آحاد مختلف مردم در امر کمک رسانی به جبهه ها شگفت آور بود. پیرمردی را می بینی که انگشتر یادگاری پدرش را به عنوان با ارزش ترین متاع زندگانی خود تقدیم رزمندگان می نماید و از این که به دلیل کهولت سن توان حضور در جبهه ها را ندارد، گریه می کند؛ یا پیرزنی را می بینی که با اهدای چند تخم مرغ محلی، خود را در دفاع مقدس سهیم می داند؛ یا کودکی خردسال که قلک خود را به همراه نامه ای برای رزمندگان به مسجد می آورد؛ یا مادرانی که هنر دستی و خیاطی خود را تقدیم می کنند؛ یا نوعروسانی که جهیزیه خود را در شب اول عروسی به ستاد کمک های مردمی تحویل می دهند و ده ها مورد دیگر که شگفت انگیزترین جلوه های ایثار و حماسه این ملت در تاریخ دفاع مقدس است.

 

مساجد در دوران معاصر با توجه به جنگ فرهنگی و ترکیبی دشمن، بیش از پیش بعنوان سنگر فرهنگی جامعه شناخته می شوند. امروز شاید بتوان گفت نقش مساجد در ایجاد فضای همبستگی و وحدت و نیز محتوا سازی برای نسل نوجوان سخت تر از گذشته شده و نیاز است تا مساجد با محتوای فرهنگی به روزتری به آموزش نیروی نسل تراز انقلاب بپردازند. 

 

مسجد مسلمیه شهر قزوین، یکی از مساجد فعال در حوزه های مختلف اجتماعی است که توانسته نقش موثری بعنوان مسجد محله محور داشته باشد. 

 

واقف اصلی مرحوم عباس حاجی ملاحیدر است

 

علیرضا دولتی، مدیر موقوفه مسجد مسلمیه، در گفتگو با خبرگزاری بسیج استان قزوین با اشاره به نقش این مسجد در ایجاد فعالیت های اجتماعی در محله مینودر قزوین می گوید: مسجد مسلمیه قزوین، سال ها پیش، از یک چادر در یک فضای کوچک، فعالیت خود را آغاز کرد. برای تبدیل آن وادر کوچک و با صفا به این مسجد بعنوان یک مرکز فرهنگی، زحمات زیادی کشیده شد. از همان آغاز به دنبال ایجاد یک فضای مسجدی فعال بودیم.

 

هدف موقوفه توسعه خدمات به اقشار نیازمند است

 

علیرضا دولتی مدیر مجموعه موقوفه مسجد مسلم ابن عقیل تبیین کرد: موقوفه مسلمیه موقوفه عباس حاجی ملا حیدر است. از خدمات متعددی برخوردار است از جمله دایر کردن مرکز خرید و احداث سالن مطالعه برای نیازمندان که در شرایط تحصیلی و رشد علمی خانواده های کم بهره بسیار تاثیر گذار است خدمات کتابخانه رایگان است به گونه ای که بیش از ۱۰ نفر از اعضای این کتابخانه حائز رتبه های برتر علمی شدند، جوانان با انجام کارهای فرهنگی و جهادی علاقه خویش را به خدمت کردند نشان می دهند و موقوفه مسلمیه تنها از این اقدام جوانان حمایت و پشتیبانی می کند.

 

وی تصریح کرد: مسجد مسلم ابن عقیل ابتدا با یک چادر شروع شد با حاج آقا عباسی در ماه رمضان کارهای عبادی را شروع کردیم وقتی ماه رمضان تمام شد یک خانمی نزد ما آمد و با اهدای النگوی طلای خویش خواستار ادامه فعالیت مذهبی و فرهنگی این خیمه شد ابتدا شهرداری مخالفت کرد نزد حجت الاسلام سید مرتضی حسینی رفتیم و سردار آبنوش هم فرمانده سپاه استان بود از ما حمایت کردند و بیش از ۲ سال در زیر چادر فعالیت کردیم در آن سال اولین یادواره شهدای هسته ای را برگزار کردیم.

 

کارگاه خیاطی،سالن مطالعه، درمانگاه، مسجد از خدمات موقوفه عباس حاجی ملاحیدر است

 

 دولتی اظهارداشت: پیشنهاد دادند که ۳۰۰ متر زمین می سازیم و بنام مسلم ابن عقیل در اختیار شما قرار می دهیم گفتیم؛ شما زمین را به ما بدهید خودمان می سازیم، الان از ۳۰۰ متر به ۱۸۰۰ متر زمین و ۷ هزار متر درمانگاه، مسجد،سالن مطالعه،کارگاه خیاطی، دو پایگاه بسیج مجزا برای خانم ها و آقایان رسیده است. برای گودبرداری و توسعه موقوفه سردار آبنوش ماشین آلات و تجهیزات در اختیار ما قرارداد.

 

مدیر موقوفه مسجد مسلم ابن عقیل در مینودر تصریح کرد: خیری بنام عباس حاجی ملاحیدر آمد و گفت؛ من درمانگاه و هرچه که نیاز دارید می سازم اما تا زمانی که زنده ام نامی از من برده نشود، قومی قبیله ای در موقوفه مرسوم نشود و پول را گام به گام به شما می دهم تا تکمیل شود.

 

 

ویزیت رایگان و ساخت سه طبقه برای خدمات پزشکی

 

دولتی تشریح کرد: درمانگاه طبقه هم کف فعال است و دوطبقه دیگر آن تا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و به زودی تمام می شود از جمله اقدامات دیگر مرحوم عباس حاجی ملاحیدر ساخت سه حوزه علمیه در قم، اداره و ساخت یک یتیم خانه در تهران که ۶۰۰ کودک را سرپرستی می کند.

 

 

وی در پایان گفت: دادن ویزیت رایگان برای نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و بسته های معیشتی و تحصیلی از جمله کارهایی است که مجموعه مسلم ابن عقیل انجام می دهد. 

 

انتهای پیام/۱۰۰۲/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار