هوراند، پایتخت سماق قرمز ایران

تبریز- هفتمین جشنواره سماق قرمز شهرستان هوراند پس از وقفه پنج‌ساله در محوطه مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان به همت این مدیریت و همکاری همکاران ادارات شهرستان و نیروهای نظامی و انتظامی برگزار شد.
کد خبر: ۹۶۳۵۵۲۵
|
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان هوراند، در سخنانی به مناسبت هفتمین جشنواره سماق قرمز هوراند، از ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی این شهرستان گفت و بر ضرورت برندسازی محصول سماق هوراند در سطح جهانی در پایتخت سماق ایران تأکید کرد.

توکل فرهادی با بیان اینکه یکی از برکات این جشنواره این بود که در آبان سال 1401 تلاش کردیم که سماق قرمز به نام شهرستان هوراند ثبت ملی شود افزود: امروز هوراند به عنوان پایتخت سماق قرمز کشور شناخته می شود.

وی هدف از برگزاری جشنواره سماق قرمز را معرفی ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی هوراند عنوان کرد.

فرهادی به ویژگی‌های منحصر به فرد هوراند اشاره کرد و گفت: این شهرستان از معدود نقاط کشور است که دارای ۱۸ قلعه تاریخی است و به دلیل تنوع آب و هوایی اصطلاحاً چهار فصل است. همچنین درختان این منطقه در ۶ ماه از سال میوه دارند که نشان از تنوع طبیعی آن است.

وی با اشاره به تلاش‌های علمی انجام‌شده برای افزایش تولید سماق گفت: افزایش محصول‌دهی نهال‌های سماق نتیجه تحقیقات و تلاش‌های مراکز علمی جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها است.

فرماندار شهرستان هوراند همچنین به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این شهرستان در زمینه تولید سماق اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات اصلی ما، کمبود واحدهای فرآوری و بسته‌بندی سماق است. برای توسعه و رونق این صنعت، باید به ‌صورت جدی به این موضوع پرداخته شود.

فرهادی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های دقیق، تولید سماق در هوراند تا سال ۱۴۰۵ به یکهزار تن برسد تأکید کرد: کشت سماق در دنیا محدود به مناطق خاصی است و هوراند یکی از این مناطق مستعد است.

فرماندار هوراند در پایان گفت: باید برنامه‌ریزی کنیم تا سماق قرمز هوراند به‌عنوان یک برند جهانی شناخته شود و جایگاه ویژه‌ای در بازارهای بین‌المللی پیدا کند.

 در این جشنواره روستائیان شهرستان هوراند توانمندی و ظرفیت‌های تولیدی خود را در ۱۴ غرفه در زمینه تولید و عرضه محصولات کشاورزی علی الخصوص سماق به نمایش گذاشتند و برپایی آلاچیق عشایری و توانمندی آنها،  تئاتر و بازی های بومی محلی نیز از جمله برنامه های شاد و فرهنگی اجرا شده در این مراسم بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار