به گزارش خبرگزاری بسیج از البرز، متن خطبه حجت السلام والمسلمین رادمرد امام جمعه ماهدشت، مبنی بر باورهای دینی، مذاکرات غیرمستقیم عمان و مسائل شهری و منطقهای، به شرح زیر است:
۷ ویژگی بسیار مهم و ضروری یک فرزند صالح در مکتب امام سجاد علیه السلام، ویژگی اول که درخصوص نیکوکاری بود و جعلهم ابرارا، عرض شد که علاوه براینکه دعا کنیم فرزندمان نیکوکارشود، برنامه ریزی کنیم برای ایجاد این روحیه در فرزندانمان که برخی نکات مطرح شد، ویژگی دوم فرزند صالح از نظر امام سجاد علیه السلام وجعلهم أتقیاءَ؛ که پیرامون آن هم نکاتی را عرض کردیم که اصـل قضیـه، تـرک گناهـان اسـت.
انجـام مسـتحبات و نوافـل و توسـات و دعـا و بقیـهی امـور، فـرع اسـت. ویژگی سوم و جعلهم بُصَراء فرزندان ما را صاحبان بصیرت قرار بده. در واقع بصیرت صحیح، همواره موجب درک عمیق از مسائل میشود و از این طریق میتوان تحلیل بهتری از وقایع و تحولات به دست آورد؛ بهتر آنها را ریشهیابی و دقیقتر، آسیبشناسی کرد و درنهایت، در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، درمان دردها و راه برونرفت از تنگناها را یافت.
بدیهی است که با توجه به این مطلب، بصیرت ضرورت مییابد و به ویژه نبود آن در میان مدیران هر کشوری ممکن است منشأ بسیاری از مشکلات برای مردم آن کشور شود. حتی گاهی به سبب فقدان بصیرت، مسیر افراد ۱۸۰ درجه از مسیر صحیح منحرف میشود؛ ازاینروست که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مقابل دشمنانشان، بر روی این واژه تکیه میفرمودند: هَـذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَی اللّهِ عَلَی بَصِیرَةٍ أَنَاْ وَمَنِ اتَّبَعَنِی این راه من است! من و پیروانم با بصیرت کامل، همة مردم را بهسوی خدا دعوت میکنیم».
بر اساس این فرمایش، دعوت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بر پایة بصیرت است و نهتنها ایشان، بلکه پیروانشان نیز افرادی با بصیرتاند و بر آن اساس، دیگران را بهسوی خدا دعوت میکنند.
درحقیقت، درصورت کسب بصیرت، انسان صاحب نوعی معرفت، شناخت و نورانیت باطنی میشود که در مواقعی که ابهام بر جامعه سایه میافکند (بهویژه در زمان فتنه)، او میتواند حق را از باطل تشخیص دهد و در دام شیاطین انس و جن نیفتد؛ بنابراین اگر انسان به راهی که انتخاب میکند، در طول مسیر، عواملی همچون غفلت و اشتباه نمیتواند او را بهآسانی به انحراف کشاند، چون صاحب بصیرت است.
دلیل تأکید مقام معظم رهبری بر بصیرت داشتن نیروهای انقلابی و حافظان ارزشهای انقلاب، این است که اگر عقاید، افکار و آرای این نیروها مبتنی بر دلیلهای روشن و محکم باشد، سبب میشود تا بهآسانی از راه صحیح خود منحرف نشوند.
حال چه راهکارهایی برای کسب و ارتقاء بصیرت وجود دارد: اولین راهکار تقویت اعتقادات و باورهای دینی است.
بصیرت عنصری است که با تحقق دو عامل در فرد، تحقق پیدا میکند؛ یک عامل، شناختی و عامل دیگر، رفتاری است؛ یعنی برای کسب بصیرت، نخست باید مطالب صحیح را شناخت و در گام بعد، بهمقتضای آن شناخت عمل کرد.
در اینصورت است که نوعی روشنی دل، شرح صدر و آرامش قلبی برای انسان پیدا میشود و این همان بصیرتی است که به دنبال تحقق آنیم، بنابراین در کنار شناخت، باید به خودسازی نیز پرداخت تا بصیرت به دست آید.
در حوزة شناخت باید توجه داشت که اگر در رویارویی با مسائل پیرامون خود، سطحی برخورد کنیم، به دلیل ضعف باور، بهراحتی در دام شیاطین خواهیم افتاد؛ اما اگر به تقویت باورها بیشتر اهمیت دهیم، کسی نمیتواند با یک سخنرانی، مقاله یا فیلم، آن را سست کند.
کسانی هماکنون میکوشند تا به هر قیمتی، ایمان را از جوانان این مرز و بوم بگیرند. اگر انقلاب اسلامی برای تحقق حاکمیت دین در جامعه شکل گرفته است، باید برای رسیدن به این هدف، باورهای دینی را زنده نگه داشت.
برای سالم ماندن این باورها باید همواره به آن رسیدگی و آن را تقویت کرد.
همانگونه که افراد، در زندگی خود، سهمی برای کار، خانواده، رفاه، تفریح، زیارت، و اموری ازاینقبیل قائلاند، سهمی هم باید برای تقویت ایمان خود در نظر داشته باشند.
کسی نباید تصور کند که این اعتقادات و باورهای دینی ارثی است و نیازی به کسب کردن ندارد.
در دین اسلام تأکید شده است ابتدا سه مسئلة توحید، نبوت و معاد را محکم کنید؛ اگر این سه اصل درست شد، سایر مسائل نیز حل میشود.
مثالی بزنیم، به دنبال بحث نبوت، وقتی ثابت گردید که هرچه پیامبرصلی الله علیه و آله فرموده، صحیح است، میتوان بهراحتی متوجه شد که بعد از آن حضرت باید سراغ چه کسی برای ادارة جامعه رفت.
اگر کسی نگاهی منصفانه به زندگی پیامبرصلی الله علیه و آله داشته باشد، پی خواهد برد که ایشان در هر فرصتی که پیش میآمد، علی علیه السلام را جانشین خود معرفی میفرمود؛ اما اگر کسی در اصل نبوت آن حضرت شک داشته باشد و ایشان را همچون افراد عادی بپندارد که دچار خطا و اشتباه میشود، دیگر حرفهای آن حضرت برایش اعتباری نخواهد داشت.
در اینجا، چون آن نقطة اولی را محکم نکرده، در مسائل دیگرش نیز دچار مشکل شده است؛ اما اگر این نقطه را محکم میکرد و باور میداشت که پیامبرصلی الله علیه و آله اشتباه نمیکند و معصوم است، در بحث امامت نیز دچار مشکل نمیشد.
پس اولین راهکار برای کسب و تقویت بصیرت، تقویت اعتقادات و باورهای دینی است.
خیلی از کارهایی که ما میکنیم و لغزشهایی که از ما سر میزند، بر اثر عدم مراقبت است.
خیلی از گناهان را ما با قصد قبلی انجام نمیدهیم؛ از خود غفلت میکنیم، زبان ما به غیبت و تهمت و شایعهپراکنی و دروغ آلوده میشود؛ دست ما و چشم ما هم همینطور، بنابراین غفلت است که ما را در بلا میاندازد.
اگر مراقب چشم و زبان و دست و امضاء و قضاوت و نوشتن و حرف زدنمان باشیم، بسیاری از خطاها و گناهان بزرگ و کوچک از ما سر نمیزند.
اگر مراقب دلِ خود باشیم، دچار حسد، بدخواهی، بددلی، کینه، بخل، ترسهای بیمورد، طمع به مال و منال دنیا و طمع به ناموس و مال دیگران در دل ما رسوخ نمیکند.
این مراقبت در انسان، جادهی نجات است، عاقبت نیک، در سایهی این مراقبت به دست میآید؛ و العاقبة للمتّقین، اگر این مراقبت در انسانی باشد، امکان گناه از او بسیار کم میشود.
عدالت، استقامت، حقجویی و حقپویی، هدایت پیشرفت دنیا و آخرت هم از همین مراقبت سرچشمه میگیرد.
این مراقبت و این تقوا مادر همهی نیکیهاست؛ دنیا و آخرت زیر سایهی تقواست؛ این درس امیرالمؤمنین است؛ که در خطبه ۱۶۱ نهج البلاغه فرمود: أُوصِیکُمْ عِبَادَ اللَّهِ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ طَاعَتِهِ فَإِنَّهَا النَّجَاةُ غَداً وَ الْمَنْجَاةُ أَبَداً - شما را به تقوا و طاعت خدا سفارش مىنمایم، که باعث نجات فردا، و سبب آزادى ابدى است - امروز ما به این درس نیاز داریم؛ نه فقط امروز، بلکه همیشه نیازمندیم؛ اما این مقطع زمانی برای ما مهم است. ان شاء الله همه ما بتوانیم نسبت به این مهم موفق باشیم.
روز دوشنبه سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام است، امام رضا (ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم است.
حضرت در این بیان توصیهها و هشدارهای مهمی برای تکوّن تشکیلاتی جریان تشیع میفرمایند.
ایشان بعد از این فرمایش «یَا عَبْدَ الْعَظِیمِ أَبْلِغْ عَنِّی أَوْلِیَائِیَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ» برخی از موارد را عرض میکنم:
۱) بستن راه نفوذ شیطان (أَنْ لَا تَجْعَلُوا لِلشَّیْطَانِ عَلَی أَنْفُسِهِمْ سَبِیلًا).
۲) صداقت (وَ مُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِی الْحَدِیثِ).
۳) امانتداری (وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ).
۴) حفظ حرمت و آبروی یکدیگر وَ لَا یَشْغَلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِیقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّی آلَیْتُ عَلَی نَفْسِی أَنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِکَ وَ أَسْخَطَ وَلِیّاً مِنْ أَوْلِیَائِی دَعَوْتُ اللَّهَ لِیُعَذِّبَهُ فِی الدُّنْیَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَ کَانَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ؛
مشغول ریختن آبروی یکدیگر نشوند، که من باخود عهد کردهام، هرکس چنین کاری کند و یکی از دوستانم را ناراحت و خشمگین سازد، از خداوند متعال بخواهم که در دنیا سختترین عذاب را به او بچشاند، و چنین فردی در آخرت از زیانکاران خواهد بود.
اهتمام اهل بیت علیهم السلام به جامعه شیعیان و محبین خودشان و تذکراتی که میدهند برای حفظ تشکیلات جامعه شیعه است، اگر به توصیهها توجه بفرمایید، متوجه میشویم که موضوعات کاربردی را مدنظر دارند، علاوه براینکه مسئله نماز و عبادات در سر جای خودش مهم و لازم و ضروری است، توجه به حوزه رفتاری محبین و شیعیان و این اصول اجتناب ناپذیراست.
خب این ایام بحث مذاکره با آمریکا مطرح شده و موضوعاتی درسطح رسانهها و جامعه، چند نکته عرض میکنم:
نکته اول اینکه ممکن است در ذهن بسیاری از مردم این شبهه یا ابهام ایجاد شود که موضع قطعی ایران، نفی مذاکره با آمریکا بود و اعلام اینکه: «مذاکره کردن عاقلانه نیست، هوشمندانه نیست، شرافتمندانه نیست» (۱۹/ ۱۱/ ۱۴۰۳)؛ اما حالا چرا ایران مذاکره با آمریکا را پذیرفته است؟ در جواب این شبهه یا ابهام باید یادآور شد: موضع ایران در موضوع نفی مذاکره با آمریکا تغییری نکرده است و ایران به دلیل بدعهد بودن آمریکا، با او مذاکرهای ندارد.
آنچه در کشور عمان در روز شنبه اتفاق خواهد افتاد، مذاکره متعارف یا همان مذاکره مستقیم نیست؛ بلکه مذاکرات غیرمستقیمی است که از ابتدا انقلاب بین ایران و آمریکا برقرار بوده و است.
هم چنان که هر دو کشور "دفتر حفظ منافع" در تهران و واشنگتن دارند.
بنایراین مذاکرات عمان، اتفاق جدید و فتح باب نیست. ایران در طی سالها و دورههای مختلف، هیچ وقت باب مذاکره غیرمستقیم را که نبسته است.
در دوره شهید رئیسی هم این مذاکرات غیرمستقیم برقرار بود.
حالا اینکه در این برهه زمان و شرایط، این مذاکرات برجستهسازی رسانهای شده است، عمدتا به مربوط به شیطنت آمریکاییهایی است که سعی دارند دروغ مذاکره مستقیم را تصویرسازی کنند تا به دنیا اعلام کند که ایران از آمریکا ترسیده است و تن به مذاکره مستقیم داده است؛ لذا ایران باید نسبت به این شیطنت رسانهای و جنگ روایت هوشمندانه عمل کند.
نکته دوم: اینکه این از موضع ضعف وارد نشده و این عقب نشینی محض آمریکایی هاست، حتما در رسانهها شنیدید حجم اخبار تهدیدی ایران به جنگ نظامی و زدن فلان مرکز و فلان مرکز، به گونهای که برخی باور کرده بودند و برخی هم متاسفانه در میان این جنگ رسانهای برتر مغلوب شده بودند و برخی افراد را به این باور رسانده بودند که تنها راه حل جنگ و حمله به ایران است، حالا تدبیر هوشمندانه ایران چه باید باشد؟
اول: در حوزه تهدیدات نظامی حضرت آقا در چند سخنرانی بیان صریح و شفاف و موضع انقلابی خودشان را ابراز کردند که اگر غلطی آمریکا بکند، سیلی سختس خواهد خورد، اگر امنیت مردم ما را به خطر بیندازد، امنیت او را به خطر خواهیم انداخت و اقدامات میدانی نیروهای مسلح و حضور مردم در راهپیماییها مانند روز قدس به شکل ویژه، تدابیر اینگونه آمریکا را بر هم زد و او را عقب نشاند، این روایت را کسی نمیگوید و برای مردم تبیین نمیشود که چرا حالا ترامپ از آن نوع تهدیدها، روی آورده به خبر دروغ مذاکره مستقیم؟ روشن است که موضع صریح ایران اثرگذار در محاسبات آنها بود.
دوم. اصرار آمریکاییها بر بحث پیرامون مسائل موشکی و منطقهای بود علاوه بر هستهای، اما پاسخ ایران به نامه آمریکاییها و سایر اقدامات موضوعات را منحصر در موضوعات هستهای دانسته و اجازه طرح مباحث دیگر را نداده و آنها هم قبول کردند و این یک عقب نشینی دیگر بود.
سوم. اصرار بر مذاکره مستقیم از جانب آمریکاییها بوده و بیان ترامپ در جلسه خبری در خصوص اینکه شنبه مذاکره مستقیم با ایران داریم، برای دامن زدن و قانع کردن و فشار آوردن برای مذاکره مستقیم بود که آنهم مورد پذیرش ایران قرار نگرفت و همچنین کشور مد نظر ایران انتخاب شد برخلاف نظر آمریکاییها یعنی عمان.
خب طراحیهای قبل مذاکره است، البته ما با همان نگاهی که رهبر معظم انقلاب به صورت کاملا منطقی و عقلانی و همچنین براساس نگاه قرآنی مطرح کردند در خصوص مذاکره با آمریکا را پایبندیم و مسئولین نظام هم همین نگاه را دارند، اصل بر بی اعتمادی به آمریکایی هاست حالا متاسفانه برخی رسانههای غرض ورز داخلی جامعه را به سمت دوقطبی میکشانند، بدون شک غلط محض و کار برای دشمن است.
میگویند اگر مذاکره شود همه مسائل حل خواهد شد واگر مذاکره نشود، بدبخت خواهیم شد، این حرف غلط و بی مبنایی است.
در کنار این مسیر، توجه به شعار سال هم لازم است نباید کارها متوقف شود، شنیدم برخی مجموعهها یا بنک دارانی که لوازم اولیه تولید را دارند، عرضه نمیکنند به تولیدیها تا ببیند شنبه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این خطاست، این نگاه ضربه میزند؟ این گره زدنها به مذاکره اشتباه محض است!
اگر ما به این نسخه شفا بخش اقتصاد کشورمان یعنی تولید توجه نکنیم، دچار خسارت خواهیم شد و دشمن هم همین را میخواهد، اگر بهانه آورد که کارش همین است.
اگر دبه در بیاورد که تجربه اش را داریم و هی کار عقب بیفتد که باز مانند دهه ۹۰، دچار خسارت خواهیم شد، این تفکر غربی را باید دور ریخت که غرب برای اسلام دلش میسوزد، تجربه تاریخی ثابت کرده که غرب جز چپاول و استعمار و استثمار ارمغان دیگری ندارد، مقداری تاریخ بخوانیم، ذات پلید و کثیف غرب را در غزه امروز ببینیم که چگونه کشتار براه انداختند و عمدا مراکز جمعیتی را هدف قرار میدهند و غرب سفاک هم حمایت میکند از هر نظر، گول سازمانهای حقوق بشری و سازمانهای بین المللی که در کشور هایشان هست را نخورید، آنها هم برای پوشاندن روحیات استعماری آنها است.
استقامت و صبر در مقابل دشمن راه علاج است، برخی میگویند صبر یعنی بشینیم و تحمل کنیم، خیر، اشتباه است، حرکت و تلاش عین صبر واستقامت است، اینکه به تولید توجه شود عین همان صبر و استقامت است، اینکه آقایی دلار شکسته شود، عین همان صبر و استقامت است، اینکه جلوی قاچاق گرفته شود عین همان صبر است، اینکه با فاسدان و خائنان به این مردم در حوزهای اقتصادی و ...، برخورد سخت شود، عین همان صبر و استقامت است.