نریمانی تاکید کرد: ارتباط اثربخش؛ کاربردی‌ترین روش در همه سطوح و سازمان

قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی گفت: در صورتی که مدیر توانمند ارتباط اثربخش را به کار گیرد می‌تواند آرامش ایجاد کند؛ چراکه ارتباط اثربخش در همه سازمان‌ها و سطوح کاربرد دارد.
کد خبر: ۸۵۵۸۱۱۴
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
محمد نریمانی، قائم مقام رئیس دانشگاه محقق اردبیلی جمع مدیران روابط عمومی‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید به اهمیت ارتباط اثر بخش در روابط عمومی‌ها، ارتباط اثر بخش را شامل ویژگی‌هایی از جمله گشودگی، حمایت‌گری، مثبت‌گرایی، تساوی و همدلی عنوان کرد.
نریمانی با بیان اینکه ارتباط اثر بخش به معنی انتقال دقیق پیام و مفاهیم است، اضافه کرد: در صورتی که مدیر توانمند ارتباط اثربخش را به کار گیرد می تواند آرامش ایجاد کند؛ چراکه ارتباط اثربخش در همه سازمان ها و سطوح کاربرد دارد.
وی متذکر شد: ارتباط اثر بخش می‌تواند نگرش، افکار و احساسات و ابعاد خوب شخصیتی اشخاص را به دیگران انتقال دهد چرا که اثر بخشی ارتباطات میان فردی شامل دو بعد اساسی شامل عمل گرایی و خشنودی است.
معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید به اهمیت ارتباط کلامی و غیر کلامی در روابط عمومی‌ها، تصریح کرد: علاوه بر این در حوزه روابط عمومی‌ها ارتباط نوشتاری نیز اهمیت ویژه دارد.
نریمانی با طرح پیشنهاد برگزاری دوره های آموزشی فن مصاحبه ویژه روابط عمومی‌ها، خاطر نشان کرد: در عین حال ارتباط نوشتاری و ویرایش ادبی و فنی یک ضرورت برای روابط عمومی‌ها است و روابط عمومی در نوشتار باید از جملات و کلامی استفاده کند که نفوذ داشته باشد چرا که در این حوزه نفوذ اجتماعی اهمیت ویژه دارد.
قائم مقام رئیس دانشگاه در تشریح فرایند ارتباط تصریح کرد: فرایند ارتباط شامل فرستنده یا منبع، پیام یا نیاز، رمزگذاری، رسانه یا مجرای ارتباطی، انتقال پیام گیرنده یا پاسخ دهنده، رمزگشایی، درک پیام، واکنش گیرنده پیام و ارزیابی تاثیر ارتباط با بازخورد است.
وی به ضرورت نظر سنجی از مخاطبان توسط روابط عمومی‌ها تاکید کرد و گفت: ضروری است تیم مشورتی برای ارزیابی در این حوزه فعال شود تا تصمیم‌گیری‌ها بتواند اثر بخش‌تر بوده و نتایج آن ارزیابی شود.
معاون پژوهشی دانشگاه با ذکر مثالی به رویکرد جدید روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و افزود: در این رویکرد جدید روابط عمومی از حالت انفعالی خارج شده و به جای صرف پوشش برنامه‌ها خود به سراغ انعکاس اخبار و عملکرد حوزه‌های مختلف می رود.
به گفته نریمانی روابط عمومی باید تسلط به روش تحقیق داشته باشد و بتواند به سراغ افراد رفته و خود زمینه ساز تعاملات سازمانی باشد؛ چرا که مشارکت همه اعضای سازمان علامت بهزیستی اجتماعی است.
وی معتقد است در صورتی می‌توان نقش مشارکتی را درست ایفا کرد که بتوان بهزیستی اجتماعی را توسعه داد و نهادینه کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با تاکید به اینکه روابط عمومی ویترین یک دانشگاه یا سازمان است، متذکر شد: جمع آوری درست اطلاعات در این حوزه اهمیت ویژه دارد و باید با دسته بندی ابعاد منفی و مثبت همراه باشد.
نریمانی برجسته‌سازی ابعاد مثبت را ضروری دانست و تاکید کرد: این وظیفه انسانی ماست که اگر در فردی ویژگی مثبتی دیدیم همه جا بیان کنیم و بهترین سبک ارتباط این است که همراه با تحسین و تعریف باشد.
قائم مقام دانشگاه با تاکید به اینکه تحسین به معنی چاپلوسی نیست، ادامه داد: منابع سوءتفاهم در سازمان‌ها شامل خطاهای گوینده و خطاهای شنونده است.
معاون پژوهشی دانشگاه راهکارهای کاهش سوءتفاهم را ارائه پسخوراند به صورت انعکاس گفتار و احساسات، ایجاد جو دوستانه و غیر تهدید کننده و استفاده از مهارت های ملی گوش دادن فعال عنوان کرد.
وی به تاثیرات ارتباط غیرکلامی اشاره کرد و افزود: ارتباط غیر کلامی شامل طرز نشستن و ایستادن، تماس چشمی، لبخند زدن و حالت چهره، سرتکان دادن، متمایل شدن به جلو و فاصله گیرنده و شنونده است و می‌تواند تاثیرات قابل توجه در روابط انسانی داشته باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار