تحصیل دانشجویان خارجی در 80 دانشگاه داخلی/ کاهش دو هزار نفری در پذیرش دانشجوی دکتری
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، دکتر مجتبی شریعتی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که در دانشگاه گیلان برگزار شد، نسل جوان جامعه دانشگاهی را مهمترین سرمایه آموزش عالی دانست و اظهار کرد: این سرمایه توأم و همراه با بدنه علمی است.
وی با اشاره به
جمعیت چهار میلیون و 700 هزار نفری دانشجویان در کشور گفت: این دانشجویان زیر نظر
70 هزار عضو هیأت علمی آموزش میبینند.
معاون آموزشی وزارت
علوم، ارتقای کیفیت را مهم ترین راهبرد این وزارت برشمرد و افزود: هدایت فارغالتحصیلان
به سوی نیازهای جامعه باید در میان برنامه های اولویت دار قرار بگیرد.
شریعتی تعداد دانشجویان
ورودی جدید در مقطع کارشناسی را 428 هزار نفر عنوان کرد و گفت: تعداد دانشجویان جدید
در مقطع کارشناسی ارشد 170 هزار نفر، دکتری 10 هزار نفر و کاردانی به کارشناسی فنی
حرفه ای 180 هزار نفر است.
وی با اشاره به
تدوین طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم یادآور شد: این طرح پس از تدوین به شورای عالی
انقلاب فرهنگی ارایه شد.
معاون آموزشی وزیر
علوم با بیان اینکه طرح آمایش آموزش عالی، بدون توجه به آمایش سرزمین قابل استفاده
نیست،گفت: هدف از تدوین این طرح، این است که هریک از دانشگاهها، هدفی را دنبال کنند
و ماموریتگرا باشند.
شریعتی قانونمند
کردن نظام آموزش عالی را از برنامه های مهم این وزارت برشمرد و گفت: تمامی دانشگاه ها
باید حول محور قانون حرکت و خطوط قرمز در منشور خود را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه
چهار هزار دانشجوی ایرانی در ایتالیا مشغول به تحصیل هستند،اضافه کرد: این دانشجویان
محصول داخل هستند و پایه توانمندیشان در کشور ما ریخته شده است.
معاون آموزشی وزیر
علوم با بیان اینکه از 80 کشور دنیا دانشجوی خارجی در کشور ما مشغول به تحصیل هستند،گفت:
تعداد دانشجویان خارجی در سال گذشته چهار هزار و 500 نفر بوده است.
شریعتی در ادامه
با بیان اینکه انتخاب اعضای هیأت علمی باید بهبود یابد،اذعان کرد:پذیرش دکترا در سال
جاری نسبت به سال گذشته دو هزار نفر کمتر است.
وی کیفیت و آموزش
را دو اصل مهم در وزارت علوم دانست و افزود:این کیفیت به پارامترهای مختلفی بستگی دارد.
معاون آموزشی وزیر
علوم نسبت دانشجو به استاد را بین 12 تا 18 نفر خواند و اظهار کرد:امسال پذیرش دانشجوی
دکترا دو هزار نفر کمتر از سال گذشته است.
شریعتی خاطرنشان
کرد:دانشگاه های مادر با پشتیبانی حقوقی و با حفظ ردیف های مالی می توانند به سایر
مراکز آموزشی کمک کنند.
وی با اشاره به
نقش دانشگاه و صنعت در توسعه کشور گفت: همکاری صنایع و دانشگاه ها یک همکاری متقابل
است؛ بنابراین باید در ابتدا زمینه سازی به لحاظ فرهنگی صورت گیرد تا دانشگاه ها و
صنایع بیگانه از هم نباشند.