در گفت‌وگو با یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح شد؛

همه چیز درباره گیاه معجزه آسای "سیر"

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: سیر یکی از سبزی‌های بسیار موثر در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله نقرس، دردهای مفاصل، رماتیسم، شقاق مقعدی است و می‌تواند مانند یک آنتی بیوتیک قوی عمل کند.
کد خبر: ۸۵۸۷۰۱۴
|
۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سید مرتضی صفوی، درباره خواص درمانی گیاه سیر گفت: سیر یکی از سبزی‌هایی است که از گذشته تا به امروز خواص درمانی بسیار زیادی داشته است و از پنج قرن پیش از میلاد مسیح این خواص درمانی مشخص بوده است و به شکل‌های مختلف مانند پخته، خام، ترشی و پودر می‌توان آن را مصرف کرد، اما به دلیل بوی ناخوشایند آن به ویژه شکل خام سیر اغلب افراد از خوردن آن امتناع می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه محل کشت سیر در کشورهای شرقی است، بیان کرد: معمولاً در ماه فروردین پیازهای کوچک سیر با فاصله 15 تا 20 سانت از یکدیگر کاشته می‌شوند و در ماه‌های تیر و مرداد که برگ‌ها پژمرده می‌شوند آن را جمع آوری می‌کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: سیر در شمال ایران کشت زیادی دارد و در آموزه‌های دینی از پیامبر و ائمه توصیه‌های زیادی راجع به مصرف سیر موجود است، حتی پیامبر در این باره فرموده‌اند "سیر بخورید و خود را با آن معالجه کنید چون در سیر شفا و بهبودی است، سیر هفتاد بیماری را درمان می‌کند".

راه‌های برطرف کردن بوی بد سیر
وی درباره شیوه برطرف کردن بوی بد سیر خام تاکید کرد: خوردن گشنیز، جعفری، کرفس، جویدن چای خشک یا خوردن عسل می‌تواند جلوی بوی بد سیر را بگیرد البته برخی طعم آن را دوست ندارند که در بازار قرص سیر تولید و عرضه شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره خواص سیر افزود: سیر برای جلوگیری از آبریزش بینی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا موثر است؛ به دلیل ترکیبات و ویتامین‌های B1, B2,B3 که در سیر وجود دارد آرامش بخش است همچنین سیر دارای روی، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، ویتامین C و اسید فولیک است.

تاثیر آلیسین موجود در سیر از تتراسایکلین و پنی سلین بیشتر است
وی در ادامه افزود: سیر دارای یک آنتی بیوتیک قوی به نام آلیسین است که بسیاری از باکتری‌ها را از بین می‌برد به شکلی که گفته شده که تاثیرات آن از تتراسایکلین و پنی سلین نیز بیشتر است، همچنین سیر رسوبات خون را حل می‌کند.

کسانی که دچار فراموشی می‌شوند سیر بخورند
صفوی با بیان اینکه مصرف سیر به کسانی که درد مفاصل، نقرس، درد رماتیسم دارند توصیه می‌شود، خاطرنشان کرد: سیر بر روی قوای جنسی اثر می‌گذارد و ادرار آور است و به دلیل دارا بودن ترکیبات خوب برای کسانی که دچار فراموشی می‌شوند یا کند ذهنی دارند مفید است به این دلیل که تقویت کننده پیاز مغز است و به عضلات قلب نشاط می‌دهد.

وی در ادامه افزود: سیر گردش خون را منظم می‌کند و تنگی تنفسی را کاهش می‌دهد و مخلوط پودر سیر با شیر برای سل ریوی مناسب است همچنین سیر برای معالجه زکام، اسهال، برونشیت، سردرد، تب و سرگیجه مناسب است؛ سیر پوست را خوشرنگ می‌کند و عفونت روده‌ای به ویژه در اطفال را از بین می‌برد.

درمان میخچه و زگیل با سیر
استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: سیر در درمان بیماری حصبه و دیفتری محافظت کننده است و سنگ کلیه را از بین می‌برد، کرم‌های ریز شکمی را در بچه‌ها نابود می‌کند، برای افرادی که مشکلاتی در اعضای حرکتی خود دارند و دارای حالت فلجی هستند سیر خوردن می‌تواند موثر باشد، سیر در درمان بیماری مالاریا مناسب است.

وی با بیان اینکه برای درمان میخچه و زگیل پودر سیر را با آب مخلوط کرده و پماد بر موضع مالیده شود، درباره سایر خواص سیر گفت: سیر برای بیماری قند نیز موثر است و نیکوتین را که بر اثر کشیدن سیگار در بدن ایجاد می‌شود و ممکن است باعث مشکلات قلبی و هاضمه شود را رفع می‌کند حتی مقدار زیادی از مضرات نیکوتین را کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: سیر برای کسانی که حالت رعشه و فلج را در برخی از اندامشان دارند کمک کننده است، مصرف سیر زیاد عرق و فعالیت بدن را زیاد می‌کندهمچنین برای منظم کردن قاعدگی بانوان موثر است.

به تاخیر انداختن سفید شدن مو با مصرف سیر
وی با اشاره به اینکه مصرف مداوم سیر می‌تواند موهای سفید را تبدیل به موی سیاه کند و یا اینکه سفید شدن مو را به تاخیر بیاندازد، تاکید کرد: اگر سیر پخته بر روی سر مالیده شود شپش را برطرف می‌کند؛ همچنین مخلوط سیر پخته با شیر می‌تواند آبسه دندان را برطرف کند.

صفوی ادامه داد: سیر بر درمان شقاق مقعدی یا ترک نوک سینه بانوان تاثیر می‌گذارد به این شکل که سیر در روغن زیتون یا روغن کرچک جوشانده شده و بر روی ناحیه مورد نظر مالیده شود البته اگر این بیماری پیشرفته باشد باید با عمل جراحی برطرف شود اما برای کسانی که در ابتدای بیماری هستند بسیار کمک کننده است.

اسانس گوگرد سیر از راه پوست دفع می‌شود
وی با بیان اینکه جوشاندن سیر با سرکه در برطرف کردن ورم‌های مختصر در مفاصل و قولنج موثر است البته مشروط بر اینکه تورم بر اثر فشار خون نباشد، تصریح کرد: سیر به شکل طبیعی دارای اسانس گوگرد است که بوی تند آن نیز به این اسانس مربوط می‌شود اما این اسانس از راه پوست دفع خواهد شد همچنین سیر به عنوان خلط آور در التهاب مخاط برونش‌ها مطرح می‌شود و برای کسانی که دچار گرفتگی شریان هستند این ماده گیاهی کمک کننده است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه زیاده روی در مصرف سیر باعث سردرد و ضعف بینایی می‌شود، خاطرنشان کرد: بهتر است سیر در آب پخته و کمی نمک، کره یا روغن بادام به آن اضافه کرد؛ البته نباید در سنین بالا سیر زیاد مصرف کرد حتی مصرف آن برای کسانی که حساسیتی در برخی فصول دارند نیز توصیه نمی‌شود و این افراد اگر سیر را به شکل خام مصرف می‌کنند می‌تواند برای تنفس و بواسیر مضر باشد.

میزان مناسب مصرف سیر چقدر است؟
وی ادامه داد: باید درباره میزان مصرف سیر دقت شود و توصیه ما این است که در حد طعم دهنده در کنار غذا از سیر استفاده شود میزان آن نباید بالا باشد و دو تا سه بار مصرف سیر در هفته و به میزان چند پرک از یک حبه کفایت می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مادران شیرده در خوردن سیر مراقب باشند و زیاده روی نکنند، ابرازکرد: سیر می‌تواند مزه شیر را تغییر دهد و ممکن است نوزاد از خوردن شیر امتناع کند؛ اخیراً در تحقیقاتی مشخص شده که سیر در درمان سرطان‌ها نیز کاربرد دارد.

صفوی اظهار کرد: به دلیل جنبه درمانی مصرف سیر در کسانی که دارای دردهای رماتیسمی هستند هر روز می‌توانند از سیر خام یا ترشی آن استفاده کنند و تفاوتی میان سیر خام یا ترشی وجود ندارد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار