بسیج جامعه زنان پیشرو در گفتمان سازی فراگیر اقتصاد مقاومتی
برخی افراد «اقتصاد مقاومتی» و «ریاضت اقتصادی» را یکی می دانند و یا تصور می کنند اقتصادریاضتی یکی از شاخه های اقتصاد مقاومتی است در حالی که این دو اصطلاح کاملا متفاوت بوده و هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند.
مهمترین تفاوت این اقتصاد با «اقتصاد مقاومتی» در مقاوم سازی بدنه کشور در مقابله با توطئه دشمن است. ریاضت اقتصادی با فشار به مردم و اقتصاد داخلی و حتی کاهش برنامه های توسعه ای کشور، سعی می کند که کشورهای دیگر را که از نظر اقتصادی رقیب هستند راضی کند در حالی که اقتصاد مقاومتی با تاکید بر ارائه آزادی عمل بیشتر به مردم و اقتصاد داخلی و حتی افزایش برنامه های توسعه ای سعی می کند خود را در مقابل توطئه های دشمنان و حتی رقبای اقتصادی مقاوم کند.
برای تبیین واژگان «اقتصاد مقاومتی» در بدنه جامعه، همانطور که هادی عبدالملکی، در کتاب «درآمدی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی» عنوان کرده است، به جرات می توان گفت که طرح موضوع «اقتصاد مقاومتی» سابقه چندین ساله و ریشه در نام گذاری سالیان متمادی و شعارهای سال توسط مقام معظم رهبری دارد، به عبارت دیگر مفهوم اقتصاد مقاومتی محصول یک منظومه فکری و تجربی در دیدگاه مقام معظم رهبری است. از مجموعه 23 شعار سال، 18 شعار آن بر عرصه های ابعاد، مولفه ها، شاخص ها و رفتارهای اقتصادی تمرکز دارد.
بر طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب جنگ فعلی جنگ اقتصادی است و رمز پیروزی در آن استفاده از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است و اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحرانهای رو به افزایش جهانی، الگویی الهامبخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
در 29 بهمن سال 1392 رهبر معظم انقلاب، با ابلاغ سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» به مسئولان که براساس بند 110 قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصحلت نظام تعیین شده است، شکل بسیار رسمی تر و جدی تری به این واژه نوظهور داد؛ با مطالعه بندهای 24گانه این سیاست ها مشخص می شود که هرچند این ابلاغ مربوط به سه قوه است اما مخاطب آن فراتر از این سه قوه، بلکه کل مردم ایران اسلامی است .
در بند 21 سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» آمده است: «تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیطهای علمی، آموزشی و رسانهای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی» که می توان «سازمان بسیج جامعه زنان کشور» را یکی از موفق ترین مراکز تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان عام و رایج جامعه دانست.
حقیقت این است که تحقق اقتصاد مقاومتی بدون ورود آگاهانه و وظیفه مدار بانوان ایرانی در عرصه خرید و استفاده از تولیدات داخلی و چه در عرصه به حرکت در آوردن چرخ تولیدات داخلی، غیرممکن است، «سازمان بسیج جامعه زنان کشور» در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب و بهره گیری از توان و تخصص زنان کشور، کلاس ها و نشست های تخصصی ای را به منظور توان افزایی زنان در حوزه اقتصاد مقاومتی و همچنین حمایت از بانوان کارآفرین در سطح کشور برگزار کرده است.
معرفی و آموزش مشاغل خانگی از طریق «شباب» با هدف الگوگیری بانوان از مشاغلی مانند تولید و پرورش قارچ، ترشیجات، مربا و آموزش مهارت قالی بافی، خیاطی، بافندگی و صنایع دستی.
ارسال 10 هزار پیامک از «سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تولید داخلی» به بسیجیان برای تبلیغ و تبیین گفتمان اقتصاد مقاومتی در بین زنان بسیجی کشور.
برای حمایت از بانوان کارآفرین 3 هزار بانوی بسیجی در سراسر کشور شناسایی شده اند و از هر استان 2 کارآفرین برتر (در مجموع 58 زن کارآفرین برتر) در همایش کشوری «طلایه داران اقتصاد مقاومتی» در هفته بسیج سال 95 از آنان تجلیل به عمل آمد.
عقد تفاهم نامه با شرکت «مهتا» در راستای آموزش 10 هزار بانوی بسیجی در حوزه های انیمیشن، گیم، وب و اپلیکیشن نویسی که با هدف جهاد کارآفرینی با راهبرد تمرکز بر ظرفیت های فعلی و فرصت های آینده با شعار حفظ کرامت اسلامی، مدیریت هوشمند فرصت ها، اشتغال پایدار و آینده محور صورت گرفته است؛ این تفاهم نامه به صورت آزمایشی در سپاه تهران بزرگ انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه عمده ترین مشکل کارآفرینان بازاریابی است، نزدیک به یک سال است که بسیج سازندگی طرح های بازاریابی را مورد بررسی قرار داده است و در استان ها بازارهایی ایجاد کرده است که در صورت اشباع بازار برای صدور این محصولات نیز تمهیداتی اندیشیده است.
در ایام سالگرد صدور سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین نزدیک شدن به روزهای پایانی سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، لازم است که هر یک از نهادهای مسئول به ارائه گزارشی از فعالیت های مرتبط با اجرایی کردن این سیاست های کلی ارائه دهند تا مقدمات الگوبرداری و تقویت روحیه جهاد اقتصادی فراهم شود.