شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای خطاب به مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گیلان انتقادات خود را به لایحه بودجه سال 99 مطرح کرد.
کد خبر: ۹۲۰۰۶۱۴
|
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت, شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان با صدور بیانیه‌ای خطاب به مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گیلان انتقادات خود را به لایحه بودجه سال 99 مطرح کرد.

متن بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم


با توجه به درخواست رهبر معظم انقلاب از دولت که نقشه راه و برنامه اصلاح ساختار بودجه عمومی و کاهش کسری بودجه با افق دو ساله(۹۹-۹۸) و تدوین بودجه بر اساس شرایط تحریمی، تشکل های دانشجویی سراسر کشور اعتراض خود را به طرح ارسالی بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی اعلام میدارد.


از جمله اشکالات لایحه بودجه ۱۳۹۹ که موجب نگرانی ما دانشجویان شده است به شرح ذیل می باشد:


۱. در زمانی که کشور با بحران خصوصی سازی و تاراج اموال دولتی مواجه است دولت و معاونت برنامه و بودجه به طور ناباورانه ای میزان درآمد خود را از فروش اموال دولتی ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند در حالیکه این برآورد در سال ۹۸، ۴ هزار میلیارد تومان بوده و جای تعجب بسیاری است که این برآورد درآمد از درآمد نفت که به صورت غیرواقع بینانه ای محاسبه شده نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر است.


این واگذاری عملا دست دولت را از داشتن سرمایه خالی می کند و عملا هیچ پشتوانه ای برای آن باقی نمی گذارد.
۲. آقای نوبخت از بودجه ۹۹ به عنوان بودجه مقاومتی نام بردند در حالیکه در بودجه ۹۹ میزان سهم صندوق توسعه ملی از درآمد فروش نفت از ۳۶ درصه به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و به عنوان قرض به منابع درآمدی دولت اضافه می گردد که عملا جزو منابع درآمدی نفتی محسوب می گردد.(که حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود)
از طرفی دیگر میزان درآمد از فروش نفت حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده است(با احتساب فروش یک میلیون بشکه در روز با قیمت ۵۰ دلار).


سومین بخش درآمد نفتی نیز برداشت ۳.۴ میلیارد یورویی(معادل ۵۳ هزار میلیارد تومان می شود) از صندوق توسعه ملی در قالب تبصره ۴ لایحه بودجه است.


مجموع درآمد دولت از نفت در بودجه ۹۹ حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان برآورد می شود که عملا با بیان جناب دکتر نوبخت فرسنگ ها تفاوت دارد.


۳. درآمد نفتی در لایحه بودجه ۹۸ به صورت غیرواقع بینانه محاسبه شده است. در حال حاضر میزان فروش نفت حدود ۳۰۰ هزار بشکه با قیمت بشکه ای ۵۴ دلار می باشد حال چگونه است که در بودجه ۹۹ میزان فروش روزانه ۱ میلیون بشکه با قیمت ۵۰ دلار برآورد شده است؟


به نظر می رسد دولت آمار و ارقام فعلی فروش نفت را نمی بیند که فروش نفت در بودجه ۹۹ را افسانه ای درنظر گرفته است.


۴. ثمره این برآورد درآمد واهی نفتی چیزی جز کسری بودجه و در مرحله بعد خلق نقدینگی و در نهایت تورم، افزایش فشار بر مردم، استفاده چندباره از صندوق توسعه ملی هیچ ثمره دیگری در پی ندارد.
با این اوصاف وعده ایجاد اشتغال ۱ میلیونی در سال ۹۹ که توسط آقای نوبخت بیان شد به جز وعده سرخرمنی بیش نخواهد بود کما اینکه تاکنون نیز چنین بوده است.


۵. تخصیص ۱۰.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی از کدام منبع واهی دولت در بودجه تامین می گردد؟
احیانا از همان درآمدهای نفتی افسانه ای که بیان شد؟!


البته اگر اشتباه و فسادآور بودن اصل ماجرای تخصیص دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم…
۶. با فرض کاهش مصرف بنزین از ۹۸ به ۸۰ میلیون لیتر در روز که با توجه به آمار مصرف بنزین در یک ماه اخیر، منطقی به نظر می رسد. در نتیجه، میزان درآمد ناشی از فروش بنزین(۶۳ میلیون لیتر سهمیه ای و ۱۷ میلیون لیتر آزاد) حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود.


بنابراین درآمد ناشی از فروش سایر فرآورده های نفتی در سال آینده باید حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان باشد و این در حالی است که درآمد در سال جاری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به همین دلیل، انتظار می رود قیمت فروش گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و نفت کوره در سال آینده دو برابر می شود و قطعا پس از آن باید منتظر افزایش قیمت اجناس و کالاها باشیم و آن وقت دیگر اتفاقات آتی در مقابل حوادث آبان ۹۸ سوء تفاهم خواهد بود.


۷. با تمام مسائل و مشکلات بیان شده در لایحه بودجه ۹۹ باید بیان شود که بسیاری از دوستان هنرپیشه و افراد حقیقی و حقوقی از دادن مالیات معاف هستند و باید به این موضوع اشاره گردد که آن ها صدای آبان ۹۸ نبودند بلکه عاملان دردسر بودجه ۹۹ هستند.


با توجه به وضعیت نامتناسب بودجه ۹۹ می توان گفت عملا این بودجه خلاف منویات مقام معظم رهبری و همچنین بیانیه گام دوم مبتنی بر متوازن سازی بودجه و کاهش وابستگی بودجه نسبت به نفت می باشد.
در نهایت از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان گیلان درخواست می گردد که ضمن مخالفت با کلیات این لایحه نسبت به اصلاح ساختار بودجه اقدام نمایند.


والسلام علی من التبع الهدی
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گیلان

ارسال نظرات