جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان:

نقش‌آفرینی ۲۰۰۰ پایگاه بسیج در مدیریت بحران برف اخیر/ مدیریت بحران استان خودش بحران‌زده است

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به نقش‌آفرینی ۲۰۰۰ پایگاه بسیج در مدیریت بحران برف اخیر در این استان گفت: در حوادث مختلف به‌جای مقابله با بحران خود سازمان مدیریت بحران استان گیلان دچار بحران می‌شود و در شرایط اضطراری مدیریت واحد در گیلان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۲۱۹۷۲۰
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، سرهنگ پاسدار علی توشه صبح امروز در نشست خبری تشریح اقدامات سپاه قدس گیلان در بحران برف اخیر در سالن جلسات نمایندگی ولی‌فقیه این سازمان در رشت اظهار داشت: ماموریت سپاه کمک به مردم و ایجاد امنیت برای آنان در دو نوع بحران است که یکی از این بحران‌ها، بحران‌های امنیتی است.

جانشین فرمانده سپاه استان گیلان با بیان اینکه این سازمان با طرح‌های مختلف در چند وقت اخیر بهترین نوع عملکرد در دفع آسیب‌ها بین استان‌های کشور دارد و بصیرت مردم گیلان نیز در این باره کمک‌کننده است گفت: نوع دوم تهدیدات و بحران‌ها، تهدیدات طبیعی است که اگر چه جزو مواهب الهی محسوب می‌شود اما به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها موجب مشکلاتی در گیلان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سپاه گیلان در موضوعات مختلف طرح‌های متفاوتی آماده کرده است و نیروهای خود را متناسب با طرح خود ساماندهی می‌کند تصریح کرد: این ساماندهی جهت کاهش آسیب‌پذیری است و لازمه مقابله با بحران و تهدید ایجاد آمادگی در عرصه‌های مختلف در گیلان است و باید سعی کنیم حتی‌الامکان بدون استفاده از امکانات نظامی اقداماتی آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

توشه قفل شدن و ایجاد شرایط بحرانی در گیلان به‌خاطر چند سانتی‌متر برف را به‌دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و عملکرد بد پدافند غیرعامل استان دانست و خاطرنشان کرد: تعدادی از مردم ما در برف اخیر جان خود را از دست دادند و این موضوع نشان می‌دهد باید سطح آمادگی ما در مواجهه با بحران‌ها و حوادث بیشتر از وضعیت فعلی باشد.

جانشین فرمانده سپاه استان گیلان با اشاره به اینکه در استان مدیریت بحران متمرکزی وجود ندارد اظهار داشت: در حوادث مختلف به‌جای مقابله با بحران خود سازمان مدیریت بحران استان گیلان دچار بحران می‌شود و در شرایط اضطراری مدیریت واحد در گیلان وجود ندارد و وضعیت بهوجود آمده به‌خاطر بارش برف در استان گیلان در چند روز اخیر جای تاسف دارد.

وی با بیان اینکه اگر روال کارها درست پیش رود چنین مشکلاتی برای مردم به‌وجود نمی‌آید افزود: قبل از بارش برف جلسه ستاد بحران در استان گیلان تشکیل شد اما از سپاه در این جلسه دعوت نشد و پس از بررسی علت این اقدام دلایلی گفتند که برای ما قابل قبول نبود در حالیکه سپاه به‌خاطر داشتن امکانات و نیروی انسانی می‌تواند نقش موثری در کاهش آسیب‌ها در بحران‌ داشته باشد.

توشه با ابراز نگرانی از وقوع بحران‌های مختلف مانند برف، زلزله و بالا آمدن آب در نقاط مختلف استان گیلان بیان کرد: مدیریت بحران در استان گیلان باید قوی‌تر از وضعیت کنونی باشد و یکی از دلایل ایجاد مشکلات فراوان در چنین اوضاعی این است که مدیریت صحیحی در پدافند غیرعامل گیلان وجود ندارد و نظام جامع پدافند غیرعامل باید در استان تدوین شود که الان نیست.

وی مدیریت افکار عمومی را موضوعی علمی دانست و گفت: مدیریت افکار عمومی به‌صورت آکادمیک در دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد اما متاسفانه در کشور و به‌ویژه در گیلان ما نمی‌توانیم حتی گزارشی تفکیکی از اقدامات قبل از بحران دستگاه‌ها ارائه دهیم و در شرایط بحرانی نیز رانندگان ماشین‌های سنگین چندین ساعت بی‌وقفه کار می‌کنند که کار بسیار سخت و خسته کننده‌ای است.

جانشین فرمانده سپاه استان گیلان با بیان اینکه بارش برف متوسط 60 سانتی‌متری در گیلان نباید موجب اختلال در زندگی مردم شود خاطرنشان کرد: برف و باران پدیده‌ای کاملاً طبیعی در استان گیلان است و عدم آمادگی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی در این مواقع زیبنده این استان نیست و موجب نگرانی می‌شود.

توشه با بیان اینکه سپاه گیلان با تمام توان به کمک مردم نیازمند در برف اخیر آمد تأکید کرد: اگر چه این اقدامات ناکافی بود و نتوانستیم رضایت مردم را جلب کنیم اما ضروری است که نقش اقدامات قبل از بحران را جدی‌تر بگیریم تا آسیب‌های ناشی از شرایط اینچنینی کاهش یابد. 

جانشین فرمانده سپاه استان گیلان افزود: ماشین‌آلات مختلف سپاه را به‌سمت غرب گیلان فرستادیم و در سمت لشت نشا و کوچصفهان نیز از نیروهای دانشگاه امام خامنه‌ای خواستیم که مراقب اوضاع باشند و به مردم آسیب‌دیده و گرفتار در برف کمک کنند اما ظرفیت عظیمی که سپاه به آن متصل است همان بسیج مردمی و کمک‌های جهادی نیروهای مختلف است که به کمک آن می‌آید.

وی از کمک گروه‌های جهادی تمام 2 هزار پایگاه مقاومت استان گیلان برای کمک به افراد گرفتار در برف خبر داد و اظهار داشت: 17 خودروی سنگین در مدل‌های مختلف و 154 خودروی سبک عمدتاً تاکتیکی برای مکان‌هایی که امکان تردد خودروهای معمولی در آن وجود نداشت برای کمک به مردم اعزام شدند و در مسیر امامزاده هاشم نیز نیروهای ناحیه سلمان بسیار خوش درخشیدند و توانستند به مردم کمک‌های اثربخشی کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات