نقد سریال پایتخت ۶

پایتخت 6؛ پایانی بر پایتختی سیروس مقدم در ساخت سریال های مخاطب پسند

خبرگزاری بسیج: سریال پایتخت یک با بهره گیری از هنرمندان محبوب و فیلمنامه خوب، مورد استقبال مردم قرار گرفت و تا قسمت پنج به اوج خود رسید؛ اما پایتخت 6 با ترویج بی بندوباری و بی اخلاقی و پایان بی سرانجام، محبوبیت خود را نزد مخاطب از دست داد تا جایی که شاید پایتخت 7 ساخته نشود و اگر هم ادامه پیدا کند به خاطر جذابیت بخش های یک تا 5 آن در ذهن مردم باشد.
کد خبر: ۹۲۲۹۹۰۸
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸

پایتخت ۵ با تهیه کنندگی سازمان هنری اوج بر محور استقامت، مبارزه با داعش، فداشدن برای حفظ حریم خانواده، احترام به عکس پدر، افتخار قهرمان ملی، توجه و خدمت به پدر پیر، غرور ملی و ... بود.

اما در پایتخت ۶ ، به تصویرکشیدن روابطی که در فیلم های قبل ازانقلاب رواج داشت در قالب سکانس هایی ناتمام از رفتارهای زناشویی که با حرکت نقی معمولی به سمت همسرش هما سعادت در سریال پایتخت در یکی دو قسمت و بویژه در قسمت پایانی سریال که نقی به محض دیدن آدرس ارسطو در تهران که همسرش آن را پیدا کرده خوشحال شده و از ذوق به سمت خانم رامین فر می چرخد که تصویر برای لحظاتی سیاه شده و در ادامه دوربین نقی را نشان می دهد که خود را به سمت صندلی عقب می کشد به گونه ای که قلب بیننده با حجب و حیا در کنار اعضای خانواده و فرزندان و احیانا بزرگ تر ها به تصور حرکت عاشقانه نقی از فرط خجالت از جا کنده می شود؛ همچنین ترویج دختر بازی، تبلیغ خانه مجردی، مقابله با پدر و مادر، بددهنی، دست بلند کردن روی بزرگتر، تبلیغ فساد در فضای مجازی، تبلیغ سگ و گربه داری، ترویج مصرف و قاچاق مواد مخدر، تبلیغ عمل های زیبایی، تزریق ژل و بوتاکس، پنهان کاری جوانان و موتورسواری رحمت در حالی که همسرش ترک او نشسته، فصل جدیدی در روابط اجتماعی جوانان پس از پایتخت 6 باید شاهد بود و ...از نکات بدآموزی این قسمت از سریال پایتخت است.

                                 

در سریال پایتخت ۶ نکات زیر قابل تامل است:

ارسطو که در زندان بوده در این قسمت حمل کننده مواد مخدر است در حالیکه در قسمت های قبلی حمل کننده ضریح و گلدسته بوده!

نقی که با رفتار سخیف خود حج را به سخره گرفته نا خود آگاه تبرکی آب زمزم را به ساقی گری بزم شراب به مخاطب القا میکند، که بهتاش میگوید برای من سر پر بریز ، برای بقیه ته استکان ریختند که حالشان بد نشود.

هما که اسطوره یک زن کامل و منطقی بود در این سریال به شوهرش دروغ میگوید و بدون اجازه او سارا و نیکا را به اردو می فرستد !

بهتاش حرمت دایی  نقی و مادرش و ارسطو را نگه نمیدارد . مدام با این دختر و آن دختر ارتباط دارد و آنها را تیغ میزند و به گونه ای نحوه اخاذی از دخترها را به جوانان آموزش می دهد و با شوخی های رکیک و خلاف ادب و رقاصی، هنرنمایی کرده و می خواهد با جلف بازی در دل مخاطب جا باز کند.!

دخترهای نقی که عاشق بابا و مطیع او و حرف شنو بودند، در این سریال خودسر شده اند ، بی اجازه بابا به اردو میروند ، ماهواره سفارش میدهند و به نصاب تلفن می کنند که ماهواره را نصب کند، توی روی باباشون می ایستند و برای فضای مجازی تبلیغ ایسنتاگرام می کنند  بهتاش هم با حالتی تمسخر آمیز و کج و کوله کردن صورت و لب و دهن خود مدل هایی را که سارا و نیکا از خودشان عکس گرفته و در فضای مجازی منتشر کرده اند نشان می دهد.

برادر های رحمت که تریاک می کشند ، با برادر شان زد و خورد داشتند ، در صورتی که همیشه روی حرف داداششون حرف نمیزدند !

 فهیمه هم که یک زن ساده و با اخلاق بود ، یک دفعه شد زن سانتال مانتال، که از سادگی درآمده و یک خانم متشخص و با کلاس شده!

همسر تقی ، دست بزن دارد و شوهر خود را می زند.

 ضعف سریال های دیگر شبکه های سیما باعث شده مردم با توجه به تجربه موفق سیروس مقدم در پایتخت ۱ تا ۵ به تماشای این سریال روی آورند.

به نظر می رسد که سیروس مقدم باید از پایتخت بیرون بیاید و سریال های بعدی را خود را بر محور شهرستان ها و بلکه کوره دهات ها و مناطق دور افتاده و محروم بسازد.  

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار