مافیای عجیب آموزشی که خانوادهها را به دام انداخته است
به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،
دکتر همایون شریک مدرس ریاضی، استاد دانشگاه تهران و مدیر آموزش انجمن ریاضیدانان جوان، اظهار داشت: در شرایط تحصیلی جدید که بخاطر همهگیری ویروس کرونا در جامعه پدید آمده و تاکنون بیسابقه بوده، لازم است دانشآموزان، دانشجویان و اولیای آنها، برنامهریزی صحیح و برنامهای غیر از برنامههای سنتی مطابق سالهای قبل، داشته باشند تا به هدفگذاریهای خود برسند. یعنی نباید همچون سالهای گذشته متکی به دبیران خود باشند و باتوجه به برنامههای درسی مدرسه، دبیرستان و دانشگاه، درسهایی که باید مطالعه کنند را به گونهای تقسیمبندی کنند تا بتوانند در طول سال تحصیلی، منابع و کتابهای تعیین شده را کامل مطالعه و تمرین کرده و در آموزشهای مجازی اساتید شرکت نمایند.
شرایط مناسب برای درس خواندن در دوران کرونا
وی درباره اخباری بسیار نگران کننده مبنی بر افزایش عوارض استفاده از گوشیهای موبایل، تبلت و کامپیوتر در دوره شیوع کرونا، گفت: اولیای دانشآموزان نقش مهمی در مدیریت این موضوع دارند و باید زمانبندیهای مطالعه را طوری تنظیم کنند تا فرزندشان به ازای هریک ساعت مطالعه با لوازم آموزشی (موبایل، تبلت و کامپیوتر)، حتما استراحت کوتاهی داشته باشند. همچنین باید با ویتامینهای مختلف، فرزند دانشآموز را تقویت کنند و اگر چند فرزند دانشآموز دارند، میبایستی شرایط مناسب برای درس خواندن ازجمله سکوت، نور مناسب، آرامش و تغذیه خوب را فراهم کنند.
تبلیغات موسسات غیرمجاز در صداوسیما !
دکتر شریک که در زمینه برنامهریزی تحصیلی تخصص دارد، ادامه داد: آموزشهای درسی صداوسيما بسیار کامل و جذاب است و آموزشهای سال تحصیلی جدید، نسبت به آموزشها در اسفندماه سال گذشته که تا پایان سال تحصیلی ارائه شد، باکیفیتتر شده و دارای ضعف کمتری است. اما اشکالات مهمی نیز وجود دارد که میبایستی جامعه نسبت به آن آگاهی داشته باشد. متاسفانه در کنار آموزشهایی که صداوسیما میدهد، مدام تبلیغات موسسات غیرمجاز برای فروش سیدی و کتابهایشان را نمایش میدهد. جای گلایه از صداوسيما دارد که چرا همزمان با آموزشهای درسی، اجازه تبلیغات به چنین مؤسساتی داده است زیرا این تبلیغات باعث گمراهی خانوادهها میشود.
مافیای عجیبی که خانوادهها را به دام انداخته است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه پشت پرده این موضوع، مافیای عجیبی نهفته است که برخی از مسئولان کاملا از آن آگاه هستند اما خود را به بیتفاوتی زدهاند، تصریح کرد: در این تبلیغات از مخاطبان خواسته میشود برای دریافت سیدی آموزشی رایگان، یک عددی را به یک شمارهای، پیامک کنند. مشاهده شده بعد از ارسال پیام یا تماس با این موسسات، در کنار ارائه یک سیدی آموزشی، مکررا با والدین دانشآموزان تماس گرفته میشود تا سایر کتابها و سیدیها نیز خریداری شوند و یا دانشآموزان در کلاسهای آموزشی شرکت نمایند. به جرات میتوان گفت؛ این مسئله بسیار خطرناک است زیرا اصلا معلوم نیست که این موسسات تحت نظارت آموزش و پرورش هستند یا خیر. در واقع همان بلایی که کلاسهای کنکور بر سر پشت کنکوریها آوردند، درحال حاضر موسسات آموزشی غیرمجاز با سوءاستفاده از شرایط کرونایی، بر سر دانشآموزان میآورند. همچنین این نوع تبلیغات، باعث شده تا استرس خانوادهها چند برابر شود و والدینی که نگران از وضعیت تحصیلی فرزندانشان در آینده هستند و کرونا به این نگرانی دامن زده است، سبب شده آنها به دام این موسسات بیافتند. خانوادهها باید آگاه باشند فریب هیچ موسسهای را نخورند. حداقل چیزی که برای آموزش فرزندان لازم بوده، فراگیری کتابهای درسی است و همواره در طراحی سوالات کنکور و آزمونهای مختلف، همه سوالها از داخل کتاب، کار در کلاس، فعالیتها، شکلها، پاورقیها و مثالهای کتاب آمده است. در گفتگو با رتبههای برتر کنکور نیز میبینیم آنها متکی به منابع خارج درسی نبودهاند. کتابهای درسی کاملترین منبع هستند البته به شرطیکه یک معلم خوب، دانشآموز را به درستی هدایت کند. بنابراین آنچه در منابع رسمی آموزشی کشور وجود دارد، کفایت میکند و نیاز به هیچ موسسهای نیست. البته اکنون برگزاری کلاسها محدود شده است اما همچنان میتوان از کتابهای درسی استفاده بهینه کرد.
وی گفت: تبلیغات کتابهای کمک آموزشی و سیدیهای غیرمجاز، تمام شبکههای آموزشی تلویزیون را اشغال کرده است بطوریکه بعد از آموزش هر بخشی از کتاب، بلافاصله تبلیغات یک موسسه توسط فردی که اصلا معلوم نیست از چه سطح تحصیلاتی برخوردار است، نمایش داده میشود و با حرفها و الفاظ مختلف، دانشآموزان و والدین آنها را فریب میدهند. این مشکل به عدم هماهنگی بین صداوسيما و وزارت آموزش و پرورش بازمیگردد. همچنین صداوسیما، جنبه مادی تبلیغات را درنظر میگیرد. بنابراین نیاز است یک ارگانی مسئولیت نظارت را برعهده بگیرد و یا آموزش و پرورش و آموزش عالی بطور جدی ورود کند.
تبلیغاتِ "ناجوانمردانه"
دکتر شریک، تبلیغات این موسسات را "ناجوانمردانه" خواند و گفت: واژه "ناجوانمردانه" را به این دلیل بکار میبرم که این موسسات، از دغدغه والدین برای فرزندانشان سوءاستفاده میکنند، مثلا در تبلیغ، عنوان میکنند "تا ۱۰ دقیقه دیگر پیامک را ارسال نمایید تا سیدی را رایگان تحویل بگیرید"، "قبولی ما صددرصد است" و... اینها دروغهای مخربی برای جامعه هستند که درحال القا کردن این موضوع میباشند که "با زحمت کم میتوان به نتایج خوب رسید" درصورتی که چنین چیزی محال است، اگر کسی زحمت نکشد، نتیجه نخواهد گرفت. به عقیده من، آموزش و پرورش و آموزش عالی باید پیگیر این پدیده در جامعه شوند تا خانوادهها در این شرایط اقتصادی جامعه، وادار نشوند چندبار هزینههای بیجا صرف کنند و نتیجه نامطلوب بگیرند.
اشکالات آموزش دبیران در فضای مجازی
مدیر آموزش انجمن ریاضیدانان جوان در رابطه با حل معضلات آموزشی دانشآموزان، گفت: من در جلسات مختلف با دبیران، مشکلاتی را بیان کردهام ازجمله اینکه دبیران ما با سیستم سنتی درحال آموزش هستند و فیلم آن را از طریق فضای مجازی برای دانشآموزان ارسال میکنند که این یک اشتباه محض است. زیرا آموزش مجازی، فرآیندی کاملا مجزا دارد و قطعا بدین ترتیب نیست که دبیر پای تخته درس بدهد و با سیستم مخابراتی و اینترنتی حاکم بر کشور ما، یک فایل پرحجم را برای دانشآموزان ارسال کند و متعاقبا دانشآموزان نیز دانلود کنند، همچنین وصل شدن به شبکههای شاد و غیر آن باتوجه به ظرفیت گوشیهای همراه، امری مشقتبار است. اینترنت در کشور ما، جوابگوی آپلود و دانلود فیلمهای پرحجم نیست و پیشنهاد میشود دبیران بجای ارسال فیلم، از صوت و پاورپوینت استفاده کنند. از طرفی، گوشیهای همراه اکثر دانشآموزان ما هم مناسب دریافت فایلهای پرحجم نیستند. با این شرایط، امکان وصل شدن به اینترنت به مدت حداقل یک ساعت برای آموزش دبیران و همزمان پای درس آوردن دانشآموزان، امری ناشدنی است. مشکل دیگر اینست که دبیران فراموش کردهاند که همواره آموزش، همراه با پرورش بوده است و بُعد معنوی، تربیتی، تمرین و تکرار دروس را فراموش کردهاند و یکسره درس میدهند و حتی روزهای جمعه هم آموزش ادامه دارد، درحالیکه دانشآموز باید تمرین و تکرار کند. ما نیازمند بررسی کارشناسی در هر رشتهای هستیم یعنی تیمهای پنج نفره از کارشناسان هر رشته، باید گرد هم بیایند و این اشکالات را بررسی کنند.
شبکه آموزش کاملا درخدمت آموزش نیست
وی به یکی دیگر از ایرادات صداوسیما اشاره کرد و گفت: درصورتیکه شبکه آموزش باید کاملا درخدمت آموزش باشد، نه اینکه ساعاتی را صرف آموزش، ساعاتی را صرف تبلیغات و ساعاتی را صرف برنامههای نامربوط کند. همچنین تکرار برنامههای صبح باید بعدازظهر پخش شود تا دانشآموزانی که صبح درگیر آموزشهای رسمی و مجازی مدارس بودند، بعدازظهر بتوانند از آموزشهای صداوسيما استفاده کنند. البته متاسفانه بیشتر از دانشآموزان، والدین هستند که با تلویزیون سروکار دارند و فرزندانشان خیلی مصر نیستند پای برنامههای صداوسیما بنشینند.
تبلیغات مخرب و کلاهبرداری از خانوادهها
دکتر شریک افزود: من در چند برنامه تلویزیونی، انتقادهای خود را اعلام کردم که قرار بود پخش شود اما بخاطر ترس از استیضاح وزیر آموزش و پرورش، مانع از پخش آن شدند و ما همچنان بر سر تبلیغات مخرب مشکل داریم و نیاز به گوش شنوا در بین مسئولان و پیگیریهای جدی داریم. این موسسات بطور مستقیم و غیرمستقیم درحال کلاهبرداری از مردم هستند و مستندات آن نیز موجود است. اما خانوادهها اطلاعی از این مسائل ندارند و تصور میکنند با خرید سیدی و کتابهای مختلف، مشاور و... به آرزوهای خود درباره فرزندانشان میرسند.
این متخصص در امر برنامهریزی تحصیلی در پایان خاطرنشان کرد: والدین فقط نظارت داشته باشند که دانشآموز دروس را مطالعه کند و تکلیف بنویسد و تصور نکنند که اگر تبلیغ موسسهای از تلویزیون پخش میشود، آن موسسه معتبر است. درحالیکه این موسسات بصورت غیرحضوری وجه را دریافت و با پُست، بسته را ارسال میکنند و اگر به آموزش و پرورش نیز مراجعه کنند، با اظهار بیاطلاعی مسئولان مواجه میشوند. لازم است مسئولان آموزشی کشور قدری آگاهانهتر عمل کنند و این موسسات را بررسی کنند. باید بدانیم هیچ موسسهای بدون انگیزه خاصی، هزینه تبلیغات در صداوسيما و سیدی مجانی به خانوادهها را نمیپردازد. این موسسات درجستجوی بانک اطلاعات و یافتن شماره تلفن دانشآموزان هستند و حتی بانک اطلاعات خود را به یکدیگر نیز میفروشند و موجب مزاحمتهای فراوان برای خانوادهها میشوند. این موضوع خطرناک بوده و لازم است جامعه نسبت به این کلاهبرداریها آگاه باشد.
طنین یاس - فرزانه همتی