خبرهای داغ:

بایدها و نبایدهای افطار در ماه رمضان

غذای کم کالریی در نظر بگیرید که هضم آن آسان باشد.
کد خبر: ۹۳۳۳۶۵۱
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
 
 

  به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

بایدها و نبایدهای افطار در ماه رمضان
 خصوصیات وعده افطار افطار شما باید ویژگی های صبحانه سالم را داشته باشد. غذای کم کالریی در نظر بگیرید که هضم آن آسان باشد. مهم ترین مسئله در افطار تامین آب و قند خون بدن است. استفاده ازخرما برای تامین قندخون گزینه مناسبی است و از مهم ترین غذاها به حساب می آید. علاوه بر این، کربوهیدرات بخورید تا سطح گلوکز پایین خونتان افزایش پیدا کند. بعد از افطار هر ساعت ۳۰۰ میلی لیتر آب تا هنگام سحر بنوشید. قهوه و چای جزو مایعاتی که باید بخورید نیست چون این نوع نوشیدنی ها مانع جذب موادمعدنی و ویتامین ها می شود و بدن دچار کم آبی می گردد. بعد از خوردن چنین نوشیدنی ها حتما آب زیادی مصرف کنید. هنگام افطار زیاد پرخوری نداشته باشید چون معده را با مشکلات زیادی روبه رو می کند. در هنگام افطار کمتر از غذاهای چرب استفاده کنید چون سبب بی اشتهایی فرد در سحر می شود و غذاهای چرب نیاز به زمانی طولانی برای هضم دارند و حتی خواب فرد را نیز بهم می ریزند. وعده افطار را درست میل کنید تا برای سحر مشکلی ایجاد نشود.  
 نحوه باز کردن افطار
خوب است که هنگام افطار از سیره پیامبر گرامی پیروی کنیم. پیامبر چند عدد رطب و اگر نبود چند عدد خرما میل می کردند. پس از آن مقداری آب می نوشیدند، نماز مغرب را اقامه و بعد یک وعده افطار سبک مصرف می کردند. رطب یا خرما دارای قند فرکتوز و ساکاروز است که هضم و جذب آن سریع انجام می شود به خصوص هنگامی که معده خالی باشد. در زمان افطار مصرف آب احساس تشنگی را برطرف و مصرف خرما احساس گرسنگی شدید را کم می کند. چنین عادتی سبب می شود که سر سفره افطار غذای زیادی نخورید. این روش افطار هنوز در عربستان در ماه مبارک رمضان اجرا می شود. سفره های افطار را در سر تا سر خانه خدا جلوی نماز گزاران می گذارند. غذاهای موجود در این سفره ها شامل رطب یا خرما، آب، چای هل، ماست یا شیر خرما است. بهتر است پس از اقامه نماز مغرب وعشا مقداری سوپ عدس و سالاد مصرف کنید. این روش تشنگی و گرسنگی را کاملا برطرف می کند و پس از آن با احساس سبکی کامل به نماز و دعا بپردازید و دو ساعت بعد از افطار، به جای مصرف زولبیا، بامیه و دیگر شیرینی ها بهتر است از میوه یا آجیل های خام و بادام زمینی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است استفاده کنید زیرا این روغن ها برای افزایش تحمل و رفع تشنگی مفید هستند. حتی الامکان مصرف گوشت را کم کنید مخصوصا در تابستان، زیرا گوشت ها پتانسیل بالایی برای تولید سنگ مجرای ادرار دارند. مصرف حداقل دو لیتر آب از افطار تا سحری بسیار مهم است و نوشیدن نوشابه ها و شربت ها را توصیه نمی کنیم چون قند زیادی دارند سبب افزایش وزن و چربی شکم می شوند. خوراکی های مناسب برای زمان افطار آب گرم چای کم رنگ شیر گرم سه تا پنج عدد خرما کشمش یا مقداری عسل سوپ سبزیجات گروه نان و غلات شیر، ماست، پنیر   نوشیدنی های برطرف کننده عطش در افطار فرد مدت زیادی چیزی نمی خورد پس حتما دچار کم آبی می شود. بنابراین بهتر است با مصرف نوشیدنی هایی مناسب این کمبود را جبران کنیم چون در اثر کم آبی بدن مشکلات زیادی پیدا می کند و حتی جان فرد را به خطر می اندازد. فقط حواستان باشد با شکر کمتری درست کنید. این نوشیدنی ها عبارتند از: شربت آبلیمو؛ ۱۰۰ گرم ۲۶۴ کالری: سبب ترشح بزاق دهان می شود و احساس تشنگی را برای روزه دار برطرف می کند. شربت خاکشیر؛ ۱۰۰ گرم ۱۰۰ گالری: آب زیادی را درون دانه های خود نگه می دارد و کم کم آن را به بدن می رساند. در نتیجه برای طولانی مدت بدن را سیراب می کند. شربت سکنجبین؛ ۱۰۰ گرم ۱۹۲ کالری: این شربت را با دانه های خاکشیر درست کنید که برای طولانی احساس تشنگی را برطرف می کند. شربت کاسنی؛ ۱۰۰ گرم ۱۰۰ کالری: دارای خاصیت خنک کنندگی است و بدن از زمان زیادی روزه داری گزینه مناسبی برای کمک به تشنگی بدن است.  
هنگام افطار آب سرد بخوریم یا نه؟ 
استفاده از آب سرد سبب ایجاد اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می‌شود و محیط معده نیز چون گرم است با ورود آب سرد در معده دچار اختلال در هضم و جذب غذا می‌شود. بهتر است از قندهای سریع الهضم استفاده شود که بهترین گزینه برای آن استفاده از خرما است و در کنار آن از شیره خرما یا شیره انگور نیز استفاده کنید.
ویژگی‌های غذای مناسب برای سحری
 از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحری بپرهیزید و در عوض سبزیجاتی مثل کاهو، گوجه فرنگی و سالاد استفاده کنید. غذاهای پرچرب نه تنها باعث احساس تشنگی می‌شوند بلکه هضم آنها دشوار است و مدت زمان بیشتری داخل معده باقی می‌ماند. در این صورت بیشتر دچار مشکل رفلاکس (بازگشت غذا از معده به مری) می‌شوید. در وعده سحر بیشتر از غذاهای پروتئین‌دار مثل انواع گوشت‌، حبوبات و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید چون در طول روز به آهستگی انرژی خود را آزاد کرده و باعث می‌شوند برای طولانی مدت احساس سیری داشته باشید. هر قدر سحری سبک‌تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب‌آلودگی کمتر بروز می‌کند. از مواد غذایی دارای کربوهیدرات‌ پیچیده و فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات‌های ساده مثل قند، مربا و نان‌های بدون سبوس استفاده کنید. کربوهیدرات‌های پیچیده دیرتر هضم می‌شوند و خاصیت سیر کنندگی بالاتری دارند. در نتیجه به حفظ قند خون در محدوده طبیعی نیز کمک می‌کنند. مصرف میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان (زرد، نارنجی و قرمز) در طول روز و همچنین در ‌این ماه برای پوست ضروری است. پس در صورت امکان در وعده سحری خود یکی از‌ این میوه‌ها را نیز بگنجانید. همچنین در وعده سحری از مصرف قند‌های ساده (قند و شکر) و شیرینی‌جات پرهیز کنید تا در طی روز دچار گرسنگی و افت قند نشوید. مصرف ادویه زیاد نیز در وعده سحر سبب افزایش گرسنگی و تشنگی در طی روز می‌شود. در مجموع در وعده سحر از غذاهایی با نمایه گلیسمی ‌پایین (مثل پروتئین‌ها، نان سبوس‌دار و سبزیجات حاوی فیبر بالا) استفاده نمایید. مایعات زیادی بنوشید تا بدن دچار کم ‌آبی نشود و غذایتان بهتر هضم شود.
دکترکرمانی
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار