بهگزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ تأمین و توزیع مناسب منابع مسئله ای است که می بایست مورد توجه مسئولان و مدیران شهری باشد و چنانچه این امر به درستی صورت نگیرد، می تواند سایر زیرساخت های شهری را تحت تاثیر قرار دهد.
جانمایی مشاغل در شهرها ضرورتی انکارناپذیر است چراکه اگر مشاغل متناسب با بافت شهر و خیابان نباشد، بر مشکلات شهری می افزاید؛ آلودگی های زیست محیطی، آلودگی هوا، خاک، بوی نامطبوع، گره های ترافیکی، سر و صدا و تجمع ضایعات از جمله عوارضی است که برخی از مشاغل بر شهرها تحمیل کرده اند.
شاید کلانشهر اراک را بتوان کلکسیونی از این مشکلات دانست، اکثر خیابان های آن را که نگاه می کنید شاهد این توزیع ناعادلانه صنوف خواهید بود که نارضایتی شهروندان را طی این سال ها به دنبال داشته است.
خیابان رنگرزها، بلوار بسیج، بلوار کرهرود، خیابان مشهد، خیابان شریعتی جزو محلاتی هستند که بیشترین صنوف مرتبط با خودرو را به خود اختصاص داده اند؛ از نمایشگاه خرید خودرو و اسپرت گرفته تا صافکاری و نقاشی و به جرأت می توان گفت که کمتر به مراکز تأمین مایحتاج روزانه مردم در این قسمت از بافت شهری توجه شده است؛ به رغم بافت قدیمی این مناطق شما کمتر فروشگاه های محلی را مشاهده می کنید یا به نسبت جمعیتی که دارند، نانوایی یا حتی مراکز تفریحی خواهید دید.
چندی پیش خبرگزاری بسیج در گزارشی بر ضرورت ساماندهی مشاغل خودرویی و انتقال آن ها به شهرک خودرویی پرداخت. در این گزارش نیز قصد داریم تا ضرورت ساماندهی مشاغل شهری را به متولیان گوشزد و تاکید کنیم که مطالبه اکثر شهروندان توزیع عادلانه در این بخش است.
مشاغل مزاحم به کسب و کارهایی گفته می شود که علیرغم سختی بالای کار و خدمات رسانی ضروری و مهم به شهروندان به دلیل آلودگی صوتی و زیست محیطی، نیاز به کار سخت در بیرون مغازه و شرایط ناایمن نمی توانند در محدوده شهر فعالیت کنند و مشمول ساماندهی و انتقال به خارج از شهر یا به شهرک صنعتی، مجتمع های صنفی آلاینده و شهرک های کشاورزی می شوند.
یکی از برنامه های اصلی برنامه ریزان و مدیران آینده نگر شهری برای مناسب سازی سیما و معابر شهری، ساماندهی صنوف مختلف و خدمات رسانی مناسب تر به شهروندان و ساخت شهرک های صنوف آلاینده با اولویت مشاغلی است که ایجاد مزاحمت دارند و دارای آلودگی، صوتی و زیست محیطی می کنند.
ساماندهی مشاغل شهری از ضروریات بوده و متولی این فرآیند در شهر، سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری است و علاوه بر شهرداری سایر سازمان ها از جمله اتاق اصناف، اتاق بازرگانی و کمیسیون نظارت باید در زمینه ساماندهی مشاغل شهری مشارکت داشته باشند ولی این مسئولیت بیشتر متوجه شهرداری ها است که طبق بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری می تواند بر نحوه توزیع و ساماندهی اصناف نظارت داشته باشد.
این بار به یکی از خیابان های اصلی شهر سر می زنیم؛ خیابان شریعتی که جزو خیابان های مرکزی شهر است؛ از میدان راه آهن به سمت خیابان طالقانی که حرکت کنید در هر دو سمت شاهد مغازه هایی هستید که نیمی از آن ها مرتبط با خودرو هستند مانند تعویض روغنی ها، صافکاری، دفاتر بیمه، مرکز تشخیص رنگ، اسپرت خودرو، باطری سازی و... باز تا جایی که چشم کار می کند، رستوران و فست فود فروش ها را مشاهده می کنید که با فاصله کمی از یکدیگر مشغول فعالیت هستند و تا به امروز در تغییر سبک زندگی ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند؛ و در کنار این انبوه مراکز، شما می توانید به تعداد کمتر از انگشتان دست مرکز خرید روزانه، البسه فروشی، نانوایی، گل فروشی و... را بیابید.
ساز ناکوک صنوف مزاحم روی اعصاب شهروندان
شهروندان اراکی با ابراز نارضايتی از وجود اين واحدهای صنفی در خیابان «شریعتی» در گفتگو با بسیج می گويند: متاسفانه اين موضوع مشكلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است و موجب سلب آرامش ما و خانواده هايمان شده است.
آنها با یادآوری اینکه تعدادی از اين واحدهای صنفی از در ایجاد ترافیک و حوادث رانندگی نقش مهمی دارند، یادآور می شوند: با توجه به فعاليت اين صنوف خیلی از مواقع شاهد ایجاد ترافیک و عدم رعایت قانون از سوی رانندگان در این خیابان هستیم که خود در بیشتر مواقع باعث بروز حادثه یا درگیری های لفظی بین شهروندان می شود.
کش و قوس های انتقال صنوف آلاینده
امیر هادی، فرماندار اراک درخصوص انتقال صنوف مزاحم اراک به خبرنگار بسیج گفت: پیگیر این موضوع خواهیم بود، در انتقال صنوف به شهرک خودرویی یک مسیر قضایی وجود دارد که تعیین تکلیف نشده است.
وی با بیان اینکه این مطالبه مورد توجه مسئولین شهر قرار دارد، افزود: برای انتقال صنوف آهن فروشان از محله شن کش اراک و بلوار سیدالشهدا، زمین چند هکتاری در نظر گرفته شد و با این صنف وارد مذاکره و متعهد شدیم که مسئولیت تغییر کاربری زمین با ما، مشروط بر اینکه تمامی اعضای صنف سهامدار شوند ولی خوب از سوی آنان این کار انجام نشد.
فرماندار اراک به دیگر اقدامات انجام شده برای انتقال صنوف مزاحم اشاره و یادآور شد: 48 هکتار زمین غیراوقافی شناسایی کردیم که راه و شهرسازی در حال انجام سند است و خوشبختانه تداخل سندی که با جهاد کشاوزی بود رفع شد و با اجرای طرح، چند واحد صنفی مزاحم به آنجا منتقل خواهد شد.
شهرک خودرویی اراک وعدهای رنگباخته در غبار بیمسئولیتی
محسن خیرمند، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی چندی پیش در نشست کمیسیون نظارت و پیشگیری شورای اسلامی کلانشهر اراک، در خصوص معضل انتقال صنوف مزاحم گفت: تا زمانی که عزمی راسخ در مجموعه شهرداری نسبت به انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از محدوده شهری وجود نداشته باشد، هیچ اقدام مثبتی در این زمینه صورت نمی گیرد.
وی افزود: ضرورت پیشگیری از آسیب های شهری و حفظ حقوق شهروندان برای شهرداری این تکلیف را ایجاد می کند که به نحو مطلوب نسبت به اعمال تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها که مضمون آن انتقال صنوف مزاحم به خارج از محدوده شهری است، اقدام کند.
خیرمند با تاکید بر اینکه در مورد اجرای تکالیف قانون تحت هیچ شرایطی نباید به دنبال سودآوری و سرمایه گذاری بود، گفت: عمل به قانون باید اولویت نخست اقدامات باشد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی با انتقاد از نحوه واگذاری واحدهای شهرک خودرویی بیان کرد: زمین هایی که اداره کل راه و شهرسازی برای انتقال صنوف مزاحم خودرویی به شهرداری واگذار کرده اکنون جولانگاه نمایشگاه های خودرو شده که به هیچ عنوان در دسته مشاغل مزاحم خودرویی نمی گنجد و این امر معارض با اهداف اولیه تاسیس این شهرک است.
وی افزود: در آیندهای نزدیک شاهد مشکلاتی در ارائه سند به مشاغل غیرمرتبط نظیر نمایشگاههای خودرو خواهیم بود چراکه این زمینها تنها مختص به مشاغل آلاینده است اما اکنون در شهرک خودرو، مشاغلی نظیر آرایشگاه زنانه نیز فعالیت دارند که به هیچ عنوان به لحاظ قانونی امکان انتقال سند به آنها وجود ندارد.
خیرمند تصریح کرد: اکنون سوداگری در امر خرید و فروش واحدهای تجاری شهرک خودرو بیداد میکند و شهرک خودرو تبدیل به ملجأ امنی برای دلالان شده است که باعث شده قیمت اجاره و فروش این واحدها سربه فلک بکشد و در چنین شرایطی وقتی یک تعمیرکار خودرو می تواند در داخل شهر اراک با قیمتی پایین تر واحد تجاری را بخرد یا اجاره کند، چرا باید با هزینه گزاف در شهرک خودرو فعالیت کند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی خاطرنشان کرد: ارائه خدمت مناسب به شهروندان، در بلند مدت نقش شایانی در ساختن یک شهر زیبا و مدرن دارد که در این راستا توجه ویژه به تبصره ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداریها، سرلوحه برنامههای مدیریت شهری قرار گیرد.
ناتوانی مدیریت شهری در حل معضل
سید وحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: هماکنون مشاغل مزاحم در خیابانهای طالقانی، مشهد، شن کش، داوران، کشتارگاه و مبادی ورودی و خروجی شهر فعالیت میکنند و تاکنون مدیریت شهری نتوانسته اقدامی در راستای انتقال این مشاغل به خارج از محدوده شهری انجام دهد.
وی افزود: مشاغل خودرویی، مشاغل مربوط با مصالح ساختمانی و آهن فروشان از جمله مشاغل آلاینده هستند که برای مردم ایجاد مزاحمت میکنند و باید زمینه انتقال آنها به خارج از شهر فراهم شود.
رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: تعداد واحدهای ساخته شده در شهرک خودرو یک هزار و ۲۵۰ واحد است که اکنون یکهزار و ۲۰۰ واحد آن آماده شده و حدود ۴۰۰ واحد آن در اختیار شهرداری است و انتظار است آیین نامه اجرایی این موضوع مشخص شود که فلسفه وجودی شهرک خودرو انتقال صنایع آلاینده خودرویی است بر چه اساس و اصولی واگذار میشود.
به هر روی با توجه گلایه مندی مردم به نظر می رسد به منظور تامين و آرامش شهروندان اراکی انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر امری بسيار ضروری است كه مديريت شهری می بايست اين موضوع را در دستور كار خود قرار دهد و تلاشی مستمر در این خصوص داشته باشد.
انتهای پیام/