هدیسادات چاوشی، برگزیده بخش تیتر چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت جهاددانشگاهی قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم گفت: برایم توفیقی حاصل شد تا به چهارمین جشنواره ملی و دانشجویی مهدویت با محور «گفتمانسازی مهدویت با تکیه بر مفهوم انتظار» در بخش رسانه آثاری را ارسال کنم و نهایت سپاس و قدردانی را از تلاشهای خالصانه برگزارکنندگان از جمله جهاددانشگاهی واحد استان قم و مسئولان محترم مسجد مقدس جمکران، خانه مطبوعات استان قم و سایر مشارکتکنندگان تقدیم کنم.
وی درباره کیفیت جشنواره امسال و تفاوت آن با جشنواره قبل ادامه داد: درباره کیفیت برگزاری جشنواره مهدویت باید عرض کنم که در همه دورهها اصرار بر آن بود و هست که فرهنگ انتظار در میان عموم جامعه بهخصوص نسل جوان ترویج یابد و نیز با فرهنگسازی مبتنی بر شناخت صحیح از نیازهای اجتنابناپذیر و مغفولمانده آدمیان، مؤلفههای جدید تربیتی و آموزشی بهکار گرفته شود و گفتمان انتظار گسترش یابد. امسال دبیرخانه چهارمین دوره شاهد بیش از هشت هزار اثر بود که به لحاظ کمی، رشد تقریبا چهار برابری نسبت به جشنواره قبلی دارد و این نشاندهنده استقبال ملی از این جشنواره است.
چاوشی افزود: مسیر ظهور، مسیر رشد و پاکی و رستگاری، تحقق انسانیت و تجلی ویژگیهای توحیدی است که منجر به شکوفایی فطرت الهی در میان آدمیان میشود. متون متعدد معتبری در اشاره به موضوع ظهور وجود دارد و اعتقاد به ظهور منجی در آخرالزمان، عقیدهای است که در کیشهای زرتشتی، یهودی و مسیحی و اسلام آمده است.
وی اظهار امیدواری کرد که در سالهای پیشرو دبیرخانه جشنواره میزبان مشارکت و حضور شخصیتها و شرکتکنندگانی اعم از ادیان گوناگون و ویترینی برای بهترین ژانرهای امید و انسانیت باشد.
برگزیده چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت با اشاره به موضوع موعود یا مصلح کل در کیشها و ادیان گوناگون، افزود: هر یک از ادیان ظهور را بهگونهای معنی و معرفی میکنند، ظهور حضرت صاحبالامر(عج) منطبق بر ظهور شمس و یک پدیده قابل دسترس نیست بلکه توفیقی الهی است که صرفا شامل مردم سالم و پاک فطرت میشود؛ دقت کنیم که خداوند سبحانه و تعالی بر این اساس در قرآن از «شَّمْسِ» و «فَجْرِ» بهعنوان یک تشبیه برای مفهوم ظهور استفاده کرده است.
چاوشی گفت: برخی معتقدند باید منتظر بنشینیم تا ظلم فراگیر شود و حضرت تشریف بیاورند، به نظر من این اصلا با عقل سنخیتی ندارد. هر لحظه ممکن است دارفانی را وداع گوییم و بدون درک صحیح از مقوله حضور و انتظار از این جهان رخت بربندیم که این زیبا و مطلوب نیست. بهطور نمونه، برخی گاه بر مبنای برداشتهای ناصحیح، تصور میکنند حضرت صاحبالامر(عج) خاص مستضعفان از لحاظ تمکن مادی هستند.
وی افزود: این موضوعات همه مستلزم روشنگری است. باید روشنگری شود که مقام امام، فوق عالم امکان است و در تمام عالم همیشه حاضر و ناظر است، وقتی متوجه شویم که مرتبه وجودی و علم ایشان بسیار بالا و همهجا را در نظر دارند، دیگر منتظر نمینشینیم تا صبح ظهور را در زمین با برآمدن خورشید از پس کوهها و ابرها ببینیم و آیه شریفه «أَلَیسَ الصُّبْحُ بِقَرِیبٍ» را و ظهور را در پی یک پدیده ببینیم و بگوییم هنوز زمان و مکان وقوع نشده و نزدیک است. بلکه میاندیشیم و از خود میپرسیم آیا خورشید یکباره میآید که آدمیان منتظر آن لحظه هستند؟ و میاندیشیم که نزدیک بودن بیانگر نسبت است.
وی با ذکر این جمله که اگر معتقدیم انسانها بهصورت فطری به سمت خدا میروند، گفت: اگر معتقد به رجعت هستیم و اگر معاد را در هر دین و مسلک و مَنِشی باور داریم یا اگر معتقد به حجت خداوند در نظام هستی هستیم و معتقدیم ملاقات با عدالت و حقیقت در جهان حتمی و امیدوارکننده است؛ پس باید صلح و عدالت را از وجود خودمان به جهان پیرامونی درونیسازی و سپس بیرونیسازی کنیم.
برگزیده چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت بیان کرد: اگر معتقد به وجود یک نجاتبخش در آخرالزمان هستیم که همواره برای نجات و رهایی انسانها میکوشد، پس باید در اولین قدم سعی کنیم دقایق زندگی و زیست خود را به زندگی معصوم و مسیحای موعود شبیه کنیم و از این طریق به جامعه جهانی کمک کنیم و یاریدهنده مظاهر ظهور و شخصیتهای دینی و آسمانی باشیم تا در آخرین قدم بهعنوان یک بشارت در اعلادرجه، نائل به ملاقات با بهشت وجودی حضرت مهدی(عج) و استجابت دعای «اَللّهُمَّ اَرِنيِ الطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ، وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ» شویم.
چاوشی با اشاره به نقش مهم رسانه در مباحث دینی و فرهنگی گفت: نقش و فعالیت رسانه که به خلق و گسترش جریانات ذهنی در میان جوامع منجر میشود، بسیار تأثیرگذار است. البته که ما با این ایدهآل، فرسنگها فاصله داریم و هنوز اهمیت نقش رسانه حتی در بین مسئولان، استادان و نهادها طنین و رنگ ندارد. هنوز در این جامعه قوه رسانه در کنار سایر قوا، نقشی به عهده ندارد.
برگزیده بخش رسانه چهارمین دوره جشنواره ملی مهدویت اظهار کرد: اگر برای هر مناسبتی مقامات عالی نظام با آن طیف و گروه مرتبط از مردم دیدار دارند، هنوز یک دیدار جامع و رسمی و فراگیر با اصحاب رسانه در هیچ رسانهای ثبت نشده است. چرا هنوز علیرغم نظریهپردازیها و گفتوگوهای آکادمیک درباره نقش مؤثر و بدون تردید رسانهها در حل انواع مسائل و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی گامی مؤثر در این زمینه بر نداشته شده است؟
وی افزود: رسانهها میتوانند در بهبود وضع زندگی انسان مؤثر و سبب کاهش آسیبهای اجتماعی باشند، میتوانند با تیترها و یادداشتها و سایر قالبهای خود در گسترش صلح و امنیت جهانی، ارتقای اخلاق و معنویت در میان انسانها مؤثر باشند و میتوانند انسانها را خوشبختتر کنند؛ میتوانند وسیله خاموش شدن جنگهای خانمانسوز باشند؛ میتوانند عادات و آداب و رفتارهای مفید را در میان مردم ترویج کنند؛ میتوانند ملتها را به هویت معنوی انسانی متمایل کنند و میتوانند احساس برابری و عدم سلطه را در انسانها زنده کنند.
چاوشی تصریح کرد: رسانهها امروز نقششان بینهایت زیاد است. میتوانند بهصورت اخلاقی و استدلالی، معنویات ملتها را میان یکدیگر مبادله و به دادوستد معنوی و اخلاقی و فرهنگی کمک کنند و این مسئله بسیار ارزشمندی است. میتوانند سطح آگاهی و معرفت مردم را ارتقا دهند.
وی در پایان گفت: چه شده که فعالیت یک اهل رسانه در این جامعه از یک سیگارفروش کف جامعه و یک کارگر معمولی کمتر است و هیچ نهاد و مقامی حاضر به حمایت همهجانبه از اهالی رسانه نیست. این، محل ابهام است. چطور مسئولان اسلامی میخواهند موعودباوری و انسانیت و امید به حیات و زیست حقیقی را به جهانیان اطلاعرسانی کنند آیا این جز وظیفه رسانه است؟
انتهای پیام/