به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا زالی، در کنگره اخلاق پرستاری، با تاکید بر این موضوع که ۹۰ درصد منشورهای اخلاقی حوزه پرستاری در ادبیات جهانی مشترک است، گفت: اصول مشترک در تمام دستورالعملها ضرورت کرامت بیمار، رازداری، حفظ محرمانگی، تلاش برای سلامت بیماران، صلاحیت حرفهای و اعتمادآفرینی است.
وی با بیان اینکه در دانش اخلاق پزشکی، اصل اتونومی مورد توجه است، افزود: این واژه از احترام به استقلال فردی بیمار بهره گرفته؛ به این معنا که پزشکان و پرستاران، پس از قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار بیمار از طریق جلب مشارکت وی، در خصوص نحوه درمان او تصمیم میگیرند.
زالی خطاب به پرستاران، در توصیف حرفه مقدس آنان خاطرنشان کرد: شما وسیلهای برای درمان بیماران و به عبارتی دست شفا بخش و توانمند پروردگار متعال هستید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در سال ۱۳۹۰ آئین نامه اخلاق و اصول حرفهای در رشته پرستاری تدوین شده، ضرورت بههنگام سازی این آئین نامه را مورد توجه قرار داد.
وی نسبت به مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در قالب طرحهای تحقیقاتی با هدف بههنگام سازی آئین اخلاق حرفهای پرستاری اعلام آمادگی کرد.
زالی، قداست حرفه پرستاری در آموزههای دینی و تاریخی را یادآور شد و به برخی روایات و احادیث مبنی بر جایگاه والای پرستاران اشاره کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این مهم که اساساً بن مایه منشور اخلاقی بر پایه کرامت انسانی است اذعان داشت: خداوند در قرآن کریم برای تمام انسانها کرامت ویژهای قائل شده، این نگاه مبتنی بر دستورات قرآنی در درمان بیماران فارغ از تفاوتهای نژادی و سلیقهای در دستور کار کادر درمان و خصوصاً پرستاران است.
وی به جایگاه ویژه رعایت کرامت انسانی در ادبیات باستانی نیز اشاره کرد و گفت: در اثر فاخر شاهنامه به عنوان عصاره نگاه باستانی ایرانیان، ۲۶۵ بار نام پرستار صراحتاً قید شده و از این تعداد ۲۳ مورد مشخصاً متمرکز به اهمیت رعایت اخلاق در حرفه پرستاری است.
زالی به بحران عالم گیر و تلخ کرونا اشاره کرد و افزود: شما پرستاران در کرونا سلحشورانه تن بر آتش زدید و در جبهه پیکاری نامتوازن با کرونا جنگیدید، در این بحران خوش درخشید و پرستاران و کادر درمان سرمایه عظیم اجتماعی را بیش از پیش از آن خود کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: پرستاران در سختترین روزها با رعایت اصول و موازین اخلاقی و با رویکرد مردم دوستانه و زدودن آلام مردم از سرمایه اجتماعی و مردمی خود به خوبی صیانت کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت آموزشهای اخلاقی حرفهای حوزه پرستاری را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات بیانگر این موضوع است که در عرصههایی که آموزش اخلاق حرفهای مبنای فعالیت پرستاران بوده، رعایت این مورد از سوی افراد محسوستر است.
زالی خواستار استقرار نظام سیستماتیک ثبت خطاهای پرستاری با هدف بررسی تحلیلی، پیشگیری و ارتقای کیفیت خدمات به بیماران شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت حضور فعال پرستاران در کمیتههای پیشگیری از مرگ و میر و عفونتهای بیمارستانی با هدف شناسایی و کاهش آسیبهای احتمالی به بیماران تاکید کرد.
زالی با بیان اینکه مطالبه گری و حل مشکلات معیشتی پرستاران جدا از رعایت اخلاق پرستاری نیست، ادامه داد: وظیفه مسئولان است که مطالبات به حق، چالشهای متراکم حوزه پرستاری و عزت بخشی به آنان را احصا کنند، این حق اصلی جامعه پرستاری است و باید پیگیری شود ولی نکته اینجا است که در این میان خدمت رسانی به مردم مخدوش نشود.
وی ادامه داد: هیچ مطالبه و اعتراض مدنی نباید خدمت به بیمار را دچار خدشه کند چرا که عدم صدمه به بیمار از اصول اولیه کرامت بیماران است.
زالی با تاکید بر اینکه هر کسی که برای درمان به بیمارستان مراجعه میکند، نیازمند دریافت خدمت است افزود: تردید ندارم جامعه سلامت، مسئولان و مردم قدردان زحمات شبانهروزی پرستاران هستند ولی بی توجهی و عدم خدمت رسانی به مردم حتی در بازه زمانی کوتاه به هیچ عنوان اخلاقی و حرفهای نیست.
وی خطاب به پرستاران گفت: مهمترین ودیعه شما احترام و کرامتتان نزد مردم است، تردید ندارم تمام مردم ایران برای حل معضلات شغلی شما همراه و مجاب هستند و این سرمایه اجتماعی مهم جامعه پرستاری در بین آحاد شهروندان است.