خبرهای داغ:

ماه محرم بهترین نهضت و جریان انسان‌سازی است

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهرستان سرخه گفت: با تبیین صحیح واقعه کربلا و معارف آن برای کودکان، مسیر تربیت صحیحی را در پیش گیریم و اقدام مؤثری در جهت تربیت دینی، معنوی و فرهنگی فرزندان خود برداریم.
کد خبر: ۹۶۱۴۷۰۲
|
۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷

همزمان با ماه محرم، قشرهای مختلف جامعه از کوچک و بزرگ در مراسم های عزاداری، روضه خوانی و دسته های زنجیرزنی و سینه زنی حضور دارند. شاهد حضور و مشارکت گسترده جوانان و نوجوانان در صحنه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رجبعلی فرزین مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه در پاسخ به سوال واقعه عاشورا را چگونه می توان برای نسل امروز تبیین کرد؟ اظهار کرد: در ادوار مختلف تاریخ نقش جوانان همواره پررنگ و اثرگذار بوده و اگر بخواهیم از بدو اسلام نقش جوانان را در جبهه حق علیه باطل بررسی کنیم خواهیم دید که اولین شخصی که دعوت پیامبر (ص) به اسلام را پذیرفت حضرت علی (ع) بود، ایشان در زمان جوانی اسلام را پذیرفتند و تا پایان حیات خویش نیز در راه اسلام و دفاع از آن حرکت کردند.

او با بیان اینکه در همان سال‌های ابتدایی آغاز اسلام نیز اشخاصی نظیر بلال، عمار و یاسر که جوان بودند در مسیر اسلام قرار گرفتند در واقعه عاشورا نقش جوانان از جمله حضرت علی اکبر (ع) و قاسم (ع) نقش پررنگ و چه بسا اثرگذاری بود، افزود: جوانان در کربلا در مبارزه عملی خوش درخشیدند و چه بسا خود داوطلبانه برای دفاع حق علیه باطل، حفاظت و حراست از حرم اهل بیت (ع) پیشگام شدن و یکی پس از دیگری آمدند تا نقش خود را در مبارزه عملی ایفا کنند و ما دیدیم که به درجه شهادت نیز نائل شدند.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه تصریح کرد: دومین نقش مهم جوانان در ادوار مختلف تاریخ از جمله کربلا نقش فکری و معنوی آنان بود جوانان با نشاط و شادابی خود به دنبال عدالت اجتماعی، آزادگی و آزادی بودند. در شرایط کنونی نیز نقش جوانان در حوزه مبارزه عملی و روانی بسیار پررنگ و چشمگیر است، جنگ رسانه در دوره‌های مختلف تاریخ به شکل‌های متفاوتی وجود داشته که مهمترین سنگر این جنگ نیرو انسانی است و نقش جوانان در این عرصه مهم تاریخ بسیار اثرگذار است.

فرزین با اشاره به اینکه با توجه به نقش جوانان در دفاع مقدس، جوانان باید در تبیین و انتقال نهضت عاشورا، آزادگی و آزادی پیشگام باشند چرا که هدف امام حسین (ع) نیز همین موارد بود، خاطرنشان کرد: در جنگ غزه نیز ما شاهد آن هستیم که نسل جوان چطور ثابت می کنند که در تمام جنگ‌ها و نبردهای حق علیه باطل همواره پیروزی با جبهه حق خواهد بود.

او با بیان اینکه امروزه اگرچه در تبیین نهضت عاشورا برای جوانان کم کاری‌هایی شده است، گفت: رسانه مهم‌ترین فضایی است که می‌توان از آن برای انتقال مفاهیم نهضت عاشورا به نسل جوان و معرفی جایگاه جوان در واقع عاشورا استفاده کرد. تولید و توزیع محتواهای تبیینی، برگزاری جلسات پژوهشی و گفتمانی در اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، دورهمی‌های جوانان و تبلیغات گسترده می‌تواند در تبیین نهضت عاشورا بسیار مؤثر باشد. ما باید بتوانیم برای این نسل اثرگذار ابتدا تبیینی از نقش‌ها و جایگاه‌های نهضت عاشورا را تشریح کرده و سپس نقش جوانان و اثرگذاری آنان را برای جوانان امروزی مطرح کنیم.

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه اذعان داشت: ما باید علت قیام عاشورا را که در آن اصل عدالت اجتماعی، آزادی، آزادگی و امر به معروف و نهی از منکر بوده را برای نسل جوان تشریح کنیم. اینکه امام (ع) همراه خانواده خود برای اجرای اصول اجتماعی که از آنها یاد کردیم در کربلا حاضر شدند و با آزادگی خود توانستند تاریخ ساز شوند باید برای مردم و به ویژه جوانان تشریح شود، ما باید بتوانیم به نحو احسن داستان عاشورا را برای مردم و به ویژه نسل جوان که اثرگذار در جامعه هستند تبیین کنیم تا نسل جوان بداند پیروزی همواره با جبهه حق است.

اثرات برپایی موکب های عزای حسینی و حضور کودکان در مراسم های محرم در درک واقعه کربلا

فرزین با اشاره به اهمیت مشارکت کودکان در برنامه های عزاداری گفت: در خصوص راهکار تبیین واقعه کربلا برای نوجوانان و آثار تربیتی آن خاصه از طریق شرکت در موکب ها، فعال بودن آن‌ها در دسته‌های عزاداری و قبول مسئولیت در جلسات، اقدام مؤثر و مفیدی انجام دهیم، همچنین تشویق نوجوانان به خواندن کتاب‌هایی در خصوص عاشورا و رویدادهای کربلا نیز از روش‌های مؤثری است که برای نوجوانان جذاب و قابل فهم است.

او ادامه داد: علاوه بر مشارکت کودکان در جلسه عزاداری و رقم خوردن خاطرات خوب برای آن‌ها می‌توانیم باعث افزایش شناخت و آشنایی آن‌ها با مسئله کربلا باشیم، نه اینکه با صرف مشارکت کودکان در این جلسات باعث کلافگی و خستگی آن‌ها شویم یا او را با تلفن همراه سرگرم کنیم، تعزیه‌ها می‌تواند برای کودکان جذاب باشد و با مشاهده نمایشی که اجرا می‌شود با بخشی از واقعه روز عاشورا آشنا شوند، همچنین برپایی موکب‌ها که در میان کودکان و نوجوانان رواج یافته است، عامل مؤثری برای افزایش علاقه و تمایل کودکان برای آشنایی و حضور بیشتر است.

وظیفه امروز والدین نسبت به آشنایی فرزندان با اهداف امام حسین (ع)

مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه با بیان اینکه ماه محرم بهترین نهضت و جریان انسان‌سازی است، بیان داشت: می‌توان با تبیین صحیح رویدادهای واقعه کربلا و معارف آن برای کودکان، مسیر تربیت صحیحی را در پیش بگیریم و اقدام مؤثری در جهت تربیت دینی، معنوی و فرهنگی فرزندان خود برداریم، درواقع محرم بهترین فرصت برای تربیت نسل‌هاست، در این روزها می‌توان ریشه یک ارتباط معنوی و عارفانه را میان کودکان و سالار شهیدان حسین (ع) به وجود آورد.

فرزین با اشاره به اینکه آشنا کردن کودکان با امام حسین (ع) و معارف کربلا مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از والدین را درگیر کرده است، گفت: شاید دغدغه بسیاری از والدین این موضوع باشد که چگونه و از چه راهی کودکان را با معارف کربلا آشنا کنند؟ آیا باید تمام وقایع کربلا را برای کودکان شرح دهیم یا اینکه به لطافت روح آن‌ها توجه کنیم و به مشارکت آن‌ها در مجالس عزاداری اکتفا کنیم؟

او اضافه کرد: والدین نباید مصائب کربلا را به گونه‌ای برای کودک خود بازگو کنند که موجب ترس و هراس او شود؛ همان گونه که روضه‌های عزاداری لطافت و عاطفه خود را دارد باید برای ارتباط با کودکان برای افزایش آگاهی و شناخت آن‌ها بر عاطفه و احساسات او تمرکز کنیم و متناسب با سن و شرایط کودک سعی بر آشنا کردن تدریجی او با معارف و مفاهیم کربلا داشته باشیم.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار