خبرهای داغ:

گفتگوی با یک بانوی نخبه؛ روایت جالب بانوی طلبه نویسنده‌ای که ۱۵۰ مبلغ تربیت کرده است

گفتگوی با یک بانوی نخبه؛
روایت جالب بانوی طلبه نویسنده‌ای که ۱۵۰ مبلغ تربیت کرده است
فهیمه ایرجی، استاد قرآن و اخلاق مساجد، نویسنده و طلبه بسیجی که تا کنون ۱۵۰ مربی و مبلغ تربیت کرده و چندین کتاب را نیز به رشته تحریر درآورده، از انگیزه‌ها، اهداف، برنامه‌ها و مسیری که طی کرده می‌گوید؛ داستانی جالب و خواندنی.
کد خبر: ۹۶۱۶۷۲۳
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۶
 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- بانوی مسجدی که هم مادر است هم طلبه و بسیجی، هم استاد قرآن مساجد و هم استاد اخلاق مدرسه، هم نویسنده و هم مدیر پاتوق دختران. یک بانوی موفق که وقتی رهبر انقلاب نامه‌اش را پاسخ می‌دهد همان چراغ راهش می‌شود و انگیزه‌اش برای کارهای بزرگ؛ روایتی خواندنی از زنی که می‌تواند الگوی بانوان و دختران ایرانی باشد. 

فهیمه ایرجی، متولد ۱۳۶۴ است و فارغ التحصیل سطح دو حوزه و ارشد ادبیات عرب؛ متاهل است و دارای سه فرزند.

می‌گوید نویسندگی را از سال ۹۰ شروع کرده و انگیزه نوشتنش را کلام استادش میداند. او ماجرای نویسنده شدنش را اینگونه تعریف می‌کند: زمانی‌که طلبه بودم استادم به ما گفت طلبه ای که کتاب یا مقاله ارائه ندهد دِین طلبگی را ادا نکرده است. این حرف استاد برای من سنگین بود و عذاب وجدان داشتم تا اینکه در سال ۹۰ اولین کتابم به اسم «از قرآن بپرس» را نوشتم که ۱۱۰ نکته قرآنی را به همراه ۱۱۰ جواب و پرسش و پاسخ در آن جمع آوری کردم.

او همراهی خانواده را مهمترین پشتوانه‌اش می‌داند و می گوید: حمایت همسرم پشتوانه کارم بوده و هست و همین همراهی باعث شده با طیب‌خاطر به کارهای فرهنگی و آموزشی و نویسندگی بپردازم. 

نامه ای به رهبری و نصیحت ولی‌امر

او به ماجرای نوشتن نامه ای به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان اشاره می‌کند که مسیر زندگی‌اش را تغییر داده‌ است. این استاد قرآن ماجرا را این‌گونه توضیح می‌دهد: من بعد از نوشتن اولین کتابم نامه ای به رهبر انقلاب نوشتم تا مرا نصیحت کنند، باور نمی شد که آقا پاسخ نامه مرا اینگونه بدهد که «وظیفه شما طلاب سنگین تر است، هم علما و هم عملا خود را رشد دهید، صداقت راستی را پشتوانه کار خود قرار دهید»،  آنجا بود که فهمیدم نباید نشست و خودم را نباید توجیه کنم که بچه دارم و ...؛ باید کاری کنم، پس پژوهش و تحقیق خودم را شروع کردم.

وی در ادامه تصریح می‌کند: پیام حضرت آقا را با عمق وجود درک کردم که یک مادر در لباس مادری و همسری و طلبگی نباید بی تفاوت بماند، به خاطر اینکه نمی‌خواستم به زندگی و فرزندانم آسیبی برسد. برای شروع نویسندگی را انتخاب کردم، اما الان می‌فهمم که دیر متوجه استعداد خودم در این زمینه شدم. دغدغه من همانگونه که برای فرزندانم بود؛ برای  فرزندان مردم نیز بود چراکه فرزندان ما مثل گلی لطیف هستند و نیاز به پرورش دارند لذا نسل آینده را محاطب خودم قرار دادم.

وی در خصوص سیاست‌های نادرست مدارس گفت و به شیوه های تربیت بچه ها در آموزش پرورش هم انتقاد کرد و تاکید کرد: متاسفانه آموزش پرورش از اول اشتباه نوشته و خوانده شده است؛ در اصل پرورش مقدم است بر آموزش.

او تبلیغ و تدریس را نیز یک افتخار می‌داند و می‌گوید: من مبلغ هم هستم در مکتب نرجس. در برخی مساجد و در یک مدرسه نیز قرآن و اخلاق را آموزش می دهم.

پاسخ به شبهات با نوشتن رمان برای نوجوانان

او به ماجرای نویسندگی و برداشتن قلم برای انتقال دانسته‌هایش برای تبیین و تربیت نسل جدید اشاره می‌کند و می‌گوید: اولین کتابم با عنوان "حجاب در حوزه کودک به روش سرگرمی" را به چاپ رساندم، استقبال خوبی داشت، در فواصل سال‌های ۹۳ تا ۹۷ سه کتاب دیگر با عنوان های «حجاب به روش سرگرمی، آموزش وضو با روش سرگرمی و احکام نماز» نیز نوشتم و دو جلد دیگر هم در حال تالیف است و بزودی به چاپ می‌رسد.


او پاسخگویی به شبهات نوجوانان و جوانان را یکی از مهمترین مسایل امروز در بحث جهاد تبیین می داند و می گوید: بعد از سال ۹۷ رمانی نوشتم که مضمون آن پاسخ به شبهات بود. ابتدا فکر نمی کردم مورد استقبال قرار گیرد، چون رشته من نبود، اما شد. سپس توانستم رمان«اوارگی در پاریس» را سال ۹۹ به چاپ برسانم که در این رمان ۲۵ شبهه را به روش تمثیل برای نوجوانان پاسخ دادم که مورد استقبال حوزه علمیه خراسان رضوی نیز قرار گرفت و ۲ هزار جلد آن در عرض ۶ ماه به فروش رسید.

 این طلبه نویسنده در ادامه از رمان دیگر خود به نام«برج؛ واحد ۲۱۳» با موضوع حجاب می گوید: رمان «برج؛ واحد ۲۱۳» فلسفه حجاب را مطرح می کند و عواقب بدحجابی را به تصویر می کشد این رمان نیز در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسید که  همزمان با چاپ دوم آوارگی در پاریس  بود.

رمانی درباره اغتشاشات  

ایرجی مساله فتنه اخیر که منجر به اغتشاشات گسترده در کشور شد را یکی از مسائلی می‌داند که نیازمند تبیین است. لذا اثر جدیدش یعنی رمان«عروس ابلیس» که هم اکنون در حال تالیف است و مراحل پایانی خود را سپری می کند را به این مساله اختصاص داده است. می‌گوید در این رمان به روشنگری درباره برنامه های مصی علی‌نژاد و اغتشاشات ۱۴۰۱ پرداخته است که در مرحله ویرایش و چاپ قرار دارد.

راه اندازی مکتب قرآن و تربیت ۱۵۰ مبلغ دینی با سبک‌های جدید آموزشی    

او تربیت مربیان و مبلغین دینی و قرآنی را نیز یکی از ضروریات و دغدغه‌های خود می‌داند و در خصوص اقداماتش در این خصوص می‌گوید: با خرید یک منزل ویلایی، طبقه پایین را مکتب قرآن کردم و در آن ۱۵۰ مبلغ را با سبک‌های جدید مثل روش بازی و همچنین جذاب سازی فضای دینی آموزش دادم تا بتوانند کار خود را در این مسیر به صورت موثرتری ادامه دهند.

این بانوی طلبه‌ علاوه بر این کمک به زندانیان برای یافتن مسیر درست زندگی را دیگر هدف خود می‌داند و می‌گوید: هفته ای یک یا دوبار نیز به عنوان مبلغ در زندان حضور پیدا می کنم و  جهاد در این راه را تا زنده هستم ادامه می‌دهم.

پاتوق دختران مروارید

وی در ادامه به اقداماتش برای دختران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای مدتی مدیر پاتوق دختران مروارید نیز بودم، پاتوقی که  بعد از کرونا منحل شد. در این پاتوق که محل دورهمی دختران دهه هشتادی بود خودم مربی پاتوق هم بودم و کار فرهنگی و تربیتی زیادی نیز آنجا انجام می‌دادیم. پاتوق دهه هشتادی ها که منحل شد حالا تبدیل به پاتوق دهه نودی ها شده و هر پنجشنبه ۵۰ نفر کودک با کمک چند نفر از همان دهه هشتادی ها پاتوق را می‌چرخانند.

روایت جالب بانوی طلبه نویسنده‌ای که ۱۵۰ مبلغ تربیت کرده است

وقتی برای خدا قدم برداری خداوند به قدم هایت برکت می دهد

او می گوید: وقتی برای خدا قدم برداری و عهد ببندی، خداوند به قدم هایت برکت می دهد، امیدوارم همه ما دغدغه کار فرهنگی را داشته باشیم تا برای امام زمان(عج) قدمی برداریم.

وی در خصوص سبک نوشتن خود نیز توضیح داد: سبک رئال می نویسم. در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال.  کتاب های رمان برج و حجاب در حوزه علمیه خراسان برگزیده شده است. من طلبه ای هستم که با قلم حرفم را می زنم.

 فهیمه ایرجی نمونه یک زن سخت‌کوش انقلابی است که توانسته با تلاش خود در عرصه جهاد تبیین قدم های خوبی را در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و تربیت دینی بردارد و تبدیل به یک بانوی تاثیرگذار شود. بانویی که می‌تواند الگویی برای دختران سرزمین خورشید باشد. 

گفتگو: فاطمه باقری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار