خبرهای داغ:
مثبت سوژه/

روایت هیئت‌دار نهاوندی از جذب نوجوانان تا راه‌اندازی هیئتی با نگرشی نو بر پایه مطالبات رهبری

همدان-مؤسس هیئت نوجوانان ریحانه الحسین(ع) نهاوند گفت: ریحانه الحسین(ع) با یک نگرش نو و بر پایه مطالبات رهبری شکل گرفت.
کد خبر: ۹۶۱۸۲۰۵
|
۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳
روایت هیئت‌دار نهاوندی از جذب نوجوانان تا راه‌اندازی هیئتی با نگرشی نو بر پایه مطالبات رهبری

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، هیئت‌های مذهبی از قدیمی‌ترین نهادهای مردمی و اجتماعی، پرچمدار جهاد تبیین و امیدآفرینی در جامعه و از ارکان و نهادهای اصلی انتشار مفاهیم متعالی اسلام و معارف اهل بیت(ع) به شمار می‌روند و حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و تعظیم شعائر دینی فعالیت می‌کنند، در این راستا گفتگویی با یکی از هیئت‌داران نهاوندی داریم که با نگرشی نو هیئت راه‌اندازی کرد.

سجاد نوریان مؤسس هیئت ریحانه الحسین(ع)، کارمند جوان بانک، مداح و فعال فرهنگی شهرستان نهاوند است که ۳۸ سال دارند و دارای ۴ فرزند است.

وی در گفتگو با خبرنگار بسیج اظهار کرد: سال ۱۳۷۶ یعنی از اوایل دوران نوجوانی با مسجد آشنا شدم و در حوزه‌های فرهنگی،  اجتماعی و سیاسی فعالیت‌هایی در سطح استان و شهرستان انجام می‌دادم.

مؤسس هیئت ریحانه الحسین(ع) نهاوند افزود: پس از ورود به دانشگاه چون زمینه‌هایی در مورد مسجد و هیئت‌های مذهبی داشتم فعالیت‌هایی از قبیل برنامه‌های شهدایی و هیئت مذهبی را در دانشگاه تعاون همدان آغاز کردم که اثرگذاری خوبی هم داشت و هنوز هم این فعالیت‌ها در این دانشگاه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه ریحانه الحسین(ع) را با یک نگرش نو و بر پایه مطالبات رهبری تأسیس کردیم، بیان کرد: از حدود سال ۱۳۷۵ فعالیت‌های مستمری در حوزه‌های مختلف انجام دادم تا اینکه در سال ۱۴۰۱ هیئت ریحانه الحسین(ع) را با یک نگرش و پایه‌گذاری نو با کمک دوستانم تأسیس کردم.

نوریان افزود: با توجه به تجارب خوبی که در فعالیت‌های مذهبی و هیئتی در همدان، تبریز و نهاوند داشتم با کمک دوستانم هیئتی تأسیس کردم که صرفاً مذهبی نباشد و براساس منویات مقام معظم رهبری در ۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ فعالیت‌های خود را در حوزه‌های فرهنگی و جبهه‌سازی آغاز کردیم.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های هیئت ما با چهار نفر آغاز شد و در حال حاضر ۵۰ نفر عضو ثابت با فعالیت‌های خاص داریم که علاوه بر فعالیت‌های مذهبی، برنامه‌های خاصی هم در دستور کار هیئت قرار دارد که صرفاً مبانی مقام معظم رهبری و مطالبات ایشان در حوزه جبهه‌سازی است.

مؤسس هیئت ریحانه الحسین(ع) نهاوند در خصوص شرکت در هیئت ریحانه الحسین(ع) بیان کرد: یکی از خصوصیات ویژه‌ای که هیئت ریحانه الحسین(ع) دارد این است که مسجد محور و اساس کار بر اساس تحصیل و ورزش است.

وی افزود: بر این اساس رویکردی متفاوت را پیش گرفتیم و پایه‌گذاری را از نوجوانان انجام دادیم و همین نوجوانان طی این دو سال رشد کرده و یک هیئت درون هیئتی شکل داده‌اند.

نوریان با بیان اینکه در برنامه‌های هیئت تلاشمان بر این است که اخوت و برادری را بین بچه‌های هیئت حفظ کنیم، با اشاره به برنامه‌های روزانه هیئت گفت: در حوزه‌های مختلف برنامه داریم، برای نمونه روزهای برگزاری دعای جامعه کبیره و مباحث علمی و بنیان‌های فکری، دیدار با خانواده معظم شهدا، ورزش، جلسات روخوانی قرآن و برپایی نماز جماعت را داریم .

وی افزود: در بحث سیر مطالعاتی از منظومه فکری مقام معظم رهبری آغاز کردیم و در حال حاضر سیر مطالعاتی شهید مطهری را با نوجوانان و جوانان کار می‌کنیم و خروجی این مباحث را روزهای جمعه به صورت مباحثه و گپ و گفت خودمانی داریم که قصد داریم این مباحث را به کرسی‌های آزاداندیشی تبدیل کنیم، تا بار علمی و مبانی فکری نوجوانان‌ و جوانان را تقویت کنیم.

مؤسس هیئت ریحانه الحسین(ع) نهاوند تصریح کرد: برای اینکه در بحث نشاط اجتماعی عقب نمانیم در کنار شعور، شور هم داشته باشیم، هفته‌ای یک جلسه بدون وقفه بچه‌های هیئت سالن ورزشی فوتسال، والیبال و به صورت تخصصی بدنسازی و ورزش‌های رزمی انجام می‌دهند و سعی کرده‌ایم حس ورزشی را در سطوح مختلف بین بچه‌های هیئت حفظ کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اصولی ترین مباحثی که در هیئت ریحانه الحسین (ع) پیگیری می‌شود، اظهار کرد: اصولی‌ترین مباحثی که در هیئت ریحانه الحسین(ع) پیگیری می‌شود پای کار بودن مردم است که به فرموده مقام معظم رهبری برای اینکه ما به آن جامعه‌پردازی دینی برسیم باید مردم را پای کار بیاوریم، بنابراین برنامه‌هایی که قرار است انجام دهیم اول در محله اجرا می‌کنیم و مردم را پای کار فرهنگی می‌آوریم.

نوریان افزود: برنامه‌های ما در قالب کوچه گردی، خانه‌گردی و ... انجام شده و کاری کرده‌ایم که مردم خود را صاحب برنامه‌های فرهنگی می‌دانند و اگر بخواهیم در همه برنامه‌های فرهنگی پیش قدم شوند و مطالبه رهبری را انجام دهند، پای کار هستند و به بحث جامعه‌پردازی دینی نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی اظهار کرد: در بحث انتخابات ریاست جمهوری، با کمک پایگاه مقاومت بسیج نشست‌های بصیرتی و جلسات هم اندیشی برپا کردیم و همه تلاشمان برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی بود.

این فعال اجتماعی در ادامه با اشاره به حضور مستمر روحانی در بین بچه‌های هیئت گفت: ما در مسجد حضرت امیرالمومین(ع) هر روز و هرشب به امامت حجت الاسلام صادق صالح نماز جماعت برگزار می‌کنیم و همین حضور مستمر روحانی در بین بچه‌های هیئت و سرمشق‌ها و درس‌هایی که می دهند، قوت قلبی برای بچه‌های هیئتی بوده و باعث شده که مسائل دینی را به خوبی رعایت کنیم.

وی در پایان خطاب به مجموعه‌های فرهنگی و هیئت‌هایی که جدا از مسجد فعالیت می‌کنند، بیان کرد: به این مجموعه‌ها توصیه می‌کنم خودشان را با مسجد وفق دهند و فعالیت‌هایشان را در مسجد انجام دهند، که با توجه به منویات مقام معظم رهبری نوک پیکان فعالیت‌های فرهنگی هیئت‌ها هستند، این هیئت‌ها اگر با مساجد هماهنگ شوند، مساجدی که رو به پیری می‌روند با حضور جوانان به سمت جوانگرایی خواهد رفت و کارهای فرهنگی، مسائل سیاسی و آنچه را که مطالبه رهبری است به نحو احسن انجام خواهند داد.

خبرنگار: سمیه شفایی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار