خبرهای داغ:

روایت زنانه‌های کربلا توسط دختران مسجدی

روایت زنانه‌های کربلا توسط دختران مسجدی
این روزها دختران مسجد فاطمه زهرا(ع) یک برنامه دیدنی و بزرگ برای ترویج معارف و نقل زنانه‌های کربلا در مسجد محله برپا کرده اند. نمایشگاهی به اسم کوثر کربلا که تمام برنامه‌ها را دختران دهه هشتادی و نودی انجام می‌دهند و از هیات دخترانه را شامل می‌شود تا نمایشگاه اقتصادی مقاومتی و تئاتر آیینی و سوگواره خوانی و سرود و دکلمه و...
کد خبر: ۹۶۱۹۳۶۲
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
 

 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان- از مشهد، این روزها در مسجد فاطمه‌الزهرا(س) محله طلاب دخترانه مسجدی پاتوقی به اسم مهدخت را برپا کرده اند برای روایت زنانه‌های عاشورا و با اجرای نمایش آئینی و سرود ودکلمه روایت‌گر حوادث کربلا می‌شوند و با روضه و مرثیه، به عزاداری می‌پردازند. بازارچه‌ای هم در کنار این نمایشگاه معنوی برپاست تا بانوان محله هنرهای خود را به دیگر هم‌محله‌ای ها معرفی کنند. 

صفر تا صد نمایشگاه با دختران نوجوان مسجد است

کبری ساعدی بیدگلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد درباره این برنامه می‌گوید: در این برنامه حدود ۵۰ دختر از سنین ۴ تا ۲۲ سال درگروه سرود و عکاسی و گزارشگری و تدوین و عوامل اجرایی و بقیه کارها درگیر هستند و به جز خودم که خادم بچه ها هستم صفر تا ۱۰۰ برنامه ها با خود بچه‌هاست و هیچ خانم بزرگسال دیگری در برنامه‌ها دخیل نیستند. 

روایت زنانه‌های کربلا توسط دختران مسجد فاطمه‌الزهرا(س) مشهد

او ادامه می‌دهد: در نمایشگاه کوثر کربلا که چهارمین سال اجرای آن است و مجالی برای بیان زنانه‌های کربلا، جزئیات کارها را خود بچه‌ها به صورت گروهی و تیمی هماهنگ می‌کنند و این باعث شده توانمندی‌های بچه‌ها به شدت رشد کند. ما دختر ۴ ساله ای داریم که اجرا و دکلمه خوانی را بدون استرس و به زیبایی اجرا می‌کند. 

فرمانده بسیج خواهران پایگاه مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) ادامه می‌دهد: یک ماه است که مشغول تدارک برنامه های این نمایشگاه هستیم و گروه‌های سرود و نمایش هم چند هفته است که برای تمرین اجراها وقت گذاشتند.

تاثیر بچه‌ها از اجرا 

او تاکید می‌کند: چون بچه ها خودشان با تحقیق به عمق بحث می‌رسند بیشتر از شنوندگان و بینندگان تحت تاثیر اجراها هستند و سیل اشکی که در حین اجرا از بچه ها شاهد هستیم نشان می‌دهد چقدر این برنامه روی آنها اثرگذاشته و این آن اتفاق خوبی است که برای من مهم و زیباست. 

 ساعدی یادآور می‌شود: سیاست من این است که مسجد همواره محور برنامه ها باشد. هدفم صرفا این نیست که از بچه ها یک بازیگر یا خواننده بسازم بلکه هدفم این است که بچه ها با محتواهای آیینی ومذهبی درگیر شوند و درکی از مصایب کربلا پیدا کنند و بروند با این معرفت و هنر و اندیشه، زندگی خودشان را بسازند. یکی از شروط ما برای حضور در نمایشگاه هم حضور بچه‌ها در هیات دخترانه است و این باعث شد پای سخنرانی و روضه بشینند و سینه بزنند و اشک بریزند و بعد کمر ببندند تا نمایشگاه را تکمیل کنند. 

روایت زنانه‌های کربلا توسط دختران مسجد فاطمه‌الزهرا(س) مشهد

وی در خصوص برنامه های نمایشگاه و پاتوق کوثرکربلا گفت: برنامه تلاوت قرآن و اجرای سرود گروه کودک و نوجوان؛ برگزاری هیئت و مداحی و سینه زنی دخترانه؛ اجرای رادیویی سوگواره چشم‌هایش؛ اجرای نمایش بنات الحسین و بازارچه اقتصاد مقاومتی جهت حمایت از تولیدات و مشاغل خانگی محله که به همت قرارگاه فرهنگی اجتماعی در مسجد فاطمه الزهرا در حال برگزاری است از جمله برنامه های کوثر کربلاست.

ساعدی می‌گوید: اینجا بانوان محله و مشهد در پاتوق مهدخت، هر روز مهمان سفره یکی از شهدای کربلا خواهند بود و به نیت یکی از اهل بیت نفس خواهند زد. یکشنبه برای کسب اجازه محضر قمر بنی هاشم(ع) زانو میزنیم و برنامه را با نیت آقا ابوالفضل العباس سلام الله علیها اجرا می‌کنیم.

دوشنبه دلداده باب الحوائج کوچک کربلا جناب علی اصغر سلام الله خواهیم بود. سه‌شنبه خدمت امام زین العابدین سلام الله عرض ادب میکنیم و هم قدم با اسرای کربلا، امامت امام حسین علیه السلام را به گوش عالم خواهیم رساند. 

چهارشنبه خدمت حضرت زینب سلام الله عرض ادب خواهیم کردو پنجشنبه نفس به نفس حضرت سکینه سلام الله دخترانمان را بیمه وجودشان میکنیم.

جمعه هم دل به دل رقیه جان خواهیم داد تا از خرابه تا کوچه های مدینه محضر خانم فاطمه زهراسلام الله علیها باشیم. 

روایت زنانه‌های کربلا توسط دختران مسجد فاطمه‌الزهرا(س) مشهد

او در انتها تاکید می‌کند: اگر قدمی سمت مجلس ما برداشتید با وضو و نیت بردارید انشاالله که از کوثر وجود بزرگواران بهره ببرید و ما را هم دعا گو باشید.  

نمایشگاه کوثر کربلا از ۱۴ الی ۱۹ مرداد از ساعت ۱۶ در طلاب، میدان عسکریه، انتهای طباطبایی ۴۲ در زینبیه مسجد فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) برپاست.

پاییان پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار