خبرهای داغ:
گفتگوی تفصیلی با مسئول سازمان بسیج حقوقدانان؛

بسیج حقوقدانان، پرچمدار نهضت آزادسازی زندانیان است

مسئول سازمان بسیج حقوقدانان گفت: حقوقدانان بسیجی میدان‌داران جهاد حقوقی در راستای تحقق عدالت علوی در جامعه هستند.
کد خبر: ۹۶۲۶۹۵۷
|
۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۴

بسیج حقوقدانان، پرچمدار نهضت آزادسازی زندانیان است

خبرگزاری بسیج_ «رسول بهرامی‌پور» جوان حقوقدان کشورمان که ۳۹ سال سن دارد، امروز سکان‌دار سازمان بسیج حقوقدانان است. او متولد شهرستان گیلانغرب و بزرگ‌شده اسلام‌آباد غرب و کرمانشاه است. به سراغ او رفتیم تا در خصوص ماموریت‌ها و اقدامات بسیج حقوقدانان آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

_ آیا بسیج حقوقدانان صرفاً متشکل از وکلاست و یا آنکه افراد با تخصص‌های دیگرِ حقوقی نیز در آن عضویت و همکاری دارند؟

بهرامی‌پور: جامعه هدف سازمان بسیج متشکل از ۲۱ گروه از جامعه حقوقی است؛ شاید تصور این باشد که تنها قضات و وکلا می‌توانند مخاطب این جامعه هدف باشند. در حالی که ما امروز در سازمان بسیج حقوقدانان با ۲۱ گروه حقوقدان مواجه هستیم که جامعه قشری ما را تشکیل می‌دهند. قضات، وکلا، سردفتران اسناد رسمی، سردفتران اسناد ازدواج و طلاق، کارشناسان رسمی دادگستری، وکلا هم در کانون‌های وکلا و هم در مرکز وکلای قوه قضاییه، اساتید حقوق، داوران، میانجی گران، کارمندان حقوقی و قضایی دستگاه‌های حقوقی و قضایی، نمایندگان مجلس که کار تقنینی برعهده دارند و فارغ التحصیلان حقوق و اعضای شورای حل اختلاف، همگی جزو جامعه هدف بسیج حقوقدانان هستند.

_ آماری از تعداد اعضای این جامعه قشری دارید؟

بهرامی پور: بله، هم اکنون در سراسر کشور بیش از ۴۰ هزار و قریب به ۵۰ هزار نفر از این جامعه در کانون‌های بسیج حقوقدانان عضو هستند.

_چند کانون قشری در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور دارید؟

بهرامی پور: هم اکنون بیش از ۲۰۰ کانون بسیج حقوقدانان در شهرستان‌ها و ۳۲ سازمان بسیج حقوقدانان در استان‌های سراسر کشور داریم؛ ۲ مرکز ملی بسیج قوه قضاییه و وزارت دادگستری و همچنین مرکز بسیج قوه مقننه، از مراکز و پایگاه‌های تابعه بسیح حقوقدانان هستند.

_ مهم‌ترین ماموریت بسیج حقوقدانان چیست و در راستای اجرای آن هدف تا چه حد موفق بوده‌اید؟

بهرامی پور: سازمان بسیج حقوقدانان به عنوان یک مجموعه فعال و پویا و فراگیر و متشکل از آحاد حقوقدانان است که برای جهاد حقوقی، عدالت خواهی و فساد ستیزی و خدمت رسانی تخصصی و نقش آفرینی در عرصه‌های حقوقی، قضایی و تقنینی انقلاب اسلامی رسالت دارد و هر جایی که دستگاه‌های محتلف و نظام و انقلاب اسلامی به نقش آفرینی این ظرفیت عظیم و مردمی نیاز داشته باشند، ما ورود می‌کنیم؛ به عبارتی حقوقدانان بسیجی میدان‌داران جهاد حقوقی در راستای تحقق عدالت علوی در جامعه هستند.

_ از اقدامات و برنامه‌های بسیج حقوقدانان در عرصه بین الملل برایمان بگویید؛ به عنوان مثال در زمینه پیگیری پرونده ترور ترور شهید سلیمانی اقدامی را انجام داده‌اید یا خیر؟

بهرامی پور: در عرصه حقوق بین الملل و نقش آفرینی در عرصه بین المللی، یکی از رسالت‌های سازمان بسیج حقوقدانان، مقابله با استعمار نوین حقوقی و همچنین تبیین و دفاع از حقوق بشر اسلامی در مواجهه با حقوق بشر آمریکایی است. ترور شهید سلیمانی یکی از مصادیق عینی نقض حقوق بشر و مقررات و قوانین بین المللی بود. یکی از اقدامات ارزشمندی که توسط حقوقدانان بسیجی و انقلابی بسیج حقوقدانان در این زمینه انجام شد این بود که وکلای بسیجی ما به وکالت از مردم عزیز ایران اسلامی از حیث حقوقی در شعبه بین المللی دادگاه حقوقی تهران اقامه دعوی کردند؛ جلسات این دادگاه توسط دستگاه قضایی برگزار شد و در نهایت از حیث حقوقی منتج به تصمیم و رای قضایی شد که قطعا اطلاع رسانی جزئیات آن توسط عزیزان در دستگاه فضایی انجام خواهد شد؛ اما این رسالت را ما برعهده داشتیم که وکلای بسیجی به صورت خودجوش و انقلابی در این حوزه ورود کرده و در جلسات رسیدگی شرکت کردند و به دفاع از حقانیت و مظلومیت انقلاب اسلامی و حاج قاسم عزیز پرداختند. بحمدلله در بُعد کیفری نیز همین اتفاق تکرار شد و امروز پرونده کیفری ترور حاج قاسم سلیمانی در مرجع کیفری تهران در حال رسیدگی است و در این روند نیز حقوقدانان ما نقش آفرین بودند و بسیاری از وکلا و حقوقدانان بسیجی در سراسر کشور تعقیب کیفری این موضوع را خواستار شدند که ما هم به عنوان پل ارتباطی و زبان گویای مطالبه گری مردم عزیز و جامعه حقوقی این مطابه‌گری‌ها را به دستگاه قضایی منعکس کردیم که خوشبختانه امروز در جریان رسیدگی است. همچنین در عرصه بین الملل یکی از موضوعاتی که ما دنبال می‌کنیم بحث پیگیری مطالبات حقوقی انقلاب اسلامی است. درطول مسیر رشد و تعالی انقلاب اسلامی و حتی قبل از انقلاب نیز ظلم‌های جبران ناپذیری بر ملت ما ارتکاب پیدا کرد که یکی از مصادیق آن، واقعه کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ بود که در همین سال جاری مردم با حضور و مراجعه به رده‌های مختلف بسیج حقوقدانان در سراسر کشور خواهان پیگیری حقوقی این موضوع بودند؛ ۳۷۰ هزار نفر از مردم وکالت دادند و وکلا نیز پذیرفتند و امروز پرونده این موضوع در محاکم حقوقی تهران در حال رسیدگی است و امیدواریم این مهم منتج به نتیجه شود. در هرجایی که مردم مطالبه‌ای داشته باشند ما به عنوان زبان گویای مردم ورود پیدا خواهیم کرد.

_ یکی از طرح‌های شاخص بسیج حقوقدانان، طرح حقوق یاران است که در مساجد به مردم و نمازگزاران مشاوره رایگان حقوقی داده می‌شود؛ آیا این طرح به مشاوره ختم می‌شود یا اینکه وکلایی را هم در اختیار مراجعان کم برخوردار و یا افرادی که سواد حقوقی کافی ندارند، قرار می‌دهید؟

بهرامی پور: ما امروز مفتخر هستیم که براساس فرمان اعتلای رهبر معظم انقلاب، دارای یک سند راهبردی هستیم که به عنوان منشور فکری و حرکت اساسی همه رده‌های ما در سراسر کشور محسوب می‌شود؛ بر اساس همین سند ما یک طرح ملی حقوق یاران پیش بینی کردیم و در این طرح ۴ ماموریت اصلی پیش بینی شده است. شبکه سازی، تربیت و آموزش، خدمت رسانی و نقش آفرینی. سوالی که شما مطرح کردید، پیرامون خدمت رسانی است؛ ما در حوزه خدمت رسانی در ۲ بعد حرکت کردیم که یکی از آنها خدمت رسانی عمومی است. بالاخره کمک‌های مومنانه و اقداماتی که نیاز به کار‌های مالی و معاضدتی دارد در این حوزه‌های خدمات عمومی می‌گنجد، اما آنچه بیشتر مدنظر ماست، ارائه معاضدت‌های تخصصی و خدمات تخصصی حقوقی و قضایی است که با رویکرد برپایی میز‌های خدمت حقوق یاران جهادگر و همچنین برگزاری اردو‌های جهادی، این ماموریت تخصصی را دنبال می‌کنیم. این ماموریت فقط ختم در مشاوره حقوقی نمی‌شود. ما بیش از ۱۰ خدمت تخصصی در این معاضدت‌های تخصصی پیش بینی کردیم. یکی از آنها مشاوره‌های حقوقی است که در بستر مساجد محلات صورت می‌گیرد و تنظیم صحیح اوراق و درخواست‌های حقوقی از دیگر اقدامات است؛ امروز بخش عظیمی از مردم ما به علت حرکت ناصحیح در مدار پیگیری پرونده‌های حقوقی هم به حقوق شان نمی‌رسند و هم وقت شان تلف می‌شود لذا حقوق یاران ما در همین میز‌های خدمت، این اوراق را برای متقاضیان تهیه می‌کنند. امروز بخش عمده‌ای از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی، ناشی از عدم رعایت قوانین و مقررات در انعقاد قراردادهاست. لایحه نویسی از دیگر خدماتی است که ارائه می‌شود، امروزه تعداد زیادی از مردم برای لایحه نویسی باید متقبل بار مالی زیادی شوند، اما دوستان ما در همین میز‌های مشاوره این لوایح را می‌نویسند. برای برخی افراد که معسر هستند و توانایی پرداخت حق الوکاله ندارند، وکلای بسیجی را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم. ثبت اسناد رسمی و ثبت ازدواج، کارشناسی دادگستری، داوری، میانجیگری، ثبت خدمات قضایی و رفع موانع حقوقی و بخصوص  در عرصه اقتصاد مقاومتی، معاضدت‌های قضایی، صلح و سازش، آموزش همگانی حقوق و نهضت حقوق آموزی در همه بستر‌ها و آزادسازی زندانیان، از برنامه‌های شاخص ما در حوزه خدمت رسانی عمومی است.

بسیج حقوقدانان، پرچمدار نهضت آزادسازی زندانیان است

_ امروز دستگاه قضایی با چالش‌های زیادی روبرو است، آیا بسیج حقوقدانان در راستای رفع این چالش ها، مشاوره به دستگاه قضا ارائه می‌کند؟

بهرامی پور: یکی از رسالت‌های ما کمک به کارآمدی نظام قضایی کشور است، امروز خوشبختانه رابطه تنگاتنگی بین سازمان بسیج حقوقدانان و دستگاه قضایی برقرار است. امروز بسیج حقوقدانان با ۹ انجمن حقوقی تخصصی و ۳۲ شعبه استانی این امادگی را در هر عرصه‌ای اعم از هم اندیشی، اراده رهنمود و ارائه طرح و برنامه در زمینه‌های محتلف و کمک به اجرای سند تحول قضایی که لازم باشد، دارد کمااینکه این اقدام انجام شده است و در حوزه معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه، نمایندگان انجمن تخصصی ما حضور دارند و هم اندیشی می‌کنند و با استفاده از این ظرفیت حقوقدانان سراسر کشور، هم اندیشی‌ها را جمع کرده و در جهت کمک به طرح‌ها و لوایح مورد نیاز و رفع خلا‌های حقوقی و قضایی و تقنینی در کشور و کمک به کارامدی نظام حقوقی کشور اقدام می‌کنند و این راه با قاطعیت ادامه دارد. با قاطعیت اعلام می‌کنم هر دستگاهی در سه قوه نیاز به ارائه خدمات تخصصی حقوقدانان بسیجی در هر زمینه‌ای داشته باشد این آمادگی وجود دارد که در خدمت این مجموعه‌ها باشیم؛ در زمینه کمک به دولت جدید هم که اخیرا شروع بکار کرده در عرصه‌های تخصصی حقوقی و قضایی آمادگی همکاری داریم. این کمک و امادگی در جهت کمک به نظام و انقلاب و مردم است.  

_ بسیج حقوقدانان چه انتظاری از قوه قضاییه دارد؟

بهرامی پور: انتظار می‌رود مسئولان هر سه قوه با تاسی از فرمایشات امامین انقلاب اسلامی از ظرفیت عظیم بسیج بویژه در حوزه تخصصی حقوقی و قضایی غافل نشوند و این مجموعه را امین خود بدانند و از این مجموعه در جهت افزایش کارامدی و رفع مشکلات حقوقی و قضایی و تقنینی کشور استفاده کنند.

_برای هفته وحدت برنامه خاصی را پیشبینی کرده‌اید؟

بهرامی پور: برگزاری یادواره‌های شهدای حقوقدان را در دستورکار قرار دادیم که در برخی استان‌ها انجام می‌شود.

_ در حوزه کمک به زندانیان تاکنون چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بهرامی پور: یک بخش از خدمات بسیج حقوقدانان را به بحث زندانیان و زندان‌ها اختصاص دادیم چراکه معتقد هستیم آسیب‌های یک فرد زندانی تنها به خودش برنمی گردد و متوجه یک خانواده، قوم  و جمعی از بستگان می‌شود. ما بنابر همین موضوع بخش عمده‌ای از خدمات را متوجه این موضوع کردیم. امروز مفتخر هستیم که اعلام کنیم پرچمدار نهضت آزادسازی زندانیان در کشور هستیم. ما گفتمان این موضوع را در کشور ایجاد کردیم و بعد از ایجاد این گفتمان، دیگر دستگاه‌ها نیز به آن ورود کردیم. در سال قبل سه هزار و ۲۵۶ گروه جهادی به استعداد ۱۴ هزار و ۵۱ نفر در زندان‌های کشور حضور یافته و خدمات رسانی تخصصی ارائه کردند و در این راستا ۲ هزار و ۷۶۲ نفر از زندانیان آزاد شدند. اعتقاد داریم وقتی یک زندانی به آغوش خانواده برگردد یک مشکل از مشکلات جامعه کم شده است.۳ هزار و ۷۲۱ فقره صلح وسازش صورت گرفته است و ۱۲۷ هزار و  ۳۶۲ فقره مشاوره حقوقی به زندانیان سراسر کشور صورت گرفته است؛ ۲ هزار و ۱۹۸ فقره وکالت زندانیان بی بضاعت انجام شده است. ۱۰ هزار و ۴۹ اردوی جهادی به زندان‌ها داشتیم. در بحث بسته‌های معیشتی ۳۵ هزار و ۳۷۵ بسته معیشتی بین خانواده زندانیان توزیع شده است. این اقدامات در سال ۱۴۰۲ صورت گرفته و امسال نیز این اقدامات در حال انجام است.

_ اگر در پایان نکته خاصی دارید بفرمایید؟

بهرامی پور: سازمان بسیج حقوقدانان امروز به دنبال عدالت گستری در جامعه و احیای حقوق عامه است؛ ما به دنبال تحقق مشارکت مردمی در عرصه‌های حقوق و قضا و تقنین هستیم و این مسیر در بسیج میسر شده و در سراسر کشور گسترده شده است. این ظرفیت مردمی انقلاب اسلامی است و در خدمت همه دستگاه‌ها قرار دارد؛ امروز کمک به کاهش مشکلات حقوقی و قضایی مردم یکی از کار‌های مهم است؛ مردم ما از فقر حقوقی رنج می‌برند و بسیاری از موضوعات در زندگی مردم ایجاد شده که نیاز به گره گشایی دارد و ما در حد توان بسیج حقوقدانان به دنبال حل مسائل مردم هستیم. اما باید همه دستگاه‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند در کنار ما قرار بگیرند و کمک کنند و انتظار داریم این اتفاق رخ دهد. امروز گسترش فرهنگ صلح و سازش و عفو و گذشت به عنوان یکی از آیین‌های اصیل کشور در دستورکار ماست و آن را ابلاغ کردیم و شورا‌های صلح و سازش در همه مجموعه‌های بسیج حقوقدانان در سراسر کشور فعال شده و در حال گسترش است تا از این طریق انس و محبت در بین مردم گسترش یافته و آمار جمعیت کیفری زندان‌ها کاهش یابد؛ به دنبال این هستیم که جامعه‌ای سالم و به دور از ناهنجاری داشته باشیم. بصیرت افزایی حقوقی در جامعه، گسترش فرهنگ قانون گرایی و قانون مداری در جامعه و بررسی ابعاد حقوقی مناسبت‌های مختلف، از دیگر برنامه‌های ماست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار