خبرهای داغ:

نوسازی یکهزار و ۷۰۰ تاکسی در اهواز نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: برای نوسازی یکهزار و ۷۰۰ دستگاه تاکسی، ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز است.
کد خبر: ۹۶۳۲۲۵۲
|
۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۳


به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان،امیر صفی‌خانی گفت: در سال ۸۸ حدود ۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی در اهواز داشتیم، اما در سال ۱۴۰۱ تنها یکهزار و ۹۵۵ تاکسی به صورت اسمی داشتیم، بنابراین یکهزار و ۷۰۰ تاکسی از سهمیه اهواز کاهش یافته است، ۸۸ درصد تاکسی‌های اهواز یعنی یک هزار و ۷۰۰ دستگاه نیز فرسوده بودند و عملا در اهواز تاکسی نداشتیم.

وی افزود: در این سال‌ها در همه شهر‌های ایران برای نوسازی ناوگان، به رانندگان تاکسی تسهیلات قرض‌الحسنه داده می‌شد تا چرخه نوسازی تاکسی‌ها متوقف نشود، اما در ۱۳ تا ۱۴ سال اخیر در اهواز تعداد زیادی از تاکسی‌های اهواز اسقاط نقدی (بدون جایگزین) شدند.

صفی‌خانی با بیان اینکه نباید با آمدن و رفتن یک مدیر، ریل‌گذاری در یک سازمان به‌هم بریزد و از بین برود، ادامه داد: یا توجه به وضعیت درآمدی رانندگان و مسائل اقتصادی، برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی هیچ راهی جز دادن تسهیلات به رانندگان وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز اضافه کرد: با توجه به اینکه واگذاری تاکسی‌هایی که برای رانندگان در نظر گرفته می‌شود به صورت نقدی است و وامی از سوی دولت در کار نیست، مدیریت هر استان یا شهر باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند. در برنامه پنج ساله دوم شهرداری اهواز گفته شده است باید سپرده‌گذاری در بانک انجام شود و از این محل به رانندگان تسهیلات بدهیم.

وی می‌گوید: با الگوبرداری از سایر کلانشهر‌ها و با استفاده از ظرفیت یک سری سازمان‌ها و نهادها، تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری اهواز و اتحادیه حمل و نقل مسافر درون شهری کشور برای توسعه ناوگان منعقد شد تا از طریق اعطای تسهیلات مددجویان اشتغال جدید انجام و ناوگان تاکسیرانی نیز نوسازی شود. کمیته امداد خوزستان با نگاه درست به کمک ما آمد و برای جلوگیری از افزوده شدن تعداد بیکاران در این دو سال ۹۰ فقره تسهیلات به رانندگان تاکسی داده است. در این خصوص، بالاترین میزان وام در کشور را کمیته امداد خوزستان داده است که جای تقدیر دارد.

صفی خانی گفت: در حال حاضر کمیته امداد برنامه‌ریزی برای اعطای ۱۰۰ فقره وام دیگر را نیز انجام داده است و رانندگان را به کمیته امداد معرفی کرده‌ایم و مراحل کار در حال انجام است. مبلغ این وام‌ها ۳۰۰ میلیون تومان است و به صورت قرض‌الحسنه و ۴ درصد است.

وی افزود: همچنین در قالب همکاری با سازمان بهزیستی خوزستان تعدادی از رانندگان تاکسی که می‌خواستند خودروهایشان را اصلاح کنند را به این اداره‌کل معرفی کردیم و ۱۲ نفر از مددجویان بهزیستی برای اولین بار صاحب یک تاکسی صفر شدند. همین مسیر را با بنیاد شهید هم انجام دادیم، اما فعلا تنها دو نفر که تحت پوشش بنیاد شهید هستند را صاحب تاکسی کرده‌ایم و باید این مسیر را ادامه دهیم.  در این دو سال اجازه ندادیم حتی یک تاکسی اهواز اسقاط نقدی شود در حالی که بیش از ۲۵۰ نفر درخواست اسقاط نقدی داشتند.

صفی‌خانی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ در شورای شهر اهواز تصویب شد به ۱۵۰ راننده تاکسی اهواز هر کدام ۲۸۰ میلیون تومان وام پرداخت شود و اگر بانکی حاضر باشد مبالغ این وام را با ۲۳ درصد به رانندگان پرداخت کند شهرداری اهواز ۱۹ درصد را پرداخت می‌کند و رانندگان تنها ۴ درصد را پرداخت می‌کنند. تفاهم‌نامه این کار بین شهرداری اهواز و بانک ملی منعقد و اجرایی شد و در اسفندماه ۱۴۰۲، ۶۳ نفر وام‌های خود را دریافت و خودروهایشان را تحویل گرفتند. ۶۲ نفر دیگر در مرحله صدور پیش فاکتور و ۲۵ نفر در حال انجام فرآیند کار هستند.  

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر اهواز در خصوص پرداخت وام بلاعوض به رانندگان تاکسی اضافه کرد: سال گذشته ایران خودرو دو مرحله افزایش قیمت داشت و این مسأله کار را بسیار سخت کرد و موجب شد بخشی از افراد مشمول تفاهم‌نامه بانک ملی، آورده لازم را نداشته باشند؛ بنابراین لایحه‌ای برای شورای شهر اهواز ارسال کردیم تا به ۱۵۰ نفر وام ۳۰۰ میلیون تومانی و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض داده شود.

صفی‌خانی می‌گوید: فعلا در کمیسیون بودجه شورای شهر تصویب شده است به ۷۵ نفر وام ۳۰۰ میلیونی ۴ درصد و به  ۷۵ نفر دهک یک تا پنج وام ۳۰۰ میلیونی ۸ درصد و ۴۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شود که امیدواریم در صحن شورا مصوب شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی اهواز با بیان اینکه بانک‌های خوزستان باید پای کار بیایند، گفت: بانک‌ها به سختی پای کار می‌آیند. شهردار اهواز دستور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی را گرفت تا بانک رفاه یک هزار فقره وام ۳۰۰ میلیون تومانی به رانندگان تاکسی اهواز پرداخت کند، اما با وجود پیگیری‌های مستمر و دستور وزارت، تاکنون بانک رفاه خوزستان حاضر به پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان وام به رانندگان نشده و نتیجه‌ای حاصل نشده است. همچنین بانک شهر باید ۴۵ میلیارد تومان وام پرداخت کند تا مصوبه شورای شهر اجرایی شود.

وی گفت: پرداخت این وام‌ها برای شهری با این همه صنایع، عدد بسیار کوچکی است و برای ۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی تاکسی‌های اهواز نباید اینقدر با چالش مواجه شویم.

صفی‌خانی افزود: در مجموع از دو سال پیش تاکنون ۱۷۸ دستگاه سورن پلاس صفر را تحویل داده‌ایم و ۱۰۸ دستگاه در مراجع صدور پیش فاکتور هستند و امیدواریم در دهه فجر تحویل داده شوند. اگر بانک رفاه و بانک شهر همکاری کنند می‌توانیم نوسازی یک هزار دستگاه را داشته باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار