خبرهای داغ:

خوزستان رتبه نخست صید آبزیان از منابع آب‌های داخلی/رشد ۹۰ درصدی رهاسازی ماهیان بومی

مدیرکل شیلات خوزستان از رتبه نخست استان در صید آبزیان از منابع آب‌های داخلی خبر داد و گفت: مطابق سالنامه آماری سازمان شیلات ایران در سال ۱۴۰۲ میزان ۱۶ هزار و ۸۴۰ تن آبزی توسط صیادان محلی از منابع آب‌های داخلی صید شده است.
کد خبر: ۹۶۳۵۹۱۵
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان؛ مرتضی سوری روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگاران با اشاره به آمار میزان تولید و رهاسازی بچه ماهیان به منظور بازسازی ذخایر آبزیان در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: سال گذشته ۶ میلیون قطعه انواع بچه ماهی بومی گونه‌های بنی، برزم، شیربت، عنزه و گطان تولید شده در مراکز تکثیر و بازسازی شهید ملکی و ماهیان بومی سوسنگرد به منظور بازسازی ذخایر آبزیان در تالاب‌ها، رودخانه‌ها و دریاچه پشت سدها رهاسازی شد و میزان برداشت از این منابع ۱۶ هزار و ۸۴۰ تن آبزی بوده است.

 

وی افزود: میزان رهاسازی ماهیان در۶ ماهه نخست سال گذشته، چهار میلیون قطعه بچه ماهی بوده که در مقایسه با مدت مشابه، امسال این رقم با ۹۰ درصد رشد به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه رسیده است.

 

مدیر کل شیلات خوزستان مهم‌ترین اهداف رهاسازی بچه ماهیان بومی در آب‌های داخلی را ضرورت بازسازی ذخایر آبزیان، حفظ جمعیت ماهیان بومی، افزایش تولید آبزیان و رونق صید و صیادی در جوامع ساکن اطراف منابع آبی، افزایش اشتغال و بهبود معیشت ساکنان منطقه، کمک به بالا رفتن سرانه مصرف آبزیان در نقاط مختلف استان و ترویج ماهیگیری و رونق گردشگری عنوان کرد.

 

وی با بیان اینکه این طرح براساس تلفیق الگوی علمی و تجربه ۲۰ ساله فعالیت بازسازی ذخایر آبزیان این اداره کل و پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور به انجام می‌رسد توضیح داد: پس از برنامه‌ریزی در مراکز تکثیر ماهیان گرمابی و بومی، برآورد حجم و شرایط فیزیکوشیمیایی آب در همه منابع آب‌های داخلی، بررسی جوانب مختلف وضعیت تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه سدها و مطابق تکلیف و برنامه سازمان شیلات ایران، عملیات رهاسازی کپور ماهیان و ماهیان بومی در منابع آبی مستعد انجام می‌شود.

 

سوری با اشاره به ضرورت حفظ اکوسیستم آبزیان و تامین اشتغال پایدار صیادان افزود: براساس مشاهدات عینی و گزارش‌های ارسالی، برخی افراد صیادنما برای صید آبزیان در منابع آبی از ابزار صیدغیر مجاز (الکترو شوکر، سم و ...) استفاده می‌کنند که سبب آسیب‌های فراوان به ذخایر آبزیان با ارزش ژنتیکی بومی در سال‌های اخیر شده است.

 

وی از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان خواست با بهره‌گیری از ابزارهای نظارتی و وظایف قانونی خود نسبت به پایش منابع آبی و مقابله با صیادان غیرمجاز با حساسیت بیشتری عمل کند.

 

 

مدیر کل شیلات خوزستان تاکید کرد: تامین حق آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها به ویژه در طول فصول گرم سال نقش بسزایی در ایجاد اکوسیستم بهینه برای رشد و تکثیر طبیعی آبزیان بومی ایجاد می‌کند.

 

سوری با بیان اینکه خشکسالی و ورود آلاینده‌ها زیست آبزیان را مختل می‌کند توضیح داد: براساس نتایج تحقیقات، یکی از دلایلی که باعث شده ماهی تیلاپیا به یکی از گونه‌های غالب در پهنه‌های آبی استان به ویژه در تالاب شادگان تبدیل شود و فرآیند تکثیر آبزیان بومی و فعالیت‌های صیادی را تحت تاثیر قرار دهد ناشی از تغییرات شرایط فیزیکوشیمیایی آب در آن مناطق است و ماهی تیلاپیا به عنوان گونه‌ای بسیار مقاوم در آب‌هایی با سطح کیفیت پایین و در دامنه دمایی مختلف در رقابت با گونه‌های بومی و محلی قابلیت رشد و سازگاری بالایی دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار