شاهراه کلور – درام در پیچ و خم تامین اعتبار

پروژه‌ای که تأمین اعتبارات برای عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و اما باگذشت ۱۶ سال تا به امروز به اتمام نرسیده است.
کد خبر: ۹۶۶۲۷۲۳
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۶

شاهراه کلور – درام در پیچ و خم تامین اعتبار

خبرگزاری بسیج – اردبیل: جاده کلور - درام در جنوب اردبیل که از آن به‌عنوان جاده خلخال - منجیل نیز یاد می‌شود،‌ یکی از پروژه‌های جاده‌ای استان اردبیل بوده که نامی آشنا برای اهالی این استان به‌خصوص جنوب استان اردبیل و مردم شهرستان خلخال دارد. پروژه‌ای که تأمین اعتبارات برای عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و اما باگذشت ۱۶ سال تا به امروز به اتمام نرسیده است.جاده‌ای که بارها شاهد وعده مسئولان در دولت‌های مختلف برای بهره‌برداری از آن بودیم و هر چند در سال‌های اخیر گام‌هایی برای تکمیل آن برداشته شده اما این اقدامات کافی نبوده و با روند کند اجرایی در پسِ وعده‌های مسئولان باقی‌مانده است و مردم جنوب استان اردبیل همچنان چشم‌انتظار افتتاح این جاده بسیار پر اهمیت در منطقه و استان اردبیل هستند.

اهمیت جاده کلور - درام برای استان اردبیل

مسیر ۵۵ کیلومتری جاده خلخال - کلور - درام پروژه‌ای مشترک بین استان اردبیل و زنجان بوده که ۴۲ کیلومتر از آن در محدوده استان اردبیل و ۱۳ کیلومتر مابقی نیز در محدوده استان زنجان قرار دارد و راه ارتباطی ایمن و مناسب بین این دو استان از سمت شهرستان خلخال محسوب می‌شود. این جاده علاوه بر اینکه در توسعه و پیشرفت گردشگری شهرستان خلخال تأثیر مستقیم داشته و روستاهای توریستی واقع در این مسیر را از محرومیت و بن بستی خارج می‌کند؛ به‌عنوان یک پروژه ملی و منطقه‌ای نیز مطرح است و اهمیت بسیار بالایی در توسعه استان اردبیل دارد.جاده کلور درام که در بخش شاهرود شهرستان خلخال واقع شده پس از عبور از کلور و درام به منجیل رسیده و به آزادراه تهران – رشت متصل می‌شود و در نهایت سبب کاهش ۸۰ کیلومتری مسیر اردبیل تا مرکز کشور (تهران) می‌شود و ازآنجایی‌که این جاده در یک مسیر گرمسیری و بدون گردنه‌های خطرناک کوهستانی، قرار دارد به‌عنوان یک راه ایمن و مناسب در ارتباط استان اردبیل با پایتخت محسوب می‌شود از طرفی دیگر در گذر از جاده اردبیل – سرچم، حیران و نیر – سراب ما با گردنه‌های متعدد برای حضور در مرکز کشور روبرو هستیم اما این مسیر بدون گردنه و در بهترین شرایط اقلیمی و جغرافیایی ما را به مرکز کشور و استان‌های همسایه زنجان و گیلان متصل خواهد کرد.از همین رو این جاده به‌غیراز اهمیت منطقه‌ای و شهرستانی به‌عنوان یک پروژه ملی نیز محسوب می‌شود چرا که با اتمام این پروژه استان زنجان نیز با یک راه ایمن و مناسب به استان اردبیل و کریدور شمال کشور متصل می‌شود.

از امضای طومار تا وعده مسؤولان برای اتمام پروژه

اهمیت این پروژه در جنوب استان اردبیل تا به حدی بوده که اهالی شهرستان خلخال در سال ۹۵ با امضای طوماری که به امضای ۱۵ هزار نفر از اهالی رسید، از وزارت راه و شهرسازی خواستار تسریع در احداث و تکمیل این جاده شدند، در خواستی که متأسفانه در دولت وقت چندان اهمیتی بدان داده نشد و همچنان این پروژه در انتظار تکمیل است.پیش‌ازاین نیز مسئولان مختلف اعم از شهرستانی، استانی و کشوری در بازدید از این پروژه وعده‌هایی نسبت به اتمام این پروژه داده بودند و به‌عنوان نمونه، فرماندار سابق شهرستان خلخال در سال ۹۲ در بازدید از قطعه سه جاده خلخال - کلور - درام از اتمام این پروژه در خردادماه این سال خبر داده و گفته بود: با پیگیری‌های مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی این پروژه با پشتکار فراوان در حال انجام است و در اوایل خرداد ۹۲ بازگشایی اولیه به اتمام می‌رسد! اکبر بهنام جو استاندار سابق اردبیل نیز در سال ۹۶ از اتمام این پروژه تا دو سال آتی یعنی تا پایان سال ۹۸ خبر داده بود و پس از آن نیز همچنان شاهد وعده‌های بی‌ثمر مسئولان در خصوص اتمام این پروژه حیاتی برای استان اردبیل به‌خصوص شهرستان خلخال بوده‌ایم .در خصوص جاده کلور درام همواره مسئولان از کمبود اعتبار برای اجرای آن را صحبت کرده‌اند و در حال حاضر نیز تأمین اعتبار برای تکمیل این پروژه به یکی از اصلی‌ترین نکات در راستای تمکیل این پروژه حیاتی در جنوب استان اردبیل است.

اتصال اردبیل به بزرگراه رشت – قزوین از طریق کلور - درام

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص روند اجرایی این پروژه اظهار کرد: این پروژه در دو قطعه در حال اجراست که قطعه اول کیلومتر ۱ تا ۱۷.۵ و قطعه دوم ۱۷.۵ تا ۴۲ کیلومتری این راه را در بر می‌گیرد و تاکنون ۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکی در این مسیر انجام شده و ۱۵۴ دستگاه پل، ۹ دستگاه پل خاص و یک تونل در این مسیر اجرا شده تا این محور ارتباطی فاصله استان اردبیل را با مرکز کشور کوتاه کند. مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: از بخش کلور قسمت اصلی این محور ارتباطی آغاز شده و به منطقه درام و زنجان متصل می‌شود که یک مسیر نیز به سد منجیل و از آنجا به بزرگراه رشت – قزوین متصل می شود.

مسئولان استان اردبیل تکمیل پروژه کلور – درام را در اولویت خود قرار دهند

حجت‌الاسلام سیدرضا قدسی، امام‌جمعه شهرستان خلخال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: شاهراه کلور – درام یکی از حیاتی‌ترین پروژه‌های استان اردبیل به شمار می‌رود که بهره‌برداری از آن سبب خیروبرکت فراوانی برای شهرستان خلخال و کل استان خواهد شد.وی افزود: پروژه طی مدت اخیر با مشکلاتی مواجه بوده اما اکنون با تلاش نماینده شهرستان خلخال و مسئولان مربوطه، پروژه قرار است به‌زودی مجدداً از سوی پیمانکار ازسرگرفته شود.امام‌جمعه شهرستان خلخال با بیان اینکه مسئولان استان باید تکمیل پروژه را در اولویت خود قرار دهند، بیان کرد: باتوجه‌به مسیر مطلوب و ایمن این مسیر انتظار می‌رفت قبل از احداث جاده سرچم، ساخت مسیر کلور – درام در اولویت قرار گیرد چرا که ضمن کوتاه‌کردن مسیر اردبیل تا تهران سبب خروج جنوب استان از بن‌بست می‌شد اما اکنون که این اتفاق نیافته انتظار داریم مسئولان مربوطه توجه بیشتری را به این پروژه معطوف کنند تا به‌زودی شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.حجت‌الاسلام قدسی تأکید کرد: تکمیل پروژه جزو اساسی‌ترین مطالبات مردم شهرستان خلخال است و تکمیل آن سبب افزایش ورود گردشگر به استان می‌شود و بسیاری از مناطق استان در مسیر این راه قرار می‌گیرند و از بن بست خارج می‌شوند.

آخرین وضعیت پروژه کلور - درام

علی یوسف‌زاده، معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در اردبیل، اظهار کرد: مطابق آخرین گزارش مشاور پروژه راه‌سازی کلور – درام از پیشرفت ۳۹ درصدی برخوردار است و عملیات اجرایی که پیش‌ازاین به دلیل عدم تأمین مطالبات پیمانکار تعطیل شده بود، اکنون آغاز شده است.وی افزود: مبلغ ۷۰ میلیارد تومان از محل اوراق مالی به پروژه مذکور تخصیص‌یافته و در همین خصوص پیمانکار در حال تجهیز پروژه و استقرار خودروهای راه‌سازی در منطقه است تا عملیات اجرایی با سرعت مطلوب‌تری پیش رود.معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: ساخت ۴۲ کیلومتر از این پروژه بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل است و حدود ۱۳ کیلومتر نیز توسط استان همسایه زنجان در دست‌ساخت است.

یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان جهت تکمیل جاده کلور – درام نیاز است

یوسف‌زاده در خصوص زمان پایان این پروژه خاطرنشان کرد: مطابق قیمت‌های امروز یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز است تا پروژه به نتیجه نهایی برسد و به عبارتی تکمیل این پروژه منوط به تأمین اعتبارات موردنیاز است و نمی‌توان برای آن زمان مشخصی تعیین کرد.وی گفت: پروژه دارای ردیف بودجه ملی است و هر ساله وابسته به نظر دولت اعتبارات آن مشخص می‌شود و پس از آن نیز در طول سال هیچ اقدامی در راستای افزایش آن نمی‌توان انجام داد و همان اعتبار مصوب به پروژه تخصیص می‌یابد که این موضوع هم مزیت و هم معایبی را در پی دارد بااین‌حال تلاش‌ها برای تأمین اعتبار و تخصیص به‌موقع آن به پروژه جهت تسریع در عملیات اجرایی تداوم دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار