اشراف زدگی و اشرافی گری مخّل وحدت دولت و ملت است
حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلان، با اشاره به تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به نام "دولت و ملت، همدلی و هم زبانی: اظهار کرد: در سایه وحدت راستین و همدلی و هم زبانی اصیل، جامعه به رشد و صلاح و فلاح دست می باید. بنابراین بر همه اصحاب قلم و اندیشه و موثرین و دغدغه مندان لازم است در ابتدا سال به واکاوی عوامل تقویت وحدت ملت و دولت بپردازند.
وی یکی از مهم ترین عوامل شکننده وحدت بین ملت و دولت را اشرافی گری و اشراف زدگی عنوان کرد و افزود: فاصله طبقاتی و بی توجه شدن به محرومین مجالی برای همدلی و هم زبانی افراد و اقشار یک جامعه نمی گذارد.
مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاههای گیلان تصریح کرد: امیرالمومنین علی (ع) حتی هم سفره شدن فرماندار بصره عثمان بن حنیف با یکی از اشراف شهر را مذمت نموده و در یک توبیخ نامه به او می نویسد: " اما بعد، اى پسر حنيف، به من خبر رسيده كه مردى از جوانان اهل بصره تو را به مهمانى خوانده و تو هم به آن مهمانى شتافته اى، با غذاهاى رنگارنگ، و ظرفهايى پر از طعام كه به سويت آورده مى شده پذيراييت كرده اند; خيال نمى كردم مهمان شدن به سفره قومى را قبول كنى كه محتاجشان را به جفا مى رانند، و توانگرشان را به مهمانى مى خوانند! به لقمه اى كه بر آن دندان مى گذارى دقت كن، لقمه اى را كه حلال و حرامش بر تو روشن نيست بيرون افكن، و آنچه را مى دانى از راه هاى حلال به دست آمده بخور. "
حجت الاسلام مهدوی گفت: به یقین شما براساس ملاک و مبنای حکومت عدل علوی وقتی باخبر می شوید که یکی از میلیاردرهای شهر ( که البته سوءسابقه مشارکت و پشتیبانی در تهیه نماهنگ غیر اخلاقی و خلاف قانون در مدتی نه چندان دور، اعتراض متدینین را در پی داشته) جلسه همدلی و هم زبانی با حضور تعدادی از صاحب منصبان و شخصیت های سیاسی و اجتماعی برگزار می کند باید به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر قلم به انذار چرخاند و فریاد اعتراض آشکار نمود. چرا که وقتی مدعیان مردم داری که شخصیت و موقعیت کنونی خویش را به بها خون شهیدان و ایثارگری مردم رشید و فهیم ایران بدست آورده اند امروز بی محابا با صاحبان ثروت که دارای حسن شهرت نیستند، عکس یادگاری می گیرند فردای نه چندان دور برای حفظ قدرت و جایگاه و یا ارتقا مقام و موقعیت از این مکنت حتما بهره های غیر مشروع می گیرند و این یعنی جدایی دولت مردان و صاحب منصبان از توده عام مردم.
وی اضافه کرد: زیرا اگر دستیابی به مراکز مهم و حساس کشور مبتنی بر باندهای قدرت و ثروت باشد نه بر اساس لیاقت و شایستگی ها، آن هم به پشتوانه عقبه اجتماعی مردمی یقینا وحدت اصیل و ماندگار و پایدار بین دولت و ملت تحقق پیدا نمی کند و از این باب می باشد که مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس هشتم سفارش داشته اند « اين خيلى خطر بزرگى است كه كسى به خاطر تأمين نمايندگى در يك دوره، نزديك بشود به صاحبان ثروت يا به صاحبان قدرت؛ اين خيلى چيز بدى است؛ اين از آن چيزهائى است كه خداى متعال از آنها نمي گذرد و انتقام خواهد گرفت ... و روى جامعه اثر منفى مي گذارد.»
مسئول دفاتر نهاد رهبری در دانشگاههای گیلان یادآور شد: یقینا این انذار و هشدار به همه مسئولین و مقامات کشوری و لشگری قابل تعمیم است و یا تاکیدات امام راحل مبنی بر دوری از اشراف زدگی و مرفهین بی درد باید آویزه گوش مسئولین گردد که « آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته، از آن خوی کوخنشینی بیرون برود و به کاخنشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا میشود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخنشینی پیدا کنند خدای نخواسته، و از این خوی ارزنده کوخنشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم».
حجت الاسلام مهدوی گفت: یکی از نقاط برجسته در کلام امام خمینی(ره) این است که صاحبان واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را پابرهنگان می دانند و مدام بر این اصل تاکید دارند ایشان طی سخنانی که در دیدار مسئولین نظام در تاریخ 7/6/ 61 داشته اند، میفرمایند: « برای حیثیت خودتان، برای حیثیت کشورتان، باید این سر و پا برهنه ها را نگهشان دارید؛. اگر یک وقت سر خورده بشوند از دولت و خیال کنند که دولت دارد برای خودش یک کارهایی انجام میدهد و برای ما نیست و چطور، آن وقت هست که شما هر کدامتان ـ خدای نخواسته ـ از بین بروید، یک کسی برایتان فاتحه نمیخواند.
حجت الاسلام مهدوی در با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که قرآن کریم به آن پرداخته است نقش منفی مرفهین بی درد و عیاشان یک جامعه در روند وحدت و پیشرفت آن است خاطرنشان کرد: در طول تاریخ اولین قشری که دعوت انبیای الهی را اجابت نموده اند مستضعفین و کوخ نشینان بوده اند در حالی که به نص آیات متعدد قرآن مهم ترین گروهی که مقابل انبیاء ایستادگی می کردند اشراف و خوش گذرانها و به تعبیر قرآنی «ملا» و « مترفین» بودند.