جریان آب آشامیدنی در مشگین‌شهر وصل شد

نماینده مجری طرح‌های توسعه منابع آب شهرستان مشگین‌شهر گفت: آب آشامیدنی مشگین‌شهر که بر اثر تخریب تاسیسات آبرسانی ناشی از ذوب شدن برف ارتفاعات سبلان قطع شده بود، وصل و وارد مدار شد.
کد خبر: ۹۶۰۴۲۶۸
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵

جریان آب آشامیدنی در مشگین‌شهر وصل شد

علیرضا معتمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج با بیان اینکه آب آشامیدنی مشگین‌شهر برقرار است و فعلا مشکلی در تامین آب وجود ندارد ، افزود: طی چند روز اخیر به دنبال ذوب شدن برف در ارتفاعات سبلان در اثر افزایش دمای هوا، که افزایش رواناب در رودخانه «خیاوچای» و آسیب به تاسیسات آبرسانی مشگین‌شهر را موجب شده بود، مشکلاتی را در تامین آب منطقه ایجاد کرد که با تلاش شبانه‌روزی همکاران این مشکل حل شده و هم‌اکنون آب پایدار در این شهر برقرار شده است.

وی اظهار کرد: از همان لحظه اولیه تیم‌های تخصصی در محل تامین آب مشگین‌شهر در آبگیر خیاو چای و نهر خاتون مستقر شده و عملیات لایروبی حوضچه‌های رسوبگیر را انجام دادند.

معتمدی ادامه داد: بخشی از قطعی آب مشگین‌شهر در همان ساعات اولیه برقرار شد و بخش دیگر نیز با انجام عملیات لایروبی و رسوب برداری از حوضچه‌های آبگیر انجام گرفته و در حال حاضر مشکلی در تامین آب این شهرستان وجود ندارد.

نماینده مجری طرح‌های توسعه منابع آب شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۳۵۰ لیتر آب از طریق آبگیر خیاوچای و ۱۵۰ لیتر از طریق نهر خاتون و در مجموع ۵۰۰ لیتر در ثانیه وارد تصفیه‌خانه مشگین‌شهر می‌شود.

وی با تاکید براینکه پایدارسازی شرایط منوط به بهبود شرایط جوی (کاهش دمای هوا) و کمتر شدن رواناب است، افزود: امیدوارم مسئولان استانی و کشوری فکری اساسی به حل مشکل تامین آب آشامیدنی کنند تا در این فصل با گرم شدن هوا و ذوب برف کوه سبلان و وقوع رواناب، شاهد تخریب تاسیسات آبرسانی و همچنین قطعی آب در مشگین‌شهر نشویم.

به گزارش بسیج، در حوضه مربوط به شهرستان مشگین‌شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره‌برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر اکثر سدهای منطقه از آورد خوبی برخوردار نیستند.

بر این اساس از مجموع ۳۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت منابع آب شهرستان مشگین‌شهر، ۱۹۴ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های سطحی و ۱۱۱ میلیون متر مکعب مربوط به منابع آب‌های زیرزمینی است که هم‌اکنون ۶۰ درصد آب‌های سطحی در بخش‌های مختلف به بهره برداری می‌رسد.

شهرستان مشگین‌شهر با ۱۵۵ هزار نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری شمال غربی اردبیل و در دامنه کوه سبلان قرار دارد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار