امید بر باد رفته کشاورزان؛ گندمی که به بذر سال آینده تبدیل نشد

خرید تضمینی گندم از سوی دولت یکی از اقدامات مؤثر در افزایش میزان تولید این محصول استراتژیک بوده که اما تأخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل، کشاورزان را با مشکل جدی روبرو کرده است؛ عدم پرداخت به موقع این مطالبات، توان مالی کشاورزان را کاهش داده و آینده تولید گندم در استان را با مشکلاتی مواجه کرده است.
کد خبر: ۹۶۲۲۴۲۵
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
امید بر باد رفته کشاورزان؛ گندمی که به بذر سال آینده تبدیل نشد
به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، عرق کشاورزان هنوز بر تنشان خشک نشده بود که دغدغه جدیدی بر دلشان نشست؛ دغدغه پرداخت نشدن مطالبات گندم؛ گندمی که حاصل ماه‌ها تلاش و رنج بود و اکنون به جای آنکه به بذر سال آینده تبدیل شود، به مشکلی جدی برای کشاورزان بدل شده است.سال زراعی امسال، کشاورزان استان اردبیل بیش از پیش به کشت گندم روی آوردند. با افزایش تولید از ۲۴۰ هزار تن به بیش از ۴۰۰ هزار تن، امیدها به سالی پربرکت بالا رفته بود. هر کیلوگرم گندم با قیمت ۱۷۵۰۰ تومان به صورت تضمینی خریداری شد، اما این قیمت دلگرمی چندانی برای کشاورزان نداشت. دیرکرد در پرداخت مطالبات، تلخی این شیرینی را دوچندان کرده است.یکی از کشاورزان با گلایه می‌گوید: یک ماه است گندم را به تعاونی تحویل داده‌ایم، اما هنوز پولی دریافت نکردیم. نمی‌دانیم کی قرار است مطالباتمان پرداخت شود. این همه تأخیر در پرداخت، توان مالی ما را به شدت کاهش داده است.کشاورز دیگری نیز با تأیید این گفته‌ها، تصریح می‌کند: ما گندم را در اواخر بهار تحویل دادیم، اما تاکنون تنها ۳۰ درصد از مطالباتمان را پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که هزینه‌های تولید هر روز بیشتر می‌شود و ما برای خرید بذر و نهاده‌های کشاورزی به پول نیاز داریم.آمارها حکایت از آن دارند که تاکنون تنها ۳۸ درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است. این یعنی بخش عمده‌ای از درآمد کشاورزان هنوز در گرو است و آن‌ها نمی‌توانند برای خرید بذر و نهاده‌های کشاورزی برای کشت بعدی برنامه‌ریزی کنند.

کشاورزان ما برای تامین بذر و نهاده با مشکل جدی روبرو هستند

صدیف بدری، رئیس مجمع نمایندگان استان اردبیل، در تذکری جدی به وزارت جهاد کشاورزی، نسبت به تأخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان ابراز نگرانی کرد. وی در نطق خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بندهای ۹، ۳ و ۱۳ اصل سوم قانون اساسی، تأکید کرد که بیش از ۵۰ درصد مطالبات گندم‌کاران اردبیلی که محصول خود را به دولت فروخته‌اند، پرداخت نشده است. این وضعیت، کشاورزان را با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم توانایی در پرداخت بدهی‌های بانکی و تأمین نهاده‌های مورد نیاز برای کشت آتی مواجه کرده است.بدری با بیان اینکه افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت کود نیز بر مشکلات کشاورزان افزوده است، گفت: دولت محصولات کشاورزی را به نرخ روز خریداری می‌کند، اما در زمان پرداخت مطالبات، به کمبود منابع مالی استناد می‌کند.وی همچنین خاطرنشان کرد که عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، می‌تواند به کاهش تولید گندم در استان و در نتیجه، تأثیر منفی بر خودکفایی کشور در این محصول استراتژیک داشته باشد.نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی، خواستار اقدام عاجل دولت برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران شد.

پرداخت ۲۲۵۴ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم در اردبیل

غفور آقایی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون ۲۲۵۴ میلیارد تومان از این مبلغ به حساب کشاورزان واریز شده است، افزود: با وجود تکمیل خرید تضمینی گندم در شهرستان‌های شمالی استان از جمله بیله‌سوار، پارس‌آباد و گرمی، این فرایند همچنان در شهرستان‌های مشکین‌شهر، اردبیل، نمین، نیر، سرعین، خلخال و کوثر ادامه دارد. آقایی با اشاره به اینکه ۲۳ میلیارد تومان از مبالغ خرید تضمینی هنوز ثبت نشده است، تصریح کرد: با احتساب مبالغ ثبت نشده، مجموع اعتبارات پرداخت شده به کشاورزان به ۳۸۱۵ میلیارد تومان می‌رسد.وی در پایان تاکید کرد که دولت مصمم است با پرداخت کامل ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب، به تعهدات خود در قبال کشاورزان تا پایان شهریور ماه عمل کند.

آینده کشاورزی اردبیل در گرو پرداخت مطالبات گندم‌کاران

تأخیر در پرداخت مطالبات گندم، آینده کشاورزی استان اردبیل را با ابهام مواجه کرده است. بسیاری از کشاورزان به دلیل نداشتن توان مالی، از خرید بذر و نهاده‌های کشاورزی برای کشت سال آینده باز می‌مانند. این امر می‌تواند منجر به کاهش تولید گندم در سال‌های آینده و افزایش وابستگی کشور به واردات گندم شود.برای حل این مشکل، نیاز به اقدامات فوری و اساسی است. دولت باید با اولویت‌بندی پرداخت مطالبات کشاورزان، به تعهدات خود عمل کند. همچنین، باید تدابیری اندیشیده شود تا از تکرار چنین مشکلاتی در سال‌های آینده جلوگیری شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار