خبرهای داغ:

سنت ۱۲۰۰ ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود

سنت ۱۲۰۰ ساله باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود
راهپیمایی زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع)
کد خبر: ۹۶۲۲۶۷۵
|
۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۸
 

به گزارش سرویس خبری بسیج جامعه زنان-معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مقدس گفت: در سالروز شهادت امام رضا (ع) راهپیمایی زنان نوغان در ساعت ۸ صبح از کوچه نوغان به سمت بارگاه منور رضوی برگزار می‌شود.

از مشهد، محسن داوری در حاشیه جلسه هماهنگی برگزاری راهپیمایی زنان نوغان در مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زنان نوغان نخستین کسانی بودند که مویه کنان در جوار پیکر پاک فرزند فاطمه(س) حاضر شدند و پرپر شدن این امام غریب را به مادرش زهرا(س) تسلیت گفتند و امروز زنان نوغان با آمدن سی‌ام صفر شیون می‌کنند، اشک می‌ریزند و در رثای مظلومیت شهیدی که امیر مهربانی بود و توسط شقی‌ترین مردم، فرسنگ‌ها دور از وطن، به شهادت رسید، خون می‌گریند.

راهپیمایی زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع)

معاون استاندار و فرماندار شهرستان مشهد مقدس ضمن اشاره به اینکه سنت عزاداری زنان نوغان با توجه به سابقه تاریخی طولانی که دارد اما زیاد به آن پرداخته نشده است، افزود: در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این مناسبت تاریخی، یک نشست هماهنگی پیرامون این رویداد برگزار شد تا بتوانیم به صورت سازمان یافته‌تر نسبت به سال‌های قبل این مراسم را برگزار کنیم.

وی ادامه داد: با حضور دستگاه‌های متولی و حوزه‌های مرتبط با بانوان، تقسیم کار در این جلسه صورت گرفت و بنا شد طبق برنامه‌ریزی؛ ساعت ۸ صبح مصادف با سالروز شهادت امام رضا (ع) راهپیمایی زنان نوغان از کوچه نوغان به سمت بارگاه منور رضوی به شکلی باشکوه آغاز و سپس مراسم عزاداری و سخنرانی در حرم مطهر برگزار خواهد شد.

راهپیمایی زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع)

پیشینه این سنت هزارساله 

محله نوغان کنونی نیز که بازمانده منطقه نوغان در گذشته بوده، تقریبا در جوار بارگاه منور رضوی قرار گرفته و یکی از محله های قدیم شهر مشهد است که بافت خود را حفظ کرده و کمتر دستخوش تغییر قرار گرفته است. به گواه تاریخ ۱۲۰۰ سال پیش و پس از شهادت امام رضا(ع) نخستین بیرق عزا برای آن حضرت در محله نوغان، آن هم توسط زنان سیاه پوش اش برخاست، نخستین گریه ها و مویه ها برای شهادت جانسوز امام رئوف از این محله به گوش رسید و نخستین حرکت هیات عزاداران در این محله برپا شد و مسیر خود را به سمت مرکز شهر آغاز کرد.

راهپیمایی زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا(ع)

با شهادت غریبانه امام رئوف حضرت ثامن الحجج(ع) زنان نوغان هنگامی که از شهادت مولا امام رضا(ع) با خبر شدند، با بخشیدن مهریه‌های خود به شوهرانشان، اجازه گرفتند تا در آن هنگامه غمبار و حزن انگیز که سلاله پاک رسول خدا(ص) به زهر مأمون عباسی تا عرش عروج کرده بود، شاخه‌های گلی را تهیه دیده و برای عرض ارادت به امام الرئوف(ع) راهی تشییع پیکر شدند و بسیار پرشکوه در این مراسم جانسوز و جانگداز شرکت جستند و این کار نیک غریب نوازی و مهمان نوازی را برای خود به ثبت رساندند، اقدامی که برای همیشه تاریخ ماندگار بوده و خواهد ماند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار