بخش دام کشت و صنعت مغان توسعه می‌یابد

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: بخش دام این مجتمع تولیدی ملی از طریق افزایش دام مولد، تکثیر نژادهای پربازده و نیز با بهره گیری استفاده از توان علمی و فنی کارشناسان بومی توسعه می‌یابد.
کد خبر: ۹۶۲۴۵۵۰
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۳

بخش دام کشت و صنعت مغان توسعه می‌یابد

صمد بهزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار بسیج تعداد دام سنگین مجتمع تولیدی کشت و صنعت مغان را ۲۱ هزار راس اعلام کرد و گفت: هم اینک این واحد بزرگ اقتصادی با محوریت تولید شیر، دارای پنج ایستگاه دام شیری، ۲ ایستگاه پرورش تلیسه، یک ایستگاه پرورش گوساله نر اصیل، یک ایستگاه پرورش نژاد سیمنتال و مونت بیلیارد، کارخانه خوراک دام، واحد سیلو، واحد مراکز تغذیه فعال است.

وی تکثیر نژادهای دام سنگین پربازده از جمله سیمنتال، مونت بیلیارد و جرسی و حرکت به سمت تولید گوشت و لبنیات را از جمله برنامه‌های توسعه بخش دام شرکت کشت و صنعت مغان عنوان کرد و افزود: هر ایستگاه گاو شیری به صورت مستقل و با داشتن حدود ۲ هزار راس دام مولد و تولید روزانه حدود ۵۰ تن شیر فعالیت دارد و تمامی عملیات پرورش دام‌های شیری و گوساله‌های شیرخوار در هر ایستگاه به صورت مستقل انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: ایستگاه‌های گاو شیری، گوساله تولیدی خود را به ایستگاه پرورش تلیسه تحویل داده و بعد از حدود ۱۵ ماه، تلیسه آبستن از ایستگاه تلیسه تحویل می گیرد و به این طریق، عملیات تولید و پرورش دام به صورت مستمر ادامه می یابد.

وی میزان سالانه تولید شیر در مجتمع کشت و صنعت مغان را بیش از ۷۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: حدود ۹ هزار راس دام این واحد تولیدی نیز در گروه گوساله پرواری، گوساله گوشتی بالای ۴۵۰ کیلو، گاو حذفی عادی و تلیسه‌های حذفی قرار گرفته و برای تامین گوشت در مناطق مختلف کشور عرضه می شود.

بهزاد، تامین خوراک را مهمترین بخش و دغدغه اصلی مدیران این مجتمع تولید کشاورزی ذکر کرد و افزود: واحد دام کشت و صنعت مغان سالانه به ۱۵۰ هزار تن خوراک نیاز دارد که همه این نیاز به خوراک دام، در اراضی زراعی و کارخانه‌های فرآوری خوراک دام تولید و مصرف می شود.

وی خرید ۱۰ هزار تن جو و ذرت از بخش خصوصی، کاشت ذرت علوفه ای در چهار هزار هکتار از اراضی این مجتمع، عقد قرارداد با بخش خصوصی برای تامین ذرت علوفه ای به مقدار بیش از ۱۶۰ هزار تن با میزان ذخیره استراتژیک ۱۵ ماهه، تامین ۱۴ هزار تن ذرت دانه‌ای و ۱۲ هزار تن جو دامی توسط خود شرکت، احداث ایستگاه سه هزار راسی توسعه بخش گاوداری و احداث ۱۰ دهه جایگاه خشک پرورش دام سنگین به منظور کاهش تراکم دام در جایگاه‌ها را از حمله برنامه‌های جدید شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین، استفاده از ظرفیت خالی واحد پرواربندی این مجتمع بزرگ تولیدی پس از ۲۰ سال با واردات ۲ هزار راس گوساله نر با وزن ۱۵۰ الی ۲۰۰ کیلو از کشور روسیه و پرورش آن در این محل با هدف تولید گوشت تنظیم بازار، برنامه ریزی انجام شده برای زایش ۵۰۰ راس گوساله ماده جرسی و احداث ایستگاه مستقل شیری نژاد جرسی از جمله اقدامات تکمیلی برای توسعه بخش دام این مجتمع اقتصادی عنوان کرد.

وی در ادامه از آغاز پرورش دام سبک با ظرفیت یکهزار و ۵۰۰ راس گوسفند نژاد مغانه و پرورش زنبور عسل با ۳۰۰ کلنی را از جمله اقدامات نوین بخش دام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ذکر کرد.

بهزاد همچنین از انجام اقدامات اولیه برای راه‌اندازی ۲۴ جایگاه دام سبک به ظرفیت ۱۰۰ هزار راس با مشارکت بخش خصوصی در داخل مجتمع تولیدی کشت و صنعت و دامپروری مغان خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری برای نوسازی بخش‌های مختلف شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان ضروری است.

به گزارش بسیج، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری به ظرفیت ۲۱ هزار راس دام سنگین، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر به فرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار