به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، انقلاب اسلامی ایران از ابتدای شکلگیری تا به امروز برآمده از متن ملت بوده و در هر صحنهای سعی کرده ظرفیت مردمی را نشان دهد.
بدونتردید یکی از اصلیترین حضور مردم برای نقشآفرین طی سالها پس از انقلاب، انتخابات بوده که مردم با حضور قدرتمند و باشکوه در آن اثبات کردند که این نظام مبتنی بر مردمسالاری دینی است.
شکلگیری بیش از ۴۰ انتخابات در ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی نشان میدهد آرمانهای انقلاب مبتنی بر حضور مردم در جایگاه تعیین سرنوشت خود است و روند حرکتی انقلاب اسلامی نیز این امر را محقق کرده است.
مشارکت مردم در سالهای اخیر همواره روبهرشد بوده و در جهان زبانزد است این حضور پرشور نشان از اهمیت نقشآفرینی برای سرنوشت خود در نزد مردم این کشور است.
حال کشور ما در شرایطی در آستانه انتخابات قرار گرفته که دشمن در سالهای اخیر تمام تلاشش را برای سردکردن مردم انجام داده است، اما این بار نیز هر نقشه شوم آنها با حضور مردم فهیم ایران اسلامی در پای صندوقهای رأی نقش برآب خواهد شد.
حجتالاسلام محسن مفید، رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه در خصوص زمان تبلیغ نامزدها، اظهار کرد: بعد از انتشار آگهی اسامی نامزدهای تأیید شده توسط فرمانداران مراکز حوزههای انتخابیه در دوم اسفندماه؛ تبلیغات از سوم تا دهم اسفندماه مجاز است و در ۱۱ اسفندماه انتخابات ۱۴۰۲ برگزار میشود.
وی در رابطه با چگونگی نحوه تبلیغات، گفت: در چارچوب قانون مشخص شده که هر نامزدی میتواند یک ستاد تبلیغات مرکزی اعم از خواهران و برادران داشته باشد و در مناطق شهرداری هم ستاد فرعی و در شهرهای حوزه انتخابیه خود هم میتواند ستاد داشته باشد.
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه ادامه داد: براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاحیه مردادماه سال ۱۴۰۲، یک شرایط جدید برای تبلیغات بیان شده که در فصل هفتم این قانون به جرائم و تخلفات انتخابات اشاره شده است.
وی تصریح کرد: داوطلبان، ستادها و طرفداران آنها حتما با دقت این قانون بهویژه فصل ششم و هفتم را مطالعه کنند و عنایت داشته باشند بسیاری از امور جرم تلقی شده و جرمانگاری شده و برای آن مجازاتهای قابل توجه در نظر گرفته شده است.
مفید در توضیح تخلفات انتخاباتی، اضافه کرد: در ماده ۷۶ قانون انتخابات مجلس الصاق اعلامیه، پوستر و هرگونه آگهی تبلیغاتی روی علائم رانندگی، تابلو بیمارستانها، تابلو مدارس و سایر موسسات آموزشی، سازمانهای عمومی و ادارات دولتی، سازمانهای وابسته به دولت و خودروهای دولتی، تأسیسات عمومی دولتی صندوقهای پست باجههای تلفن پستهای برق و تلفن و همچنین اماکن بخش خصوصی مگر با رضایت اشخاص ممنوع و جرمانگاری شده و برای مرتکبان جرم مجازات درجه هفت موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: در ماده ۸۲ همین قانون یکسری از اقدامات را با عنوان جرائم انتخاباتی و تبلیغاتی در نظر گرفتند، نظیر اقدامات مقایر امنیت ملی، دادن وعدههای خارج از اختیارات قانونی نمایندگان توسط نامزدها، هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن و اظهار مطالب خلاف واقعیت، دیوارنویسی، تخریب و پارهکردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی، نصب یا توزیع محتوی و یا آثار تبلیغات انتخابات تهیه شده بدون رعایت مفاد آن، استفاده از آثار تبلیغاتی مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و یا برهمزدن اجتماعات و سخنرانیهای قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروانهای تبلیغاتی، رأی دادن با مدارک شناسایی جعلی متعلق به دیگری، رأی گرفتن با مدرک شناسایی کسی که حضور ندارد رأی دادن بیش از یکبار، تقلب، جعل، دستکاری، تخریب، از بین بردن، جابجایی، ربودن و یا اخفا آرا صورتجلسات، اسناد، مدارک، تجهیزات؛ برنامهها، کم و یا زیاد کردن آرا و تعرفهها جرمانگاری شده است.
مفید اضافه کرد: هرگونه کمک به نهادهای حمایتی، هیئات، مساجد مصدق خرید و فروش رأی تلقی میشود جرمانگاری شده و جرمهای درجه ۶ و هفت به استثنای حبس در نظر گرفته شده که علاوه بر فرد خاطی که ممکن است از اعضای ستاد انتخابات باشد یا طرفداران، شخص نامزد هم باید پاسخگوی عملکردها باشد.
رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه در خصوص مسائل اجرایی انتخابات پیشرو، اظهار کرد: از پانزدهم مردادماه امسال دستور شروع فرایند انتخابات را توسط وزیر کشور صادر شد، پیش ثبتنامها در مرحله بعد ثبتنام قطعی داوطلبان شکلگیری هیأتهای اجرایی و نظارت تشکیل و بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأتهای نظارت استان و مرکزی را پشت سر گذاشتیم.
وی ادامه داد: الان در فرصت ۳۰ روزهای هستیم که شورای نگهبان در حال بررسی شکایت کسانی است که در هیأت نظارت مرکزی صلاحیت آنها احراز نشده یا عدم تأیید صلاحیت شده و در نهایت ۲۰ بهمنماه شورای نگهبان رأی خود در خصوص صلاحیت داوطلبان ابلاغ خواهد کرد.
مفید اضافه کرد: تقریبا مراحل اجرایی فرآیند انتخابات پشتسر گذاشته شده و در قوه قضائیه ستادهای پیشگیری بررسی با جرائم و تخلفات انتخابات چندین جلسه برگزار کرده و فضای انتخابات را رصد میکنند.
وی تصریح کرد: در نهاهای امنیتی اطلاعاتی انتظامی هر کدام مأموریتهای انتخاباتی برای آنها تعریف شده که در طول این مدتی که پشت سر گذاشتیم و پیش رو داریم وظایف قانونی خود را در حوزه برگزای انتخابات به درستی انجام دادهاند.
*انتخابات ایران کاملا مردمی است
مفید با بیان اینکه انتخابات در ایران به صورت مردمی برگزار میشود، در توضیح مردمی بودن آن اضافه کرد: ۲ نهاد اصلی را داریم که مستقیما وظیفه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند یکی دولت که وزارت کشور در حوزه اجرایی مباحث انتخابات را دنبال میکند؛ دیگری شورای نگهبان که وظیفه نظارت بر فرآیند انتخابات را برعهده دارد.
وی افزود: وزارت کشور و شورای نگهبان موظف هستند بستر را برای معتمدان مردم در راستای برگزاری انتخابات چه در حوزه اجرا و چه در حوزه نظارت فراهم کنند؛ بر همین اساس فرمانداران و بخشداران افرادی از معتمدین مردم معرفی میکنند که این افراد از بین خود اعضای اصلی هیأت اجرایی که وظیفه برگزاری انتخابات را برعهده دارند، انتخاب میکنند.
رئیس هیأت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه اضافه کرد: در حوزه اجرا کاملا نماینده مردم هستند که از بین خود افرادی را انتخاب میکنند و از منتخبین هیأت اجرایی شکل میگیرد و در حوزه نظارت یک هیأت نظارت مرکزی داریم بعد هیأت نظارت استانی، شهرستانی و بخش که کاملا معتمدان مردم هستند و وظایف قانونی که شورای نگهبان بر عهده دارد توسط این معتمدان مردم در هیأتهای نظارت دنبال میشود.
وی اضافه کرد: در حوزه شعب، نماینده فرماندار اعضای اجرایی رئیس نظارت یا ناظر مسوول که وظیفه نظارت در شعبه را داریم و اعضای حاضر همه اینها از آحاد مردم هستند که وظیفه برگزاری انتخابات را در شعب برعهده دارند؛ پس فرایند انتخابات در ایران کاملا به واسطه خود مردم چه در حوزه اجرا و چه در حوزه نظارت انجام میشود.
مفید در ادامه اشارهای به انتخابات مجلس خبرگان رهبری داشت و آن را مهمترین انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: اهمیت انتخابات مجلس خبرگان رهبری به مراتب از انتخابات مجلس شورای اسلامی و حتی انتخابات ریاست جمهوری بالاتر است، چون زمانی که باید تصمیم بگیرند و ظیفه قانونی خود را انجام دهند آن تصمیم و وظیفه برای کشور، نظام و اسلام بسیار مهم خطیر و سرنوشتساز است و آن به هنگام انتخاب رهبر است؛ انتخاب رهبر بسیار بسیار مهم و وظیفه خطیری است که مجلس خبرگان رهبری این امر خطیر را برعهده دارد بنابراین انتخابات بسیار مهمی است و اهمیت این انتخاب از انتخابات مجلس مهمتر و بالاتر است.