خبرهای داغ:

معرفی کامل سنگ نبشته اورارتویی رازلیق در روستای دیزج سفید

تبریز- این سنگ تاریخی در یک کیلومتری روستای دیزج سفید شهرستان سراب قرار دارد و جزو آثار تاریخی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.
کد خبر: ۹۳۷۲۳۵۴
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، در سایت رسمی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره سنگ تاریخی اورارتویی رازلیق سراب نوشته شده است: این سنگ تاریخی در یک کیلومتری روستای دیزج سفید شهرستان سراب قرار دارد و جزو آثار تاریخی آذربایجان شرقی محسوب می شود.

در ادامه نوشته سایت رسمی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری درباره این سنگ تاریخی در روستای دیزج سفید شهرستان سراب آمده است: 

«در قرن نهم قبل از میلاد از اقوام بومی کوهستان های جنوب قفقاز دولت تازه ای بوجود آمد که به “اورارتو” شهرت یافت. اورارتوها در کشورگشایی های خود مناطق آذربایجان فعلی را نیز تسخیر کردند. دو کتیبه سنگی رازلیق و نشتبان واقع در شهرستان سراب از یادگاران دوران حکومت پادشاهان اورارتو می باشد، که به فتح نامه شاهان اورارتو شهرت یافته اند. کتیبه سنگی رازلیق مانند کتیبه اورارتویی نشتبان کاملاً رو به جنوب و در دل سنگ خارایی به رنگ خاکستری مایل به آبی در بدنه کوهی بنام زاغان نقر شده است. این کتیبه به فرمان آرگیشتی دوم، پسر روسا پادشاه اورارتو، تقریبا طی سالهای ۷۶۰ قبل از میلاد در لوحی سنگی به ابعاد ۸۲ ×۱۱۰ سانتی متر و در شانزده سطر به خط میخی نقر شده است.

متن کتیبه حکایت از حکومتی قدرتمند قبل از اورارتو در منطقه دارد. بطوریکه در سطر هشتم اصطلاح “به زور ” را در تسخیر قلعه یادآور می شود. از طرفی قدرت و جایگاه خداگونه پادشاهان اورارتو را نیز نشان می دهد.

همانگونه که در متن کتیبه آمده است در محل کتیبه قلعه ای نظامی وجود داشته است. آثار این قلعه هنوز هم در محل مشهود می باشد. در آن دوران از پای کوه زاغان تا پای کتیبه پلکانی به طول ۲۰۰ متر در بدنه کوه با حکاکی سنگها تعبیه شده بود که به مرور زمان فرسوده شده ولی چندین پله در پای کوه هنوز بصورت نیمه فرسوده و مدفون در خاک باقی مانده است.

کتیبه رازلیق علاوه بر تاریخ ۲۸۰۰ ساله در منطقه ای بسیار زیبا و سرسبز با رودخانه ای نسبتاً پر آب و نشات گرفته از دامنه های سبلان واقع شده است. درهم آمیختگی تاریخ با طبیعت بکر جذابیت ویژه ای به این منطقه از شهرستان سراب بخشیده است.

این کتیبه در سال ۱۳۴۷ با شماره ۷۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. تاریخ ثبت ملی این اثر با توجه به محدودیت ثبت آثار در آن دوره، اهمیت و جایگاه والای تاریخی و فرهنگی آن را نشان می دهد.
 
سنگ نبشته رازلیق در شمال جغرافیای سراب و به فاصله ۱۲ کیلومتر از مرکز شهر در بستر رودخانه “پسلر” واقع شده است. ۸ کیلومتر از مسیر آسفالته بوده و بقیه مسیر شوسه می باشد. این سنگ نبشته علیرغم نام ظاهری آن در دره رودخانه پسلر در کفشن روستایی بنام دیزج سفید و مابین روستای میراکوه علی میرزا و دیزج سفید قرار گرفته، ولی بنام سنگ نبشته رازلیق شهرت یافته است.
 
کتیبه از روستای رازلیق ۴ کیلومتر و از روستای دیزج سفید یک کیلومتر فاصله دارد.
 
بنابراین گزارش، بررسی های به عمل آمده از اطراف کتیبه تاریخی رازلیق نشان می دهد که این کتیبه در نزدیکی روستای دیزج سفید است و دلیل مشهوریت این کتیبه به دلیل روستای رازلیق نیست، بلکه نام منطقه و قلعه ای که این سنگ در آن نقش بسته، به نام رازلیق است و علاوه بر این، این منطقه زیر نظر دهستان رازلیق است و به همین دلیل این سنگ تاریخی به سنگ تاریخی رازلیق شهرت گرفته است اما در نزدیکی های روستای دیزج سفید شهرستان سراب است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار