خبرهای داغ:
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان؛

اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در استان قزوین احداث می شود/ نیازمند مدیریت مصرف برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۲ هستیم

اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در استان قزوین احداث می شود/ نیازمند مدیریت مصرف برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۲ هستیم
اوجاقی عنوان کرد: طرح احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین به تصویب رسیده و عمدتا از سوی شرکت شهرک های صنعتی و مسوولان استان در حال پیگیری است. 
کد خبر: ۹۵۲۲۰۳۲
|
۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳

 

قزوین_ به گزارش خبرنگار بسیج، نشست خبری مدیران صنعت آب و برق استان با حضور اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شرکت توزیع نیروی برق قزوین برگزار شد.

منصور اوجاقی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان در این نشست ضمن اشاره به اهمیت موضوع جهاد تبیین بیان کرد: اگر امروز ملزم به جهاد تبیین هستیم مشخص است که مهمترین ابزار و موثرترین عوامل این جهاد رسانه و اصحاب رسانه است. 

بزرگترین ظرفیت تولید نیروگاه بادی در استان قزوین فعال است  

وی ضمن گرامیداشت هفته صرفه جویی گفت: روشن است که برق کالایی گرانبهاست که تولید و توزیع آن با صرف هزینه های گزاف و مشقت های بیشمار انجام می شود. حدود هفت هزار مگاوات نیروگاه جدید که طی سال گذشته به مدار وارد شد که هزار و ۴۰ مگاوات مربوط به نیروگاه های تجدید پذیر(خورشیدی و بادی) است. در استان قزوین با حدود ۱۶۳ مگاوات، سه نیروگاه بادی فعال است که بزرگترین ظرفیت در بین استان ها در سطح کشور با تولید حدود ۱۷۰ مگاوات برق رتبه اول کشور را داراست.

اولین شهرک انرژی خورشیدی کشور در استان قزوین احداث می شود 

اوجاقی اظهار کرد: طرح احداث اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین به تصویب رسیده و عمدتا از سوی شرکت شهرک های صنعتی و مسوولان استان در حال پیگیری است. 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان عنوان کرد: اوج مصرف برق در ایام عادی حدود ۴۵ هزار مگاوات با ظرفیت منصوب ۹۱ هزار مگاوات می باشد که مشکلی برای تامین این میزان برق وجود ندارد اما در فصل گرم با اضافه شدن بارهای سرمایشی که بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار مگاوات می باشد(یعنی بیش از ۶۰ درصد باری که در ایام عادی وجود دارد)، مصرف برق به بیش از ۷۰ هزار مگاوات افزایش می یابد که در این صورت در تامین بار دچار مشکل می شویم. 

صنعت برق توانست پیک تابستان سال گذشته را با کمترین عوارض سپری کند 

وی افزود: ۹۱ هزار مگاوات، ظرفیت منصوب است و در عمل این میزان توزیع میسر نمی شود و ظرفیت واقعی و عملکرد دقیق، به دلیل شرایط مختلف محیطی و ارتفاع از سطح دریا و غیره پایین تر از این میزان است. این ناترازی چندین سال وجود داشت و سال گذشته با برنامه ریزی که در سطح وزارت نیرو انجام شد و اجرای یکصد اقدامی که پیش بینی شده بود خوشبختانه صنعت برق توانست پیک تابستان را با کمترین عوارض سپری کند. 

نیازمند مدیریت مصرف همگانی برای گذر از پیک تابستان ۱۴۰۲ هستیم

اوجاقی تصریح کرد: در سال‌جاری نیز ۱۴۰ اقدام پیش بینی شده بود که اغلب اجرا شده و امیدواریم تابستان ۱۴۰۲ را نیز همچون سال گذشته به خوبی سپری نماییم. به همین منظور نیازمند مدیریت مصرف هستیم و طبق پیش بینی وزارت نیرو، مصارف خانگی و تجاری خط قرمز بوده و هیچ برنامه ای برای اعمال خاموشی در این دو بخش وجود ندارد بلکه هدف این است با تشویق مشترکین، کاهش مصرف صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان اضافه کرد: در همین راستا طرح «۲۰=۱» راه اندازی شد که هر مشترکی که بتواند به اندازه یک کیلو وات مصرف خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهد به اندازه هزینه بیست کیلو وات به طور میانگین پاداش دریافت خواهد کرد. 

۳۰۰ صنعت سنگین و انرژی بر در کشور فعالیت می کنند

وی یادآور شد: در شهرک های صنعتی نیز به منظور رعایت الگوی مدیریت مصرف، یک نصف روز از ساعت ۱۱ صبح تا ساعت ۱۱ شب در طول هفته خاموشی در نظر گرفته شده است. در کل کشور بیش از ۳۰۰ صنعت بزرگ و سنگین وجود دارد که انرژی بر هستند و عمدتا مشترک شرکت های برق منطقه ای هستند و در برق منطقه ای زنجان که برق قزوین نیز زیر مجموعه آن می باشد حدود ۱۷ مشترک انرژی بر وجود دارد که تعدادی از آنها در استان قزوین هستند.

اوجاقی بیان کرد: برای کل این ۳۰۰ صنعت انرژی بر، حدود ۶ هزار مگاوات مدیریت مصرف پیش بینی شده که روزانه اعمال می شود که از دو هفته قبل این کار آغاز شده است. امسال که سال رشد تولید است هر چه قدر بتوانیم در بخش اداری و خانگی صرفه جویی در مصرف داشته باشیم می توانیم مصرف را به صنایع منتقل کنیم تا از کاهش تولید جلوگیری گردد.

در استان قزوین ۲۲۷ مگاوات نیروگاه علاوه بر نیروگاه شهید رجایی فعال است 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان اظهار کرد: در بخش کشاورزی نیز برنامه هایی در دست اجراست. در استان قزوین علاوه بر نیروگاه بزرگ شهید رجایی، ۲۲۷ مگاوات نیروگاه شامل ۳ نیروگاه بادی و ۲۰ نیروگاه مقیاس کوچک و ۳ نیروگاه خورشیدی فعال هستند. نیاز مصرف استان طی سال گذشته حدود هزار و ۱۳۰ مگاوات بوده که با مدیریت مرکز ۸۱۲ مگاوات محقق شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴.۸ درصد رشد داشته است.

وی گفت: مشترکین اختصاصی همچون صنایع در استان قزوین ۴ مشترک با مجموع دیماند قراردادی ۸۲ مگاوات فعالیت می کنند و پیش بینی می شود امسال ۳ مشترک دیگر نیز به مدار وارد شوند که مجموع پسماند قراردادی آنها ۶۷ مگاوات می باشد. طرح های توسعه ای استان در سال ۱۴۰۱ در بخش انتقال و توزیع حدود ۳ هزار و ۳۷۸ هزار ریال هزینه در بر داشته و طرح های امسال نیز نیازمند اعتباری حدود ۲ هزار میلیارد ریال دارد.

اوجاقی در ادامه یادآور شد: در حوزه تامین برق شهرک های صنعتی در حال حاضر دو تفاهم نامه جهت پست فوق توزیع سوم در شهرک صنعتی لیا و خط ارتباطی به اعتبار حدود ۶۶۰ میلیارد ریال نیازمند است و طرح دوم افزایش ظرفیت پست فوق توزیع شهرک صنعتی آبیک است که با ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار در دست پیگیری است. همچنین احداث پست سوم شهرک صنعتی کاسپین آغاز شده و در حال جاگذاری زمین بوده و همچنین پست فوق توزیع شهرک صنعتی آراسنج بویین زهرا با خط ارتباطی ۶۳ کیلو ولت نیز در دست پیگیری است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان در ادامه گفت: برای افزایش اطمینان تامین برق در شرق استان قزوین حوالی آبیک و قشلاق و نیروگاه، پیگیر احداث یک پست ۴۶۳ ولت در مجاورت نیروگاه شهید رجایی هستیم که انرژی خود را از طریق نیروگاه شهید رجایی تامین خواهد کرد. 

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار