مسئول بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری:

مدیر در تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است

«کارگاه نقش حکمرانی خوب در کارآمدی دولت‌ها» از سوی سازمان بسیج اساتید چهارمحال و بختیاری با حضور مدیران دستگاه های دولتی، دانشگاه ها و نهادهای انقلابی برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۲۸۵۳۳
|
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ این کارگاه با حضور اساتید دانشگاهی، حجت الاسلام مهدی طاهری عضو هیئت علمی دانشگاه و دکتر احمدرضا بسیج مسئول سازمان بسیج اساتید استان و عضو هیئت علمی دانشگاه جهت مدیران دستگاه ها، دانشگاه ها و نهادهای انقلابی در تالار جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.

در این دوره حجت الاسلام طاهری به چیستی و چرایی حکمرانی اسلامی و حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب پرداخت و ضرورت اجرای این مهم را از وظایف همه مسئولان دستگاه های اجرایی در سلسله مراتب سازمانی دانست.

در این دوره مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری گفت: مدیر یک مجموعه نباید فقط یک ماشین امضا باشد، بلکه بداند در قبال تعالی علمی و فرهنگی کارمندانش مسئول است. او باید نیروهایش را با برپایی کلاس‌ها و دوره‌ها و کارگاه‌ها تربیت کند و رشد فکری و فرهنگی، عقیدتی و سیاسی آنان را رقم بزند.

احمدرضا بسیج، با اشاره به اینکه اکنون در بهترین جایگاه انقلاب اسلامی هستیم که قرار است زمینه‌سازی برای ظهور کند، اظهار کرد: تلاش و کوشش، مسئولیت‌پذیری و حکمرانی ما قرار است به بهترین واقعه تاریخ بشری و نتیجه خلقت و هدف اصلی برسد که همان ظهور منجی عالم و زمینه‌سازی برای کمال انسان‌ها  است.

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان استان بیان کرد: ما فراهم‌آورنده و سازنده تمدن نوین اسلامی یعنی نرم‌افزار و سخت‌افزار لازم برای ظهور هستیم و برای این مهم، اینکه صرفاً بنشینیم و دعای فرج بخوانیم کفایت نمی‌کند، بلکه باید کار و تلاش برای ساخت تمدن اسلامی را پیشه راه کرده و صحیح و دقیق و قوی کار کنیم؛ درواقع دعای فرج نقشه راه است که به ما نشان می‌دهد چه باید انجام دهیم، نه اینکه باعث ظهور بشود.

مسئول بسیج اساتید استان چهارمحال و بختیاری، با تأکید بر اینکه اعمال هر یک از ما که منجر به ظهور شود ثبت و ضبط خواهد شد، عدالت را یکی از بایسته‌های مسئولان و کارگزاران دانست.

دکتر بسیج در ادامه اهداف حکمرانی از دیدگاه اسلامی را مورد اشاره قرار داد و با تأکید بر اینکه حکومت اسلامی جامع تمامی نظراتی است که اندیشمندان غربی در مورد اهداف حکمرانی بیان کرده‌اند، گفت: دین قائل است که حکومت باید تأمین کننده تمامی ساحات زندگی انسان از رفاه و امنیت و پیشرفت همه‌جانبه مادی گرفته تا معنویت باشد.

این مدرس حوزه و دانشگاه در استان، حکومت عصر ظهور را مصداق بارز این غایت حکمرانی اسلامی دانست و افزود: اگرچه شاید امروز نتوانیم عین این حکمرانی متعالی را در جامعه جاری و ساری کنیم، اما باید تلاش داشته باشیم تا شبیه به این حکومت را بسازیم و برای واقعه ظهور مقدمه ‌چینی کنیم. در حکمرانی متعالی، تنظیم روابط و شیوه کار کنش‌گران اولاً بر اساس هدایت الهی و ثانیاً اراده مردم است.

وی افزود: مردم‌سالاری پیش از تأسیس حکومت اسلامی و بعد از آن، معانی متفاوتی دارد که این تعبیر پس از تشکیل حکومت ناظر بر این معناست که حاکم اسلامی کاری کند تا مردم همواره با حکومت همراه باشند و ضمن اینکه، در تمامی صحنه‌ها و بزنگاه‌ها حاضر باشند. هدف اصلی در حکومت اسلامی آن است که زمینه برای آگاهی و هدایت مردم ایجاد شود و به کمال برسند.

بسیج با اشاره به برخی اهداف حکومت اسلامی، تصریح کرد: زمینه‌سازی برای ایجاد مدینه فاضله یکی از اهداف اصلی حکومت دینی است که هر کدام از ما در این راستا دارای تکالیفی هستیم و یکی از مطالبات رهبرانقلاب نیز ناظر بر پیوست‌نگاری فرهنگی برای تمام پروژه‌ها و طرح‌هاست. همچنین برقراری عدالت اجتماعی از دیگر اهداف حکومت اسلامی باید باشد که این مهم از مسئولان آغاز می‌شود یعنی مدیران و کارگزاران تا در تراز نباشند، جامعه ایمانی هم شکل نمی‌گیرد لذا مسئولان باید مراقبت کنند.

وی جلوگیری از سنت‌های جاهلی و تحریف دین را از دیگر اهداف حکومت اسلامی خواند و توضیح داد: خرافه‌ها و بدعت‌هایی که متأسفانه در جریان برپایی محافل عزاداری حسینی مشاهده می‌کنیم منطق و استدلالی ندارد و جا داشت که در بدو شکل‌گیری این ظظدست سنت‌های اشتباه، جلوی آن گرفته شود. یک مصداق آن، برپایی خیمه‌های متعدد در برخی شهرها و آتش زدن آنها در روز عاشوراست که هزینه‌های گزاف و خطرات فراوانی تحمیل می‌کند و جز خرافه و بدعت هیچ پایه و مبنایی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: پاسداری از حقوق فردی و اجتماعی افراد و نیز از بین بردن زمینه‌های فساد و برپاداشتن و گسترش ارزش‌ها از دیگر اهداف حکومت اسلامی است که مسئولان در این زمینه دارای تکلیف هستند.

بسیج درادامه گفت: اولین وظیفه مسئولان توجه به ارزش‌هاست و برپایی نماز از مصادیق ارزش‌هاست که در این آیه مورد تأکید واقع شده است؛ نوع لباس، رفتار و کردار مسئول تعیین‌کننده خوبی‌ها و بدی‌ها در جامعه است.

بسیج با تصریح اینکه زمینه‌سازی تعالی اخلاقی جامعه از وظایف کارگزاران حکومت اسلامی است، خاطرنشان کرد: نهادهای فرهنگی و دینی کارشان این است که برای آنانی که نمی‌دانند کار فرهنگی و آگاهی‌بخشی انجام دهند و شبهات علمی و فرهنگی را از بین ببرند.

وی در پایان گفت: حفظ حکومت از دسترس نامحرمان، ایجاد و حفظ وحدت در سایه قانون اساسی و رهبری نظام، گسترش رفاه عمومی، تنظیم روابط عادلانه اقتصادی، قاطعیت در حسابرسی و حفظ بیت‌المال و دوری از اسراف از دیگر وظایف مسئولان حکومت اسلامی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار