رئیس دانشگاه دامغان:

اقدام متعهدانه بزرگراه افزایش بهره‌وری در سیاست‌های جمعیتی کشور است

اقدام متعهدانه بزرگراه افزایش بهره‌وری در سیاست‌های جمعیتی کشور است
دامغان_ رئیس دانشگاه دامغان گفت: اقدام متعهدانه مبتنی بر شناسایی اولویت‌ها و موانع بومی، تحلیل‌گری، سیاست‌گذاری مصلحانه و اندیشه‌سازی‌ برای ارتقاء کارآمدی، بزرگراه افزایش بهره‌وری در سیاست‌های جمعیتی کشور است.
کد خبر: ۹۶۰۵۲۵۰
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید سعیدالرضا اسلامی رئیس دانشگاه دامغان در نخستین رویداد خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت که در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: برای افزایش بهره‌وری سیاست‌های جمعیتی کشور، هر ارگان لازم است متناسب با امکانات و ویژگی‌های بومی اقدام متعهدانه داشته باشد؛ اقدامی مبتنی بر عقلانیت که اولویت‌ها و موانع بومی را شناسایی کرده و با چشمانی باز اهداف و مسیر پیش رو را ترسیم نماید.

 اسلامی طرح مشکل را نخستین گام در تحلیل‌گری عالمانه دانست و گفت: در این کام باید وضعیت شهر بر اساس اطلاعات جاری، مستقل از وضعیت استان و کشور مشخص شود، تا میزان بروز مشکل در شهرستان برآورد شود، به این مرحله از تحلیل‌گری توصیف یا برآورد مشکل می‌گویند.

رئیس دانشگاه دامغان دومین مرحله تحلیل گری عالمانه را تبیین مشکل عنوان کرد و افزود: در این مرحله با آنالیز داده‌ها زمینه‌های بوجود آمدن مشکل شناسایی می‌شود که در بحث جوانی جمعیت به زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بین‌المللی می‌توان اشاره کرد.

 وی ادامه داد: در مرحله سوم، وضعیت آینده با آنالیزهای انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا آینده را با ادامه روند موجود، تخمین بزند.

اسلامی در ادامه افزود: آخرین مرحله هشدار دهی و ارائه سیاست‌گذاری و اقدام‌پژوهی مصلحانه است، که پژوهشگر در سیاست مصلحانه خود سعی در برطرف‌سازی کلیه‌ی مسائل دارد و البته باید به این نکته اساسی توجه داشت که تذکر عالمانه زمانی مفید و مثمر ثمر خواهد بود که بموقع مورد توجه سیاستمداران و سیاست‌گذاران قرار گیرد.

 رئیس دانشگاه دامغان گفت: کتابی در سال ۱۳۷۳ با عنوان «کاهش جمعیت ضربه‌ای سهمگین بر پیکر مسلمین» تألیف محمدحسین حسینی طهرانی چاپ شد که هشداری در خصوص خطرات کاهش جمعیت بود ولی تذکرات این کتاب با وجود تکرار چاپ در تیراژ بالا توسط دیگران پیگیری نشد تا سیاست‌گذاری مصلحانه قبل از وقوع بحران اتخاذ شود. 

 وی بر اهمیت اندیشه‌سازی، تحلیل‌گری و نقش حاکمیت سیاسی برای تمرکز‌زدایی تاکید کرد و شبکه‌سازی در ساختار مدیریتی را ضروری دانست.

اسلامی اصرار بر تصمیم‌سازی در مرکز و انجام کارها، ذیل یک واحد بالادستی و بصورت دستوری را سبکی قدیمی و کلاسیک دانست و گفت: این روش بهره‌وری پایینی دارد و با جهان شبکه‌ای سازگار نیست، و در مقابل تصمیم‌سازی متعهدانه و عالمانه که مدیر خودش بدون نیاز به دستورات سلسله مراتبی، مشکل را کشف کرده، علل بروز آن را شناخته و آینده را پیش‌بینی می‌کند، انگیزه بیشتری برای اقدامات مصلحانه در پی خواهد داشت.

در پایان رئیس دانشگاه دامغان از عملکرد پیش دستانه دانشگاه دامغان در احداث ۶۰ واحد خوابگاه‌ متأهلی که ۲۰ درصد از خوابگاه‌های متاهلی احداث شده کل کشور در دولت سیزدهم را شامل می‌شود، گزارشی را ارائه داد و اختصاص بورس تحصیلی و پیگیری اشتغال نخبگانی را از دیگر اقدامات دانشگاه دامغان در راستای اهداف جوانی جمعیت نام برد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار