شست تخصصی و تحلیلی فرهنگی با موضوع بررسی تاثیر اقداماتکنشگران و فعالان فرهنگی درکشور بوسنی و هرزگوین (کالج ایرانی بوسنیایی درجامعه بوسنی و هرزگوین)

نشست تخصصی تحلیلی فرهنگی بین المللی در خصوص بررسی تاثیرات اقدامات فرهنگی کالج ایرانی بوسنیایی در کشور بوسنی و هرزگوین روز یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ در دفتر معاونت بین الملل با حضور کارکنان این معاونت و سه تن از فعالان عرصه بین الملل و اعضای این کالج برگزار گردید.
کد خبر: ۹۶۰۹۶۶۴
|
۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱

شست تخصصی و تحلیلی فرهنگی با موضوعبررسی تاثیر اقداماتکنشگران و فعالان فرهنگی درکشور بوسنی و هرزگوین(کالج ایرانی بوسنیایی درجامعه بوسنی و هرزگوین)به گزارش سرویس بین الملل خبر گزاری بسیج نشست تخصصی و تحلیلی فرهنگی با موضوع 
بررسی تاثیر اقداماتکنشگران و فعالان فرهنگی درکشور بوسنی و هرزگوین
(کالج ایرانی بوسنیایی درجامعهبوسنی و هرزگوین)
نشست تخصصی تحلیلی فرهنگی بین المللی در خصوص بررسی تاثیرات اقدامات فرهنگی کالج ایرانی بوسنیایی در کشور بوسنی و هرزگوین روز یکشنبه ۳ تیر ماه ۱۴۰۳ در دفتر معاونت بین الملل با حضور کارکنان این معاونت و سه تن از فعالان عرصه بین الملل و اعضای این کالج برگزار گردید. دراین جلسه دکتر کاظمی معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین ضمن خوش آمد گویی و تقدیر و تشکر از عملکرد اعضای این کالج ایرانی بوسنیایی، بر ایجاد بستر‌های مناسب برای رشد و گسترش گفتمان انقلاب اسلامی به خارج از مرز‌ها و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در این خصوص اشاره کردند.
در ادامه برادرخانجانی از اعضای هیئت مدیره این کالج ضمن بیان تاثیر گفتمان انقلاب اسلامی در دیگر ملت‌ها و صدور انقلاب اسلامی به بیان تاریخچه کوتاهی از چگونگی و چرایی تاسیس این کالج بیان داشتند: همان گونه که مقام معظم رهبری در بیاناتشان از بوسنی و هرزگوین به عنوان دروازه ورود اسلام به اروپا یاد می‌نمایند، نهاد بین الملل نخبگان جهان اسلام بر آن شد که پس از اتمام جنگ در بوسنی در سال ۱۹۹۵ با اعزام برخی از افراد شرایط این کشور را برای آغاز یک فعالیت در حوزه دیپلماسی فرهنگی سنجید که این اقدام منجر به تاسیس یک کالج فارسی بوسنیایی در سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸ هجری شمسی) گردید. ایشان افزودند که این کالج کار خود را زیر نظر وزارت آموزش و پرورش این کشور و بنایی در حدود ۸ هکتار یکی از شهر‌های استان سارایو در سه مقطع کودکستان، دبستان و راهنمایی و دبیرستان آغاز کرد و سالانه ۶۰۰ دانش آموز در این مقاطع از این کالج فارغ التحصیل می‌شوند.
نکته قابل توجه در این کالج این موضوع می‌باشد که دانش آموزان در طی دوره تحصیلی با زبان فارسی و فرهنگ و رسوم ایرانی به عنوان یکی از مبانی درسی آشنا می‌گردند و مبانی دینی و اعتقادی اسلام و تشیع در طی دوره‌های آموزشی به آن‌ها آموزش داده می‌شود.
ایشان به عنوان مثال به برپایی مراسم روز قدس به شکل هر ساله در این کالج با حضور مقامات ارشد این کشور و یا برپایی منظم برخی از ادعیه مانند دعای کمیل و زیارت عاشورا و تنبیین فرهنگ عاشورا برای دانش آموزان در قالب برگزاری کلاس، نمایش و ... اشاره کردند. نکته قابل تامل دیگری که توسط این دوستان بیان گردید استفاده از لباس‌های خاص طراحی شده برای دانش آموزان بود که در مورد دختران صدق بر پوشش کامل آن‌ها را دارد.
در ادامه برادر مردی از دیگر اعضای این کالج با اشاره به اخراج مسلمانان از این کشور بعد از صلح دیتون گفتند که تاسیس این کالج نقطه عطفی برای تبلیغ اسلام و تشیع در این کشور می‌باشد. همچنین گرایش ۶۳ درصدی از دانش آموزان به اسلام و مذهب تشیع و انتخاب پوشش حجاب (چادر) برای دختران پس از فارغ التحصیلی یکی از بزرگترین تاثیرات فرهنگی اسلامی این کالج در جامعه بوسنی و هرزگوین می‌باشد. محبوبیت این کالج در بین خانواده‌های بوسنیایی از نکات برجسته‌ای بود که این دوستان به آن اشاره داشتند.
در پایان برادر خانجانی به این موضوع اشاره کردند که هر ساله تعدادی از این دانش آموزان در قالب اردو، سفری به ایران دارند تا هم با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی آشنایی بیشتری پیدا کنند و هم با دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه علم و فناوری آشنا گردند.
در پایان دکتر کاظمی ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به ظرفیت‌های موجود در بسیج اقشار و برخی از قشر‌ها از جمله بسیج دانش آموزی، بسیج اساتید، بسیج دانشجویی و بسیج فرهنگیان اشاره نمود و خاطر نشان کردند که این اقشار می‌توانند الگوی مناسبی برای دیگر ملت‌ها باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار