خبرهای داغ:
مثبت سوژه/ اشتغالزایی؛

کارآفرین مراغه ای و ایجاد 13 کارگاه قالی بافی در مراغه

تبریز- کارآفرین مراغه ای گفت: تسهیلات در قالب پشتیبان از بسیج سازندگی دریافت کرده و اکنون 3 کارگاه قالیبافی بوده که نزدیک به 20نفر در آن مشغول فعالیت بوده و 10 کارگاه هم به صورت خانگی بافندگان در منزل شخصی خود فعالیت دارند.
کد خبر: ۹۶۱۹۳۲۹
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳

رضا هندی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: متولد 1369 مراغه دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت مالی، نائب رئیس اتحادیه قالیبافان شهرستان مراغه و مدیر کار گروه اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی مراغه هستم.

وی ادامه داد: در شهرستان مراغه پس از کشاورزی بیشترین اشتغالزایی را به خود اختصاص داده و بعد از استان قم قطب تولید فرش ابریشم بوده و فرقی نمی کند در شهر و روستا هر شخصی با هر مقطع تحصیلی و هر سنی در این زمینه فعالیت می کند.

 هندی اضافه کرد: فرش بافی علاوه بر اشتغال زا بودن به عنوان یک هنر نیز محسوب شده که هم اکنون در دانشگاه هنر اسلامی تبریز در چندین رشته متفاوت تدریس و از زمان های قدیم جز هنرهای اصیل آذربایجان بوده که یک نمونه آن در موزه انگلستان نگهداری می شود.

این کارآفرین با بیان اینکه برای ایجاد یک کارگاه قالیبافی مرحله اول انتخاب یک کارگاه مناسب از نظر فضای محیطی برای قالیبافی است، بیان کرد: مرحله بعد خرید ابزار و امکانات مانند دستگاه تخته بند و تجهیز کارگاه است.

کارآفرین مراغه ای و ایجاد 13 کارگاه قالی بافی

 هندی عقد قرار داد با بافنده و بعد از آن خرید مصالح و انتخاب نقشه بر اساس سلیقه و علاقه مشتریان و نیروی کار بر اساس ابعاد و اندازه فرش را از دیگر مراحل ایجاد کارگاه فالی بافی برشمرد.

وی اظهار کرد: قالی های تولیدی ما در ابعاد و اندازه های متفاوت از جمله 2 در 3(شش متری)، 3در4 (دوازده متری).6 در4 (بیست و چهار متری). 5در 8(چهل متری)، 6در10(شصت متری).1در1.5زرنیم.60در90پشتی هستند. 

هندی گفت: برای گسترش این حرفه نیاز به یک مکان منسجم و بزرگ دارم که همه بافنده ها در یک مکان فعالیت و نحوه سرکشی هم راحت تر باشد همچنین برای گسترش کار خود به وام های بیشتر با بهره کمتر و تنفس دار نیازمند است تا سرمایه در گردش داشته و بتوانیم تعداد قالی زیادی در اختیار قالیبافان قرار دهیم که به خاطر نبود سرمایه کافی شرمنده آن ها می شویم که حمایت دولت و ادارات ذیربط نیز در این زمینه مهم است

وی اضافه کرد: قالی ابریشم از آنجا که جنبه صادراتی دارد و همچنین جزو اقلام ارز آور کشور بوده متاسفانه به دلیل مسایل سیاسی بازار این کالا نیز تحت تأثیر قرار گرفته و به خاطر تحریم های ظالمانه غرب صادرات این محصول با مشکل مواجه شده از طرف دیگر هم با توجه به واردات مصالح اولیه که با قیمت گزاف به دست بافنده می رسد موجب تضعیف این شغل شده است.

هندی ادامه داد: از طرف دیگر به خاطر عدم ثبت جهانی فرش ابریشم در ایران کشورهای رقیب من جمله چین. پاکستان. افغانستان نیز وارد این بازار شده و به خاطر ارزانی مصالح در آن کشورها هم اکنون بازار ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده در حالی که از لحاظ کیفیت قابل قیاس با فرش ایرانی نیستند ولی به خاطر اینکه هزینه تمام شده برای آن ها پایین تر از بافندگان ایرانی است باعث تضعیف بازار فرش ایرانی شده‌اند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار