خبرهای داغ:
رئیس سازمان بسیج مستضعفین در دومین آیین تکریم فعالان مساجد:

تحقق محله‌های اسلامی با محوریت روحانیت معزز و با مرکزیت مساجد، در دستور کار ما قرار دارد

سردار سلیمانی گفت: ما باید از ظرفیت مساجد به صورت حداکثری بهره بگیریم و بدانیم که برای تکمیل نظام امام و امت و تحقق مردم سالاری اسلامی باید وارد مرحله تمدن‌سازی شویم.
کد خبر: ۹۶۲۱۹۹۷
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین طی سخنانی در دومین آیین تکریم فعالان مساجد که تحت عنوان «مثل ابراهیم» امروز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، از حمایت‌های تولیت مسجد مقدس جمکران، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و فرماندهان سپاه‌های استانی در برگزاری باشکوه این آیین قدردانی کرد.

وی تکریم فعالان مساجد را یک حرکت ملی و انقلابی عنوان کرد و در ادامه گفت: اولین مسجد در اسلام به عنوان مسجد النبی در مدینه بنیان گذاشته شد و این مسجد در آن مقطع زمانی مرکز همه امور بود و کلیه اقدامات از مسیر آن تدبیر و تنظیم می‌شد.

سردار سلیمانی با بیان اینکه مسجد در صدر اسلام محوری‌ترین نقطه و کانون کلیه امور حسوب می‌شد و این موضوع تا زمان روی کار آمدن بنی امیه نیز ادامه داشت، گفت: بنی امیه با تقلید از حکومت روم، درالحکومة را از مسجد خارج کرد که البته از آن نوع حکومت‌داری و از آن نوع نگاه، چیزی هم جز این انتظار نمی‌رفت؛ پس از پذیرش اسلام در ایران، در بافت شهرها مساجد دارای نقشی محوری و کانونی شدند و ایر امور مردم حول محور مساجد جریان داشت؛ معماری میدان امام اصفهان در دوره صفویان یا طراحی مسجد جامع اصفهان در دوره سلجوقیان نمونه‌ای بارز از این موضوع هستند.

وی‌افزود: اگر در قرون سوم، چهارم و پنجم هجری شاهد تلألو و درخشش تمدن اسلامی هستیم باید بدانیم که همه برجستگان، دانشمندان، ادبا، شعرا، فیزیکدانان، شیمیدانان، ریاضی دانان و منجمان آن دوران، همه و همه در ساحت مساجد پرورش یافتند و این موضوع با فراز و نشیب در کشور ما ادامه یافت تا زمانی که انگلیسی‌ها وارد سرزمین‌مان‌ شدند؛ اوج داستان غم‌بار حضور انگلیسی‌ها در ایران، به دوره روی کار آمدن رضاخان و تلاش وی برای تغییر سبک و شیوه زندگی ایرانیان با خط دهی انگلیس مکار برمی‌گردد.

سردار سلیمانی گفت: آغاز حرکت‌های انقلابی ملت بزرگ ایران در دوره جدید از مساجد رقم خورد؛ امام راحل این ظرفیت را شناخت، علما در پیشانی مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی قرار گرفتند و یک انقلاب اسلامی بزرگ در چهارچوب نظام امام و امت رقم خورد؛ تحقق و شکل‌گیری انقلاب اسلامی در دوره جدید یک اتفاق بی‌نظیر در تاریخ بشریت و تاریخ اسلام محسوب می‌شود؛ این حادثه بزرگ و عظیم هنوز به دقت و به صورت همه‌جانبه، مورد شناسایی و تبیین قرار نگرفته است. ما امروز شاهد هستیم مسلمانان جهان شور و اشتیاق فراوانی برای آزادی قدس شریف و مسجد الاقصی دارند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: امروز گسترش اسلام در آمریکا و اروپا و سراسر جهان موضوعی آشکار است که کسی نمی‌تواند آن را انکار کند؛ همین چند روز پیش در اخبار آمد که طنین اذان از یکی از دانشگاه‌های شهر واشنگتن بلند شد؛ وقتی در جایی اذان طنین انداز شود این موضوع مقدمه‌ای برای ساخت مسجد خواهد بود؛ به زودی شاهد گسترش پیدا کردن تعداد مساجد در آمریکا خواهید بود.

وی افزود: وقتی یک ملت در یک مسیر روشن و مشخص قرار گرفت کسی نمی‌تواند آن را متوقف کند مانند ملت ایران که هنگامی که در مسیر انقلاب اسلامی قرار گرفت بزرگترین قدرت‌های عالم نتوانستند آن را متوقف کنند. قدرت‌های شیطانی دنیا نمی‌توانند وجدان‌های بیدار شده جهانیان را متوقف کنند و اینجاست که رسالت ملت ایران در تکمیل نسخه جذاب و تمدن‌ساز جمهوری اسلامی در نظام امام و امت اهمیت پیدا می‌کند.

سردار سلیمانی گفت: ما باید از ظرفیت مساجد به صورت حداکثری بهره بگیریم و بدانیم که برای تکمیل نظام امام و امت و تحقق مردم سالاری اسلامی باید وارد مرحله تمدن‌سازی شویم؛ البته در حال حاضر نیز ملت ایران وارد مرحله تمدن‌سازی شده است و در حال شکل دهی جامعه اسلامی است ولی در عین حال همچنان باید تلاش کنیم که مردم سالاری اسلامی را در همه جنبه‌ها با محوریت مساجد ادامه دهیم. نسخه جذاب جمهوری اسلامی هیچ گونه تقلیدی از نظام‌های امروزی غرب ندارد و مهم‌ترین تفاوت این دو نیز آن است که در نظام جمهوری اسلامی مردم مستقیماً در تحقق مردم سالاری اسلامی دارای نقش هستند و واسطه‌ای به نام حزب میان مردم و نظام وجود ندارد. در حالی که در دموکراسی‌های غربی شاهد هستیم احزاب با پشتوانه‌های زر، زور و تزویر، آراء مردم را به خود جذب می‌کنند. امروز کشورهایی که مدعی دموکراسی هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند، در برابر همه جنایات غزه سکوت کرده‌اند و در  این موضع انفعالی و سکوت خود، هیچ شرم و حیایی هم ندارند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه رشد و اعتلای مساجد تکلیف و رسالت امروز ماست، گفت: محله‌های اسلامی را باید احیا کنیم؛ تحقق محله‌های اسلامی با محوریت روحانیت معزز و با مرکزیت مساجد، در دستور کار ما قرار دارد؛ فعال شدن مساجد و به منصه ظهور رساندن همه ظرفیت‌های مساجد باید به عنوان یک الگو به جهان عرضه شود. امروز همه نگاه‌ها به سوی ایران عزیز است و همه مجاهدت‌ها، پیروزی‌ها، فتح‌ها و ظفرمندی‌هایی که امروز شاهد آن هستیم با الگوگیری از نسخه جمهوری اسلامی ایران رخ داده است. ما در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باید به یک الگوی جذاب تبدیل شویم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار