خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در سپاه زرین‌دشت:

علما با حضور در حکومت، در اجرا و نشر احکام اسلامی موثری واقع شوند

نماینده ولی‌فقیه در سپاه زرین‌دشت گفت: بسیاری از علما مانند علامه مجلسی توانستند با حضور در حکومت به قدر توان در اجرای احکام اسلام و جریان یافتن عدالت اسلامی و نشر اسلام بسیار مؤثر واقع شوند.
کد خبر: ۹۶۲۲۰۰۲
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

جلال زحمتکشان در گفتگو با دیانت، خبرنگار افتخاری خبرگزاری بسیج، بیان کرد: مرحوم علامه مجلسی رحمهالله‌علیه در سال ۱۰۲۷ در اصفهان و در خانواده‌ای معروف و اهل علم به دنیا آمد، پدر ایشان مرحوم محمدتقی مجلسی از علما و بزرگان شیعه در زمان خود بود.
وی افزود: مرحوم علامه مجلسی علوم مختلف دینی از جمله فقه، حدیث، تفسیر و… را نزد پدر و دیگر علمای به نام آن زمان فرا گرفت و در هرکدام به تبحر و مدارج بالادست یافت، هرچند علاقه شخصی و آثار ایشان بیشتر در حوزه حدیث نگاری است؛ اما ایشان علاوه بر محدّث بودن، از فقها و مفسران مطرح بین علمای شیعه محسوب می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در سپاه زرین‌دشت با اشاره به اینکه علمای شیعه هرکدام به سهم خود و به اندازه وسع خود در نشر معارف اسلامی کوشیده‌اند، مطرح کرد: ثمره تلاش برخی از علما نقش به سزایی در تحکیم معارف دین و اعتلای اسلام ناب داشته است که علامه مجلسی از آن دسته است.
 زحمتکشان در ادامه بیان کرد: علامه مجلسی عمر پر برکت خود را در راه حفظ و حراست از گنجینه روایات و احادیث ائمه اطهار علیهم‌السلام و نشر آن مصروف داشت و با توجه به خطری که برای این میراث گران‌بها احساس می‌کرد و به جهت جلوگیری از تحریف، خدشه یا نابودی روایات و احادیث به گردآوری روایات معصومین (ع) پرداخت و بدین شکل مجموعه حدیثی «بحارالانوار الجامعه لدرراخبار ائمه الاطهار» را پدید آورد که درواقع این اثر موجب حفظ روایات از گزند نابودی روایات شیعه شد به نحوی که برخی از متفکران علامه مجلسی را احیاگر علوم و معارف اهل‌بیت (ع) دانسته‌اند.
 وی ادامه داد: مرحوم علامه مجلسی رحمهالله‌علیه معتقد بود که منشأ و مصدر تمام علوم در آیات و روایات معصومین (ع) است، از این رو هرچند خود او بنا بر گفته استادش فیض کاشانی، علامه مجلسی جامع علوم عقلی و نقلی بود، اما وجه همت خود را در شرح، تنقیح و تألیف آثار حدیثی قرار داد.
نماینده ولی‌فقیه در سپاه زرین‌دشت خاطرنشان کرد: علاوه بر تألیف آثار و کتب مختلف به نشر این میراث شیعه نیز اهتمام ویژه داشت، به همین جهت از همان سال‌های جوانی کرسی تدریس را بنا نهاد و با تربیت شاگردان متعدد و مبارز که تا هزار نفر نقل کرده‌اند، در حفظ و نشر معارف اهل‌بیت (ع) کوشید.
 زحمتکشان با اشاره به اینکه مرحوم علامه مجلسی رحمهالله‌علیه دغدغه حفظ و نشر احادیث شیعه را همواره در سر داشت، تصریح کرد: به همین جهت علاوه بر تألیف آثار و تربیت شاگرد از هر امکانی در این جهت بهره می‌برد. با توجه به هم‌عصر بودن ایشان با حکومت صفوی در ایران و تمایلی که شاهان صفوی به مذهب حقه شیعه داشتند و ارتباطات نزدیکی که با علمای شیعه داشتند، علامه مجلسی با ورود به عرصه سیاست و حکومت از توان حکومت صفوی بیشترین بهره را برد.
وی افزود: علامه مجلسی در زمان شاه سلیمان صفوی منصب شیخ‌الاسلامی دربار صفوی را عهده‌دار شد، شیخ‌الاسلام در دوران صفویان علاوه بر دریافت وجوهات شرعیه به نظارت بر اجرای احکام شرعی و دستگاه قضاوت، اداره امور مدارس و مساجد و زیارتگاه‌ها و تعیین ائمه جمعه و سایر مسائل مذهبی کشور می‌پرداخت.
 نماینده ولی‌فقیه در سپاه زرین‌دشت در پایان بیان کرد: مرحوم مجلسی در لوای این منصب با فرقه‌های انحرافی موجود مبارزه بسیار کرد و از انحرافات عقیدتی در شیعه جلوگیری کرد و در تقویت کیان جامعه شیعه تلاش بسیار کرد، هرچند علمای شیعه حکومت صفوی را حکومت مشروع اسلامی نمی‌دانستند؛ اما بسیاری از علما مانند علامه مجلسی توانستند با حضور در حکومت به قدر توان در اجرای احکام اسلام و جریان یافتن عدالت اسلامی و نشر اسلام بسیار مؤثر واقع شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار