به گزارش خبرگزاری بسیج اتان مرکزی؛ سرهنگ روحالله آشوری رئیس پلیس راه استان مرکزی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به شرح وضعیت محورهای مواصلاتی استان گفت: استان مرکزی یک کریدور و مسیر حرکتی مهم در کشور است که مرکز را به غرب، جنوب غرب و جنوب کشور ارتباط میدهد که خود گویای اهمیت است و با هفت استان هممرز بوده که خود در مسائل ترافیکی بیتاثیر نیست.
وی با بیان اینکه استان مرکزی سومین استان پرتردد کشور از حیث وسائط نقلیه در زمینه بار و مسافر و هفتمین استان در تردد تمامی وسائط نقلیه است، افزود: تردد در محورهای مواصلاتی استان ۲۸ درصد از نرم کشوری بالاتر است؛ به طوری که روزانه ۸۰۰ هزار تردد در محورهای ارتباطی استان مرکزی انجام میشود و این آمار در برخی از ایام و مناسبتها به بالای یک میلیون تردد در روز میرسد.
رئیس پلیس راه استان مرکزی تصریح کرد: ۵۲ درصد ترددها در این محورها پلاکهای غیربومی هستند که خود در بروز حوادث ترافیکی بیتاثیر نیست. محورهای مواصلاتی استان مرکزی بالغ بر ۶ هزار ۴۳۱ کیلومتر است و از این تعداد ۵هزار و ۷۰۴ کیلومتر به صورت رفت و برگشت و فاقد جداکننده است که اگر جداکننده داشته باشیم تعداد مصدومان کاهش مییابد.
سرهنگ آشوری ادامه داد: در سالهای گذشته اقدامات خوبی در حوزه ترافیکی استان انجام شده که جای تقدیر از دستگاههای متولی دارد؛ تصمیمات برای کاهش مشکلات ترافیکی میان مدت، کوتاه مدت و بلندمدت در نظر گرفته میشود ولی آنچه که میخواهیم به آن دست پیدا کنیم اقدامات کوتاه مدت، زود بازده و کم هزینه است که سریع و اثربخش باشد.
وی با اشاره به اجرای پروژههای عمرانی در بخش راه و محورهای مواصلاتی استان گفت: این پروژهها ۸۵ درصد پیشرفت داشتهاند و میطلبد که پیگیر تکمیل آنها برای کاهش آمار سوانح جادهای باشیم. برای مثال با اقدام انجام شده در محور زالیان شاهد کاهش ۴۵ درصدی سوانح رانندگی در این محور بودیم.
رئیس پلیس راه استان مرکزی تصریح کرد: برخی محورها در اولویت هستند که شهر به شهر و نقطه به نقطه پیگیر هستیم دغدغه ما محورهایی است که در حال حاضر در دست احداث هستند؛ محور قورچی باشی، خمین به الیگودرز، قره کهریز، فرمهین به خنجین، خنداب، جاده زیرآب محلات، کنارگذر شمالی اراک و ساوه-همدان از جمله محورهای پر حادثه استان هستند که با رفع مشکلات این محورها کاهش سوانح ترافیکی را در سالهای آتی شاهد خواهیم بود.
سرهنگ آشوری استان مرکزی یک مسیر خطی حرکتی برای خودروهای شوتی دانت و گفت: این استان یکی از ناامنترین استانهای کشور برای خودروهای شوتی است. چراکه هم مجموعه دستگاه قضایی و فرماندهی انتظامی استان به جد ورود پیدا میکنند؛ درصد توقیف و برخورد با خودروهای شوتی در اتان مرکزی از دیگر استانها بیشتر است.
وی یادآور شد: سال گذشته ۹ فقره تصادف فوتی به واسطه تردد خودروهای شوتی در این استان رخ داد و این آمار در سال جاری به یک فقره رسیده است. در پلیس راه استان ۴۳۳ دستگاه را ثبت شکایت سیستمی کردیم که ۳۹۸ دستگاه خودروی شوتی در استانهای دیگر توقیف شده اند و بایستی روند قضایی آنها در استان مرکزی طی شود. در سال جاری در مجموعه پلیس راه ۶۲ دستگاه خودروی شوتی توقیف شده است.
رئیس پلیس راه استان مرکزی ادامه داد: در برخورد با برخی رانندگان با دستور قضایی با خودروهایی که ۳۰ کیلومتر بیشتر از حد تعیین شده تردد می کنند و معروف به خودروهای با سرعت بحرانی هستند برخورد میکنیم که علاوه بر انتقال به پارکینگ و اعمال قانون، نمره منفی برای رانندگان نیز منظور میشود.
سرهنگ آشوری ادامه داد: سالهای ۸۰، ۸۱ و ۸۲ سالانه قریب به ۲۸ هزار نفر فوتی و نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر مصدوم داشتیم که با اقدامات انجام شده این رقم به رقم ۱۵ هزار نفر رسیده است؛ در استان مرکزی در ۷ ماهه سال جاری ۱۴ درصد کاهش تصادفات منجر به فوت و ۷ درصد کاهش منجر به مصدوم داشتیم و این کاهش با رعایت قانون از سوی رانندگان و اقدامات دستگاههای متولی حاصل شده است.
وی سه ضلع ترافیک را انسان، راه و وسیله نقلیه دانست و گفت: ۷۰ درصد عاملیت ترافیک خود انسان است که بایستی درخصوص فرهنگ ترافیکی آگاهی بخشی و آموزش را به عنوان یکی از ماموریتها داشته باشیم؛ جامعه هدف ما مدارس، مساجد، سازمانها و ادارات است که آموزش و بازآموزی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را داریم به ویژه در مدارس حاشیه راه شناسایی شده؛ یکی از عمده مشکلات محورها نبود تبلیغ مناسب درخصوص قوانین ترافیکی است.
انتهای پیام/