وزیر نیرو خبر داد:

افزایش تعرفه‌های آب و برق به میزان مصوب است/ افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی مصرف آب در کشور به دنبال شیوع کرونا

وزیر نیرو با اشاره به افزایش 12 الی 15 درصدی مصرف آب در شرایط کرونا در کشور گفت: اگر در 20 ثانیه شستشوی دست 10 ها لیتر آب مصرف شود قطعا در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد و امیدواری ما این است که مردم بویژه در ماه مبارک رمضان این اخلاق مصرف بهینه را در خود نهادینه کنند.
کد خبر: ۹۲۳۸۴۳۸
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در حاشیه افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق استان مرکزی در جمع خبرنگاران در اراک،  با اشاره به اینکه  وزارت نیرو به دنبال افزایش راندمان نیروگاه‌ها، کاهش تلفات در شبکه‌ها است گفت: همچنین به دنبال اجرای برنامه ۰۹۹ به معنی تابستان ۹۹ با خاموشی صفر در قالب مشارکت وزارت نیرو و مردم، بدون ایجاد وقفه در چرخه تولید کشور هستیم.

وی با بیان اینکه هدف از این برنامه ها کاهش اوج بار در تابستان ضمن حفظ آسایش و امنیت خاطر مردم است،افزود: به دنبال این هستیم بتوانیم سال جهش تولید را به عنوان یک سال با معنا از حیث آب و برق سپری کنیم و ضمن نبود خاموشی در تابستان ۹۹، تعهدات برای صادرات برق هم انجام شود.

وزیر نیرو وضعیت استان مرکزی را در شرایط مناسبی خواند و گفت: در حال حاضر ۲۵ پروژه بزرگ آب و برق با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حال اجراست که امروز سه پست برق ۶۳ به ۲۰ کیلو ولت در ساوه و خمین و دو نیروگاه برقابی کوچک و آبرسانی به شهر جدید امیرکبیر به بهره برداری رسیدند.

وی ادامه داد: استان مرکزی از حیث ظرفیت برقابی‌های کوچک که جزو انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر محسوب می‌شود در صدر لیست استان‌های کشور است و بیش از ۲۵ درصد کل ظرفیت نصب شده در این استان قرار دارد.

وزیر نیرو با بیان اینکه زرندیه منطقه صنعتی مهمی محسوب می شود،گفت: در این راستا کلنگ زنی پست ۴۶۳ کیلو ولت در زرندیه را انجام دادیم که انتظار می رود برای توسعه در ساوه و زرندیه و مامونیه نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.

وی اعتبار هزینه شده برای طرح های امروز را حدود ۳۵۰ میلیارد تومان خواند و افزود: طرح هایی که امروز به بهره برداری رسیدند با کمک شرکت های مختلف وزارت نیرو و حمایت استاندار و سایر مسئولان استانی و همراهی و حمایت فعالین این عرصه و به‌ویژه با پشتیبانی‌ها و همراهی‌های مردم استان به ثمر رسید.

وزیر نیرو با اشاره به میزان دریافتی از محل قبوض آب و برق بیان کرد: متأسفانه در این خصوص شرکت‌های آب و برق وضعیت خوبی ندارند و حدود ۲۰ درصد مبلغ اصلی که باید توسط مردم پرداخت می‌شد، دریافت شده است و در صورتی که این شرایط ادامه داشته باشد با توجه به اینکه اتکای چندانی به بودجه دولت نداریم، ممکن است در عرضه محصول و ارائه خدمت شرمنده مردم شویم، البته به هوشمندی و همکاری مردم دلگرم هستیم و امیدواریم به جز قشر خاصی که به سبب کرونا تحت فشار بوده و پرداخت هایشان با درخواست مهلت همراه شد، باقی اقشار پرداخت‌های خود را به موقع انجام دهند.

وی از افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی آب در کشور خبر داد و گفت: مصرف آب در برخی مناطق کشور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تا ۴۰ درصد افزایش‌یافته که اگر در ۲۰ ثانیه شستشوی دست ۱۰ ها لیتر آب مصرف شود قطعاً در آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد و امیدواری ما این است که مردم به‌ویژه در ماه مبارک رمضان این اخلاق مصرف بهینه را در خود نهادینه کنند.

اردکانیان با اشاره به هزینه‌ها در شرایط کرونا بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور تنها ۲۰ درصد هزینه آب و برق  کشور وصول‌شده  و با توجه به اینکه شرکت‌های آب و برق اتکای چندانی به بودجه دولت ندارند این نگرانی وجود دارد که در عرضه محصولات خود برخی از نقاط کشور با مشکل مواجه شوند.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در کشور عده‌ای از مردم را با مشکل مواجه کرده که مهلت‌هایی برای پرداخت هزینه آب و برق برای آنان تعیین‌شده و امید می‌رود بقیه برای سرپا ماندن شرکت‌های این وزارتخانه نسبت به پرداخت هزینه‌های خود اقدام کنند.

وزیر نیرو با یادآوری پرداخت هزاران میلیارد ریال از بدهی این وزارتخانه در ۲ سال اخیر افزود: بخشی از این بدهی‌ها ناشی از واگذاری‌ها، بخشی خرید برق و اجرای طرح‌ها بوده است.

اردکانیان با اشاره به میزان بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: ساز کار مناسبی در قانون بودجه امسال  پیش‌بینی‌شده و تسویه بدهی‌های این وزارتخانه بیش از سال‌های ۹۷ و ۹۸ در دستور کار قرار دارد.

وی به افزایش تعرفه آب و برق اشاره کرد و افزود: میزان افزایش تعرفه آب و برق از ۲ سال گذشته با تأکید ریاست جمهوری و تصویب هیئت‌وزیران هفت درصد بوده که این رقم نسبت به افزایش‌های مرسوم در کشور پایین‌تر است.

اردکانیان با یادآوری پرداخت پاداش به افرادی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند افزود: ۲۰۰ میلیارد تومان پاداش به صنایع بزرگی که برای خاموشی صفر در تابستان سال ۹۸ همکاری لازم را با صنعت برق کشور داشته‌اند پرداخت‌شده است.

وی بیان کرد: ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش نیز در این مدت به بخش خانگی و افرادی که کمتر از الگوی مصرفی برق مصرف کردند پرداخت شد.

وی گفت: میزان افزایش تعرفه برای افرادی که به هر دلیلی بیش از الگوی مصرفی، برق مصرف می‌کنند بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران ۱۶ درصد بوده و این مهم باهدف تشویق این افراد برای صرفه‌جویی در انرژی انجام می‌شود.

وزیر نیرو افزود: ۷۰ درصد مشترکان زیرالگو و بر اساس الگو انرژی مصرف می‌کنند و این افزایش برای آنان اعمال نمی‌شود.

وی درخصوص ذخیره وضعیت سدهای موجود در کشور با بیان اینکه بدنبال بارش های مناسب انجام شده چند دریاچه به‌ویژه در فلات مرکزی کشور به دریاچه‌های موجود شد، اظهار کرد: امسال از حدود ۵۱ میلیارد مکعب حجم مخازن ساخته‌شده در کشور ۷۶ درصد ظرفیت پر است و برخی از مقادیر خالی برای دریافت سیلاب‌های احتمالی خالی نگه‌داشته شده است.

اردکانیان گفت: بیش از ۵۰ تالاب عمده کشور نیز سیراب شده و تالاب‌های بزرگی ازجمله تالاب بین‌المللی هامون در شرایط بسیار خوبی به سر می‌برد که بخشی از این بهبود وضعیت ناشی از بارش‌های سرزمینی ما و بخشی حاصل سیلاب‌های دریافتی از کشور همسایه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان بارش‌ها تاکنون به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ میلی‌متر است که در مقایسه با متوسط بارش‌های ۵۰ ساله ۳۵ درصد افزایش و نسبت به سال گذشته هفت درصد کاهش دارد و امیدواریم امسال بتوانیم استفاده‌های بهتری را از نعمت بارش ببریم. سال گذشته سیلاب‌های وسیعی در ابتدای سال رخ داد و توجه خوبی نیز از ناحیه دولت صورت گرفت که منافع آن از خسارت‌ها بیشتر بود و با مدیریت خوب انجام‌شده بر روی مخازن سدها حداکثر بهره‌برداری از این سیلاب‌ها انجام شد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار