پژوهشگر و فعال رسانه تاکید کرد

اعتماد مخاطب، شرط کارآمدبودن رسانه‌ها/ضرورت بیان روایت حقیقی در مقابله با روایت‌سازی دروغین دشمن

پژوهشگر و فعال رسانه‌ای با بیان اینکه در جنگ رسانه‌ای بایستی قبل از رسانه‌های معاند روایت درست و شفافی از رویداد را به مخاطب بدهیم، گفت: در عرصه رسانه، آن کسی که روایت اول را ارائه کند، عرصه را از آن خود کرده و می‌تواند افکار عمومی را جهت دهی کند.
کد خبر: ۹۴۷۵۲۸۶
|
۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲

بهگزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حسن شمشادی، پژوهشگر و فعال رسانهای صبح امروز در نشست هماندیشی اصحاب رسانه استان مرکزی با موضوع «کارکردهای رسانه در بحران» جنگ جهانی سوم را جنگ رسانهای دانست و گفت: بیشک در این جنگ، رسانهای موفق است که بتواند روایت اول را منتشر کند و مرتب هم اطلاع رسانی دقیق را از رویداد داشته باشد و اطلاعات جدیدتر و کاملتری را منتشر کند.

وی افزود: در عرصه رسانه، آن کسی که روایت اول را ارائه کند، عرصه را از آن خود کرده و میتواند افکار عمومی را جهت دهی کند.

شمشادی به اتفاقات اخیر در کشورمان نیز اشاره و بیان کرد: متاسفانه در چند روز اول رسانههای کشورمان در سکوت مطلق بودند و عرصه را برای رسانههای فارسی زبان معاند باز گذاشتند تا اولین روایت را داشته باشند و مرتب به مخاطب فکت بدهند؛ معتقدم وقتی جریان معاند چیزی را که نیست میسازد چرا چیزی را که هست نباید گفت. باید رویداد را بهصورت شفاف، صحیح و با صداقت مطرح کرد.

این پژوهشگر رسانه با انتقاد از اینکه برخی از مسئولین و مدیران در بحرانها رسانه و کارکرد آن را نمی‌شناسند، گفت: در عصر حاضر تأثیرگذاری رسانه محلی از اِعراب ندارد؛ متاسفانه اغلب مردم آنچه را که در گوشیتلفنهمراه خود مشاهده میکنند، بدون هیچگونه رصدی باور میکنند و گاهاً آن را نیز نشر میدهند.

وی به نقش رسانه‌ها در جریان‌سازی اشاره کرد و افزود: در هر رویدادی اهالی رسانه مکلف به اطلاعرسانی درست و روایت صحیح رویدادها و براساس رعایت اصول رسانهای و در چارچوب حکومتی و امنیتی هستند.

این خبرنگار بینالمللی با تا کید بر اینکه در هر مقوله فرهنگی، اجتماعی، رسانهای و ... را نباید به صورت صفر یا صد ببینیم، گفت: امروز رسانه یک اصل اساسی در حوزه فرهنگ است و اساساً بایستی هر مقولهای را بین صفر تا صد ببینیم چراکه همه چیز نسبی است.

شمشادی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از رسانههای ما به دلایل مختلفی از جمله آموزش ندیدن صحیح، نداشتن تخصص، مهارت، عدم همراهی مسئولین و... هنوز نمیدانند در بحرانها باید چه رویکردی داشته باشند و این امر باعث شده که تاثیرگذاری و جریانسازی لازم را نداشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار