مثبت سوژه/ عرصه محوری؛

نخودچی؛ محصولی اقتصاد محور از ممقان تا مشهد

تبریز- نخودچی از شهر ممقان یکی از شهرهای شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی راه خود را باز می کند و به همه شهرهای ایران و حتی خارج از کشور می رود که مشهد و قم از آن جمله است.
کد خبر: ۹۶۱۶۲۰۱
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۳

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ اغلب ما وقتی مشهد  می رویم از جمله سوغاتی که همیشه از این شهر مقدس برای خانواده و دوستان خود به ارمغان می آوریم نخودچی است که همه خاطرات مشترکی از خرید و هدیه آن داریم.

نخودچی این قلم از آجیل که در خانه بیشتر ما ایرانیان نیز کم و بیش پیدا می شود و برخی از مردم هم در قالب آجیل مشگل گشا به نام ائمه اطهار(ع) آن را ره آورد خوشی برای گره گشایی در زندگی خود می دانند.

اما جالب این است که این خوردنی مفید که برای استحکام استخوان بندی هم بسیار سفارش شده است از شهر ممقان یکی از شهرهای شهرستان آذرشهر در آذربایجان شرقی راه خود را باز می کند و به همه شهرهای ایران و حتی خارج از کشور می رود که مشهد و قم از آن جمله است.

نخودچی؛ محصولی اقتصاد محور از ممقان تا مشهد

یکی از تولید کنندگان نخودچی در گفت و گو با خبرگزاری بسیج در خصوص تولید این محصول می گوید: شهر ممقان قطب تولید و فرآوری این محصول اقتصاد محور بوده و مردم این شهر از نسل های گذشته در این شغل فعالیت دارند.

ابراهیم اکبرزاده با اشاره به این که بیش از ۱۵ سال در این عرصه فعالیت می کند، می افزاید: به صورت خانوادگی در کارگاه تولیدی خود فعالیت می کنیم و ۳ تا ۵ نفر بصورت مستقیم درگیر کار نخودچی هستند.

وی در جواب سوالی در خصوص میزان سرمایه راه اندازی کارگاه، پاسخ می دهد: از قبل کارگاه داشتیم و بدون احتساب زمین و ماشین آلات با سرمایه۵۰ میلیون شروع شده که اگر ماشین آلات را حساب کنیم به عنوان یک کارگاه کوچک حداقل باید بالای ۲۰۰ میلیون سرمایه اولیه برای راه اندازی کارگاه داشت.

اکبرزاده ادامه می دهد: حداقل مساحت برای راه اندازی کارگاه فرآوری نخودچی ۱۰۰متر مربع کافی است. وی میزان تولید کارگاه شان را نسبت به تامین سرمایه اولیه و وضعیت بازار بین ۵۰ تا ۱۵۰تن اعلام و اظهار  می کند: مواد خام تولید را از کشاورزان مناطق آذربایجان غربی، شرقی و کردستان و  گاهی از تجار وارد کننده تامین می کنیم.

نخودچی؛ محصولی اقتصاد محور از ممقان تا مشهد

اکبرزاده کشت نامرغوب مواد اولیه توسط کشاورزان، نبود بسته بندی مناسب و مشکل صادرات با توجه به تحریم های سخت چند سال اخیر را از مشکلات کارگاه های تولیدی نخودچی در ممقان نام می برد.

این تولید کننده نمونه همه استان ها بخصوص شهرهای زیارتی و تفریحی را مقصد نخودچی های خود عنوان می کند.

اکبرزاده ایجاد بازار بدون واسطه، ارتقای کیفیت و بسته بندی مناسب، جذاب و بهداشتی و حمایت بیمه ای تحت پوشش تامین اجتمائی همچون قالی بافی، ارائه تسهیلات بلند مدت  قرض الحسنه برای تامین مواد اولیه و تحت پوشش قرار گرفتن بهای حامل های انرژی آب، گاز  و برق در لیست واحدهای تولیدی را از جمله انتظارات خود از مسئولان بیان می دارد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار