مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل خبر داد

پیشرفت ۹۰ درصدی احیا و مرمت سرای پنبه‌فروشان بازار تاریخی اردبیل

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اعلام کرد: مرمت و احیای بازار تاریخی اردبیل در سرای پنبه فروشان با ۹۰ درصد و در سرای زنجیرلو با نزدیک به ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.
کد خبر: ۹۶۳۵۷۹۲
|
۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹

پیشرفت ۹۰ درصدی احیا و مرمت سرای پنبه‌فروشان بازار تاریخی اردبیل

به گزارش بسیج از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، حسن محمدی ادیب روز یکشنبه در بازدید از بازار تاریخی اردبیل گفت: روند احیا و مرمت بازار تاریخی با همکاری کسبه و بازاریان و دستگاه‌های مرتبط ادامه دارد و پیشرفت خوبی در این پروژه حاصل شده است.

وی افزود: طی بازدید امروز، مسائل پیش روی پروژه با برخی اهالی بازار در سرای پنبه فروشان و سرای زنجیرلو مورد بررسی قرار گرفت و موانع روند بازسازی برطرف شد.

محمدی ادیب ادامه داد: بازار تاریخی اردبیل به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری مهم شهر اردبیل، مورد توجه گردشگران و مردم است و با عملیات مرمت و ساماندهی برای حفظ و احیای آن تلاش می‌کنیم.

به گزارش بسیج مرمت بازار تاریخی اردبیل از ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ شروع شده است و مجموعه تاریخی بازار اردبیل معروف به قیصریه یا راسته بازار که سال ۱۳۶۴ با شماره ۱۶۹۰ در فهرست اثرهای تاریخی ملی به ثبت رسیده، شامل تیمچه‌ها، منازل، مسجد و حمام بوده و بنای کنونی از مجموعه اثرهای برجا مانده از دوره سلجوقی، صفوی و زندیه است.

بازار تاریخی اردبیل در منابع موجود از سده چهارم هجری قمری به صورت صلیبی که مسجدی در وسط آن قرار گرفته، توصیف شده است و بر اساس مستندات تاریخی، این بازار در سده‌های هفتم و هشتم هجری قمری رونق زیادی داشته اما دوره اصلی رونق آن به عصر صفوی بازمی‌گردد.

حال و هوای عرفانی بازار تاریخی اردبیل که نشان از سنت مردم این استان دارد، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل تاکنون این بازار جایگاه تاریخی و اقتصادی خود را به خوبی نگه داشته و سالانه جمعیت قابل توجهی از اردبیلی‌ها را در کنار مسافران داخلی و گردشگران خارجی میزبانی می‌کند.

بیش از یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی از نقاط گوناگون استان اردبیل تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار