فرماندار گرمی مغان:

مجوز کاوش منطقه باستانی دیگه‌ور شهرستان گرمی صادر شد

فرماندار گرمی مغان از صدور مجوز کاوش برای گمانه زنی تعیین عرصه و اعیان منطقه باستانی دیگه ور این شهرستان از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.
کد خبر: ۹۶۱۲۴۸۷
|
۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۱

مجوز کاوش منطقه باستانی دیگه‌ور شهرستان گرمی صادر شد

به گزارش خبرنگار بسیج حسین مولایی عصر سه شنبه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل اظهار کرد: به دنبال حفاری غیرمجاز در سال گذشته در منطقه باستانی دیگه ور در محدوده روستای اینی سفلی شهرستان گرمی مغان و مشاهده آثار تاریخی ارزشمند و به احتمال زیاد وجود شهر زیر زمینی در آن محدوده، پیگیری لازم از سوی فرماندار گرمی مغان در دستور کار قرار گرفته بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری ۹ ماهه و تامین منابع مالی از محل اعتبارات تملک دارایی و سرمایه ای سال ۱۴۰۲ و پیشنهاد در کمیته برنامه ریزی سال ۱۴۰۳ ، در نهایت تا ۱۰ میلیارد ریال اعتبار جهت کاوش در محوطه تاریخی دیگه ور تامین شد.

فرماندار گرمی مغان گفت: تا پایان هفته جاری عملیات کاوش و گمانه زنی شروع خواهد شد و جذب اعتبارات ملی برای ادامه این کار علمی را خواستاریم و نقش مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در پیگیری مجوز کاوش و گمانه زنی شایسته قدردانی است.

به گزارش بسیج رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در شهریور ماه ۱۴۰۲ از آشکار شدن یک بنای تاریخی در روستای انی بخش مرکزی شهرستان گرمی مغان، در پی حفاری غیرمجاز افراد سودجو خبر داده بود.

روح‌الله محمدی اعلام کرده بود: این بنا که در محوطه منطقه دیگ‌ور در بخش مرکزی شهرستان گرمی قرار دارد، در ۳۰ بهمن ماه ۱۳۸۶ با شماره ۲۱۰۷۲ در فهرست آثار ملی به رسیده است.

شهرستان گرمی مغان در شمال استان اردبیل واقع شده است و "گرمی" مرکز این شهرستان بر اساس تحقیقات باستان‌شناسان، در قدیم‌الایام یکی از مراکز عمده استقرار اشکانیان بوده و آثاری از دوره اشکانی در روستاهای رمضانلو ، دریامان و پرمهر این شهرستان کشف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار