خبرهای داغ:

نمایش «نقاب» در جشنواره منطقه‌ای سنگر هرمزگان به عنوان اثر برتر معرفی شد

نمایش نقاب به عنوان نماینده استان فارس در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سنگر در هرمزگان در رقابت با استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به عنوان اثر برتر شناخته شد.
کد خبر: ۹۴۱۱۴۹۶
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، از شهدا بسیار شنیده‌ایم اما دیدن کی مانند شنیدن است، هنر به ویژه تئاتر و نمایش کمک می‌کند که ما و امثال ما که جنگ را ندیده و لمس نکرده بخش‌هایی از جنگ و دفاع مقدس را ببینیم که هیچگاه دیده نشده است.

در میان شهدای 8 سال دفاع مقدس شهدایی هستند که بیش از دیگران گمنام مانده‌اند و کمتر به آنها پرداخته شده است. گروه هنری مهنا در اقدامی پسندیده به اجرای نمایش از زندگی این شهدای گمنام و مظلوم می‌پردازد که در آخرین کار به سراغ خلبان شهید ابوالفضل مهدیار رفته است.

شهیدی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به جرم همکاری در کودتای نوژه دستگیر می‌شود اما پس از محرز نشدن مدارک بر این همکاری با عفو امام خمینی آزاد شده و راهی جبهه‌های جنگ می‌شود و اندکی بعد نیز به مقام شهادت می‌رسد.

نمایش نقاب با اجرای زیبای زهرا هوشمند به صورت مونولوگ به بخشی از زندگی این شهید پرداخته است، این نمایش اثر برگزیده جشنواره تئاتر منطقه‌ای سنگر هرمزگان شد. بهرام میرزایی نویسنده و کارگردان نمایش نقاب در جمع خبرنگاران در این باره اظهار داشت: نمایش نقاب به عنوان نماینده استان فارس در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سنگر در هرمزگان در رقابت با استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان به عنوان اثر برتر شناخته شد.

وی با بیان اینکه این اثر به مرحله کشوری این رویداد که در تهران برگزار می‌شود معرفی شد، گفت: در بررسی زندگی شهدا باید با نگاه درست، دقیق، صادق و امانت‌دارانه داشت و هنرمند در تصویرگری زندگی شهدا نباید دچار لغزش شود.

این نویسنده و کارگردان دفاع مقدس با بیان اینکه اثر هنری نباید با خون شهید به نفع یا ضرر جریانی یا حتی خودش مسامحه یا معامله کند، عنوان کرد:گروه نمایش مردمی مهنا تاکنون با تولید آثار شهدا سعی کرده رضای حق را در نظر بگیرد و با هدف صرف جشنواره و جایزه تئاتر نسازد. 

میرزایی پیش از این نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره این نمایش گفته بود «قهرمانان ما خیلی مظلوم هستند، تمام اتفاقات نمایش در ذهن زن شهید و در واقع راوی اصلی زن شهید مهدیار است که به دلیل مونولوگ بودن کار 10 دقیقه از نمایش کوتاه شده است.

شهید مهدیار در آخرین عملیات زمانی که روی آبهای خلیج فارس است، توسط دشمن موشکی به هواپیمایش اثبات می‌کند و خلبان را می‌زنند که ایجکت می‌کنند اما دشمن روی هوا خلبان را به رگبار می‌بندد و در خلیج فارس برای همیشه آرام می‌گیرد.

این نمایش تنها بخشی از زندگی شهید را روایت می‌کند، این نمایش بخش کوچکی از زندگی شهید مهدیار یعنی از لحظه دستگیری تا آزادی را روایت می‌کنند و شهدا تا ابد بر گردن همه ما حق دارند به ویژه شهدایی که ناشناخته هستند». 

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار