در نشست مسئولان کمیته‌های تخصصی قرارگاه حکمرانی مطرح شد:

باید گفتمان علمی نخبگانی در کشور مورد تأکید قرار گیرد

در نشست مسئولان کمیته‌های تخصصی قرارگاه حکمرانی که در محل سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد بر ضرورت گفتمان علمی تاکید شد.
کد خبر: ۹۶۱۵۸۶۱
|
۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
 
 

 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشست مسئولان کمیته‌های تخصصی قرارگاه حکمرانی که در محل سازمان بسیج اساتید کشور برگزار شد، بسیج اساتید را یکی از اقشار پویا و نخبگانی دانسته و افزود: انتظار می‌رود که بسیج اساتید حضور علمی و حکیمانه گسترده‌تری در عرصه حکمرانی کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: حکمرانی از حکومت‌داری متفاوت است، ما به حکمرانی ولایی قائلیم این حکمرانی با حکمرانی هرمی متفاوت است چون ولی در رأس نیست بلکه در مرکز است. پیوند ولی و مولی علیهم به معنای ولایت است. حکمرانی ولایی، مردمی و دینی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حکمرانی، فناوری حل مسئله با ظرفیت مردمی و نخبگانی است، بیان کرد: گام اول حکمرانی مسئله شناسی است باید بتدا اولویت‌ها را بشناسیم.

خسروپناه ادامه داد: تدوین بسته سیاسی گام دوم حکمرانی است باید این بسته‌ها مبتنی بر علم باشند. علم باید در بسته‌های سیاستی به اصول و اهداف و مبانی توجه داشته باشد.

وی افزود: گام سوم حکمرانی، اصلاح قوانین است. شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه قانون‌گذاری ندارد، در موارد ضروری با کمیسیون‌های مجلس جلسه می‌گذاریم تا قوانین اصلاح شود. برخی از قوانین نیاز به اصلاح دارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: گام پنجم حکمرانی، گفتمان‌سازی است و ضعف بزرگ ماست، رسانه ابزار گفتمان‌سازی است. گام ششم حکمرانی، نظارت و ارزیابی است. امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی 40 ساله می‌شود اما مرکز رصد نداشت، اتاق وضعیت نداریم در حال راه‌اندازی آن هستیم. با مراکز رصدی کشور در ارتباط هستیم.

وی گفت: باید گفتمان علمی نخبگانی در کشور مورد تأکید قرار گیرد. اساتید با شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط باشند و پیشنهادات خود را برای تدوین مصوبات ارائه دهند.

مدیریت موفق در سطح دولت‌ها مدیریت مبتنی بر علم و دانش است

علیرضا رهایی رئیس کمیته راه، شهر سازی و عمران نیز در نشست مسئولان کمیته‌های تخصصی قرارگاه حکمرانی ضمن تشریح برنامه‌های این کمیته گفت: امروز مدیریت موفق در سطح دولت‌ها مدیریت مبتنی بر علم و دانش است. وقتی می‌گوییم اقتصاد دانش‌بنیان و صنعت دانش‌بنیان همه دلالت دارد بر مباحث مبتنی بر علم. چه در دولت گذشته و چه در آینده باید بر روی عنصر علم و دانش و دانشگاه تکیه داشت.

وی سازمان بسیج اساتید با حدود 50 هزار استاد دانشگاه‌های سراسر کشور را ظرفیت و سرمایه‌ای ارزشمند برای نظام دانست با جمعی که هم از نظر علمی صاحب نظر است و هم دلسوز نظامند و در عرصه‌های مختلف می‌توانند طرح‌های خوبی ارائه کنند. 

رهایی از جمله مطالباتی را که شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند از دولت داشته باشد را دخالت دادن اعضای هیات علمی و اساتید بسیجی در مباحث کلان کشور دانسته و آن را تجربه موفقی برای دولت آینده عنوان کرد که به جای نگاه به خارج با توجه به ظرفیت‌های داخلی پیش رود.

وی در موضوع مسکن و شهرسازی و عمران به ارزیابی‌های صورت گرفته از دولت یازدهم تا کنون اشاره کرد و وضعیت مسکن در دوره‌های قبلی را از چند منظر مطرح نموده و بیان کرد: در دولت سیزدهم قانونی در مجلس گذاشته شد که جهش تولید مسکن تصویب گردد که قانون خوبی بود. بر اساس آن مقرر شد طراحی مسکن بر اساس معیارهای ایرانی – اسلامی صورت گیرد. اما وقتی قانون اجرا شد عنایتی به آن نشد. این موضوع در کارگروه‎ها بررسی شد همچنین موضوع مسکن و حمل و نقل بررسی شده و اسنادی ارائه شد که در این موضوعات چه ملاحظاتی باید صورت گیرد. موضوع واگذاری زمین‌ها و توزیع زمین نیز بررسی شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در بحث حمل و نقل ازشروع دولت یازدهم کم کاری‌هایی در کوریدور حمل و نقل صورت گرفته و درآمدهایی از دست رفته است. در این موارد هم در کمیته بررسی‌هایی صورت گرفته است. مباحث حمل و نقل با مردم ارتباط مستقیم دارد عدم برنامه‌ریزی علمی در زمان‌های پیک از جمله بحث‌های مطرح در این زمینه است که بسته‌ای در حوزه حمل و نقل و هم مسکن و ترانزیت ارائه شده و لازم است از ظرفیت اساتید عضو هیات علمی در سیاست‌گذاری‌های کلان استفاده شود.

ضرورت اقناع نخبگان نسبت به شبهات

مرندی رئیس کمیته سیاست داخلی و شوراها نیز در این نشست از تلاش برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب، افزایش توان و اقتدار نظام، جامع‌پذیر کردن ارز‌ش‌های ملی انقلابی و دینی، افزایش مشارکت افراد در جامعه بر اساس سیاست جذب حداکثری و دفع حداقلی، تلاش برای کاهش شکاف‌های جامعه، شناخت نظام مسائل جمهوری اسلامی در سیاست داخلی و شوراها، آسیب شناسی فرهنگ عمومی ایران، موضوع بحران هویت، ضرورت اقناع نخبگان نسبت به شبهات، شناسایی نظام ارزش‌ها، اشاعه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، اصلاح نظام آموزش و پرورش و بومی شدن علوم انسانی در کمیته سیاست داخلی و شوراها سخن گفت.

احصای شاخص‌های الگوی سوم زن مسلمان

روح افزا نیز از کار تخصصی صورت گرفته در کمیته امور اجتماعی و زنان به روش علوم شناختی و استفاده از هوش مصنوعی در احصای داده‌ها با همکاری بانوان نماینده مجلس و لایحه امنیت زنان سخن گفت و به عنوان موضوعی دیگر بحث حجاب را مطرح کرد .

بررسی نقاط ضعف لایحه عفاف و حجاب و ارائه راهکارهای نیمه آموزشی و ایجابی و سلبی و ارائه ماتریس با همکاری اساتید دانشگاهی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بررسی لوایح و شناسایی و 
احصای شاخص‌های الگوی سوم زن مسلمان از دیگر موضوعات بحث این استاد دانشگاه بود.

پورجم از اعضای کمیته حکمرانی کشاورزی و منابع طبیعی به ظرفیت عظیم مجمع نخبگانی کشور اشاره کرده و از جمله اقدامات مهم کمیته حکمرانی کشاورزی و منابع طبیعی را برشمرد.

حوزه مقاومت، حوزه درخشان جمهوری اسلامی است

مومنی راد رئیس کارگروه حکمرانی حقوقی و قضایی نیز برنامه‌های این کمیته را تشریح کرده و از بررسی لایحه عفاف و حجاب، پیگیری شکایت علیه رژیم صهیونیستی و تشکیل دادگاهی نمادین، برررسی خلاهای حقوقی، موضوع حذف رژیم صهیونیستی از المپیک و جریان مقاومت سخن گفت.

وی حوزه مقاومت را حوزه درخشان جمهوری اسلامی عنوان کرده و موفقیت این حوزه را محصول مدیریت بسیجی، ولایی، گمنامانه و خالصانه نامیده و بر ضرورت تغییر نگاه در سطوح اجرایی و اتخاد آرایشی جدید تاکید کرده و گفت: ظرفیت ما در حوزه نظری بسیار زیاد است اما در اجرا نتوانسته‌ایم آنگونه که شایسته است و مدنظر رهبر معظم انقلاب است عمل کنیم. باید بستری فراهم کنیم تا حوزه نظر و عمل در بدنه جامعه به هم نزدیک شوند.

محمد بنائیان سفید از کارگروه سبک زندگی ضمن تشریح خلاصه عملکرد این کارگروه بر ضرورت واکاوی در سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار