خبرهای داغ:

نگرانی از تامین آینده و نبود مشوق‌های دائم‌العمر عوامل عدم تمایل برای فرزندآوری است

مسئول معاونت اجتماعی سپاه ثارالله (ع) شیراز در اجلاس اساتید سفیران جمعیت که در تهران برگزار شد، گفت: علت اصلی و اولیه افراد برای تمایل نداشتن به فرزندآوری، نگرانی از تأمین آینده فرزندان جدید و داشتن تعداد فرزندان کافی است.
کد خبر: ۹۶۱۶۸۵۰
|
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، سرهنگ دوم پاسدار ابوذر خوبیاری مسئول معاونت اجتماعی سپاه ثارالله (ع) شیراز در اجلاس اساتید سفیران جمعیت گفت: علت اصلی و اولیه افراد برای عدم تمایل به فرزندآوری، نگرانی از تأمین آینده فرزندان جدید و داشتن تعداد فرزندان کافی است. بخشی از این نگاه در واقع نتیجه سیاست‌های کنترل جمعیتی ما در سال‌های قبل و ترویج فرهنگ "دو فرزند کافی است" و " فرزند کمتر، زندگی بهتر" است.

وی افزود: در صورت ادامه روند فعلی در سال 1430 حدود 30 درصد جمعیت کشور ما سالمند خواهند بود؛ یعنی به ازای هر سه نفر یک سالمند خواهیم داشت.

خوبیاری، کاهش میزان ازدواج، نبود مشوق‌های دائم‌العمر و مهاجرت به شهر‌ها و شهرنشینی را مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور دانست و با اشاره به روند کاهشی موالید در کشور تصریح کرد: این موضوع ابعاد مختلفی مثل موضوعات معیشت و اقتصاد، سلامت روحی، جسمی و روانی خانواده‌ها و آمادگی دارد که باید مورد توجه و بررسی کارشناسان امر قرار بگیرد.

مسئول معاونت اجتماعی سپاه ثارالله (ع) شیراز با بیان اینکه چند سالی است که در کشور شاهد روند کاهشی جمعیت بوده‌ایم و به نظر می‌رسد با وجود سیاست‌های جمعیتی، هنوز نتوانسته‌ایم رشد جمعیت را به میزان کافی افزایش دهیم، ادامه داد: کاهش میزان ازدواج، از عوامل مهم و اثرگذار روی این موضوع است.

رئیس مرکز مشاوره خانواده مهر ثارالله شیراز افزود: با وجود سیاست‌گذاری‌های امر ازدواج در سال‌های قبل مثل افزایش وام، مشارکت خیرین، برگزاری ازدواج‌های ساده، جهیزیه رایگان و ... هنوز شاهد کاهش میزان ازدواج‌ها هستیم که این روند روی موالید تاثیرگذار است.

خوبیاری، رشد شهرنشینی را یکی دیگر از عوامل کاهش موالید و جمعیت در کشور دانست و گفت: جامعه ما به سمت جامعه شهری پیش رفته است و در جوامع شهری کم شدن موالید و کنترل فرزندآوری بیشتری نسبت به جوامع روستایی و سنتی وجود دارد. 

وی معتقد است آمار مهاجرت‌های بالا و بی‌رویه از روستا‌ها باعث شده جمعیت شهرنشینی بیشتر شود و یکی از ملزومات جوامع شهری هم کاش نرخ موالید است، ولی در جامعه روستایی، چون زیرساخت‌های پرورش کودک توسعه نیافته است، نگرانی‌های کمتری هم در این خصوص به چشم می‌خورد. به همین دلیل در جوامع روستایی شاهد نرخ موالید بالا هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار