انگور کردستان برند جهانی می‌شود

مراحل ثبت برند جهانی انگور کردستان بنا به گفته شهریار حنیفی، مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان در مراحل پایانی قرار دارد و به این ترتیب انگور مرغوب کوهستان‌های زاگرس ایران به کشورهای اروپایی ازجمله ارمنستان صادر می‌شود.
کد خبر: ۸۹۰۲۷۸۴
|
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
 
 

 
   به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، انگور  کردستان برند جهانی می‌شود. حالا وزارت کشاورزی پیگیر گواهی سلامت انگور سیاه مرغوبی است که در دامنه‌های کوهستانی زاگرس بدون هیچ‌گونه سم و کود شیمیایی عمل می‌آید و با آب باران آبیاری می‌شود.
 
مراحل ثبت برند جهانی انگور کردستان بنا به گفته شهریار حنیفی، مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان به «شهروند»، در مراحل پایانی قرار دارد و به این ترتیب انگور مرغوب کوهستان‌های زاگرس ایران به کشورهای اروپایی ازجمله ارمنستان صادر می‌شود.


حالا ١٣‌هزار خانواده کردستانی در باغ‌های انگور این خطه مشغول به کارند. باغ‌هایی که با تولید ٥٥‌هزار تنی عنوان قطب دوم انگور کشور را برای کردستان به ارمغان آورده‌اند. حدود یک‌سوم این میزان تولید به خارج از کشور صادر و بقیه برای بازارهای داخلی ارسال می‌شود.

با این حال، کردستان نه‌تنها یک شرکت صادرات محصولات کشاورزی ندارد که حتی یک کارخانه فرآوری انگور در این شهر موجود نیست. همین موضوع هر تابستان دغدغه باغداران انگور کردستان می‌شود. باغداران نگران زمین ماندن انگورها و سوءاستفاده دلال‌ها می‌شوند؛ نگران زیان سنگین چند ماه کار شبانه‌روزی در باغ‌های انگور. امسال اما ماجرا کمی تفاوت کرده و تعاونی روستایی کردستان تصمیم گرفته است مشتری بی‌چون و چرای انگور باغداران کُرد شود.


 صادرات یک‌سوم انگور کردستان

به گفته حنیفی، ارمنستان و عراق می‌توانند بازارهای خوبی برای صادرات انگور سیاه کردستان باشند و در صورتی که گواهی سلامت برای این محصول اخذ شود، پیش‌بینی می‌شود که از ٥٥‌هزار تن محصولی که امسال تولید می‌شود، ٢٠‌هزار تن آن صادر شود.
او عنوان می‌کند که یکی از مشکلات سر راه صادرات این محصول، عدم انطباق استانداردهای ما با استانداردهای دنیاست و از همین‌رو گواهی سلامت نقش بسیار مهمی برای رونق صادرات دارد.
 
مدیر بازرگانی و امور تجارتی جهاد کشاورزی کردستان درعین‌ حال یکی از اصلی‌ترین مشکلات در بحث صادرات انگور سیاه را نبود شرکت واردات و صادرات و نبود متولی صادرات عنوان می‌کند.
 
به گفته حنیفی، با همکاری اتحادیه‌های تولیدی و با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار، این امکان فراهم آمده که پس از برداشت محصول غرفه‌هایی در میادین به عرضه انگور سیاه اختصاص بیابد و کلانشهرهایی مانند تهران هم از تازه‌خوری این محصول بهره‌مند شوند.
 
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات
آخرین اخبار